Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alba
#1672146
Alba heeft een soort van kratertje in haar voetzooltje. Het begon als een roze plek (ipv gewoon zwart) waar ik eerst niets aan voelde bijvoorbeeld geen randjes van dat er iets afgeschuurd was. Daarna werd het plekje wat ruwer en kwam er een 'gaatje' in. Inmiddels is er vanuit het gaatje een soort van scheurtje ontstaan. Het gaat er steeds lelijker en ruwer uitzien en het is ook wat groter geworden :-\.

Ik hoopte dat het plekje vrij makkelijk weer 'opgenomen' zou worden in de voetzool maar daar lijkt het niet op. Vanavond waren we in de Soesterduinen gaan wandelen, op de terugweg maakte ze echt een paar misstappen met dat voetje. Het lijkt niet pijnlijk als je eraan zit, wel trekt ze haar voet weg als je erop duwt (maar dat zou ze denk ik ook doen als dat plekje er niet was ::)). We lopen niet uitgesproken veel op harde ondergrond en haar andere voetjes hebben nergens last van.

Wat is wijsheid? Er iets op smeren? Maar wordt het dan niet juist zachter en dus kwetsbaarder?
Of zo laten, maar wat als het nog 'droger' wordt en verder scheurt? Moet ik haar een schoentje aan gaan trekken of juist niet?

Ik zal morgen proberen er een goede foto van te maken, misschien dat iemand ervaring heeft met zo'n plekje en me raad kan geven. Eigenlijk voel ik me heel suf om hier om raad te vragen voor zoiets als er veel ergere onderwerpen staan hier, maar ik maak me wel een klein beetje zorgen...

Edit: foto's van het voetje. Van dichtbij lijkt het nog erger :-\. Ik heb vannacht zelfs gedroomd erover :-[.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alba op di 06 jul 2010, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lola woef
#1672229
vistol????????? ja roep  maar wat  ben geen dierenarts  maar een gaatje in de huid doet me gelijk daaraan denken
geen flauw idee of dat ook in de voetzooltjes kan??? ik hoop het in elk geval niet
Gebruikersavatar
Door nova
#1672233
of bedoel je : "fistel'" want  'vistol' zegt me niet veel  :-\

Alba ik kan je helaas niet helpen met het voetzoolprobleem
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1672354
zou het eens goed uitbruisen met waterstofperoxide(verdund) en dan honingzalf of groene leem erop, een paar dagen, en dan eens kijken hoe het eruit ziet...
#1672454
is het echt open?
kijk je naar binnen of zit er al weer een klein laagje op?
misschien zit er wel wat in...
ziet er nattig uit.....van de zalf?
ik zal doen wat ik zonet schreef.....als het echt goed open is eerst uitbruisen..anders groene leem of honingzalf
Laatst gewijzigd door me and my boys op di 06 jul 2010, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Alba
#1672460
Nee, het is niet open, het is ook nooit open geweest. Het is meer zoals mensen ook wel eens een scheur in eelt op hun voeten hebben zeg maar. Ik ben alleen bang voor hoe ver en hoe diep het scheurt, en of het dan open gaat.

Het is ook gewoon droog, ik heb er nog niets opgesmeerd omdat ik twijfel of het dan niet juist verder scheurt. Ik heb groene leem in huis, ik zal er vanmiddag een papje van maken en dat erop smeren...

Ik wilde eigenlijk deze week 's avonds beginnen met kleine stukjes aan de step oefenen maar dat doen we nog maar even niet. Als dit open gaat, zijn we voorlopig nog niet blij :-\.
Door pallas
#1672465
Ik vraag me ook af of er toch iet iets inzit :-\ Het ziet eruit alsof het een uitzweerplek is.

Van Ellen zegt lijkt me een goed idee. Uitbruisen en groene leem erop.
Even maar niet fietsen dan.
Door Alba
#1672472
pallas schreef: Ik vraag me ook af of er toch iet iets inzit :-\ Het ziet eruit alsof het een uitzweerplek is.

Van Ellen zegt lijkt me een goed idee. Uitbruisen en groene leem erop.
Even maar niet fietsen dan.
Nee, er zit echt niets in. Dat was mijn eerste gedachte ook toen het 'gaatje' erin verscheen, maar de dierenarts heeft ook gekeken en zei dat het gewoon moest helen. Het begon als een roze plekje (gewoon glad), wat waarschijnlijk toch ook een dunnere huid was die sneller beschadigd. Ik denk wel dat het 'gaatje' ontstaan is door ergens op/in te staan maar er zit niets in. Ik denk dat je het kan vergelijken met eelt bij mensen, dat scheurt soms toch ook :-\.

We gaan aan de slag met de groene leem. Hoe vaak moet ik dat doen? Ik zal er maar een babysokje omheen doen, anders likt ze het er vast af.

Voor het uitbruisen moet ik waterstofperoxide hebben, koop ik dat bij de apotheek?
Gebruikersavatar
Door choopy
#1672656
Kan het zijn dat ze een blaar heeft opgelopen?
Een paar jaar terug heb ik meegefietst met UV training en daar was een rotweiler die blaren op liep. In eerste instantie niks te zien, maar dat werd later ook zo'n plekje. Ook dat moest gewoon weer helen door niet teveel op ruw ondergrond te lopen, dus niet op straat, asfalt, maar ook niet op zand.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1675295
Het ziet er inderdaad uit als uitgedroogd eelt wat is gaan scheuren of wel kloofjes. Dat kan gevoelig zijn lijkt me voor de hon,. Misschien dat je het kunt verzachten met kloofzalf?  Wees blij dat het niet open is.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1675380
Inderdaad goed schoonhouden.
Buiten doe ik in zulke gevallen een schoentje aan of even wat petwrap erom heen. Dat loopt een stuk prettiger, er komt geen vuil in en je loopt niet meteen het dunne laagje nieuw vel er weer af.
Door Alba
#1675643
Bedankt voor alle reacties iedereen!
We zijn er toch even mee langs de dierenarts geweest, ondanks dat we verwachtten dat hij niets kon doen. Nou hebben wij een meedenkende dierenarts die ook wel van de ouderwetse middeltjes is en hij heeft ons een flesje met wat onverdunde jodium mee gegeven. Naast dat het onsmet, maakt het ook het zooltje wat harder zegt hij. De randjes zijn inderdaad al wat minder rafelig en het lijkt al wat meer alsof de plek weer 'opgenomen' wordt in de hele zool. Wat je op de foto's ziet dat je een beetje naar binnen kan kijken, is nu ook al niet meer zo dus ik denk dat de kans dat het open gaat ook al minder is geworden!
Ik zal vanmiddag/vanavond weer een foto plaatsen.

Gisteravond had Alba gezwommen en toen zag ik op de terugweg wel dat ze wat gevoelig liep op een steentjespad, maar alle andere honden vonden het ook niet fijn. Verder heb ik niet het idee dat ze gevoeliger is geworden dus dat is fijn!

Ik heb inmiddels ook schoentjes besteld, je kan ze maar in huis hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door