Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Baas van Bas
#1670599
Hallo allemaal,

Onze Bas, Mini Labradoodle 5 kg, wil geen brokken meer. Renske vlees heeft hij ongeveer een half jaar gegeten maar met lange tanden. Na een heftige maag/ darm infectie waardoor hij op een dieet van gekookte kip met macroni werd gezet door de DA. wil hij nu helemaal niet meer.
We moeten hem van de DA aan het eten houden dus momenteel krijgt hij tartaar maar we zijn van mening dat hij voedingsstoffen mist die hij wel nodig heeft. Hij is overmorgen 9 maanden jong.

Sinds vrijdag proberen we Lotgering maar hoe we het hem ook aanbieden hij wil het niet hebben.
Zelfs een stukje in zijn bek gedaan zodat hij het toch een keer geproeft heeft maar hij wil niet. weigert te eten loopt er met een grote boog omheen.

we hebben het al gemengt met de tartaar, gemengd met leverworst, gekookt water eroverheen gedaan.
Het maakt allemaal niet uit hij wil het niet, terwijl hij wel honger heeft!  :'(

Hebben jullie tips?

BVD
MVG Baasjes van Bas
Door **Jolanda**
#1670604
Misschien toch een ander merk kvv proberen? Rodi, carnibest, kivo, bibi....er zijn er genoeg ;)

Vooral niet te veel aandacht aan schenken. Het is moeilijk om dat niet te doen wanneer je hond zo slecht eet, maar hoe meer aandacht hij krijgt met niet eten, hoe minder hij gaat eten. ;)
Dus bak voer neerzetten en weglopen. 15min later niet gegeten; weg pakken en in de koelkast zetten tot het volgende tijdstip dat hij normaal zou moeten eten.

Verder zou ik wel kijken of er medisch niks aan de hand is en dat eerst uitsluiten.
Door charmed
#1670624
hallo,

wellicht dat je kan proberen meerdere soorten kvv's naast elkaar te voeren. Kijken welke smaken hij van welke kvv lekker vind, en daar een menu van samenstellen en veel afwisselen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1670702
misschien heb je wel een echte barfhond!
het is vervelend hoor een hond die niet eten wil, ga eens een andere kvv proberen, bak neerzetten en na 5 min weghalen, niet eten pech morgen weer een dag...
Door Deesje
#1670820
en misschien is je hond nog helemaal niet gezond en eet hij zo slecht omdat er iets lichamelijk niet in orde is.. misschien is het sowieso niet slecht om hem nog een keer helemaal na te laten kijken (evt bij een andere dierenarts die hem niet op macaroni wil zetten)

soms wordt het door de spanning die je er als baas bij hebt ook een 'gedragsprobleem' dan wordt eten zo spannend dat ze er steeds meer moeite mee hebben.. ik weet niet of jou hond goed op gewicht is of echt te mager? als hij gezond is, niet echt te mager zou ik ervoor kiezen om gewoon het eten neer te zetten, zelf weg te gaan en na een kwartiertje weg te halen. dan pas weer bij de volgende gelegendheid weer aanbieden (en dus niet een uur later of proberen te voeren maar gewoon de normale volgende 'eettijd')
dit werkt vaak best heel goed, omdat je zelf op een gegeven moment ook spanning op gaat bouwen die je hond voelt en daardoor ook zijn eten laat staan.. kortom heel simpel, geen honger dan strax weer (en tussendoor kijken of er bepaalde soorten zijn die hij wel lekker vindt)

maar dit kun je dus enkel en alleen doen wanneer hij zeker weten weer gezond is.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1670856
Zijn smaakpapillen zijn natuurlijk wat "verwend" door het gekookte voer waardoor de kans groot is dat hij de rauwe hap niet eens als eten herkend. Kan natuurlijk ook dat hij die Lotgering uitgesproken goor en niet te knagen vind als hij het zelfs met iets van leverworst erdoor heen niet op eet.  Ik zou dus zowieso even iets van een ander merk halen, dat aanbieden en als het niet geblieft wordt eventueel even de kook erover heen en die kook steeds minder maken totdat je op rauw zit en dit dan in een tijdsbestek van een dikke week o.i.d. Als dit allemaal niet wil en de hond is verder gezond verklaard, dan ging ik over op de ontaarde hondenmoedermethode en dat is aanbieden, kwartier laten staan, weghalen, vanavond weer enz. geen snacks of andere zooi tussendoor, eerst normaal eten, daarna praten we weer over de rest. Een hond is een opportunist, die gaat op een goed moment toch eten. Gezien zijn leeftijd sluit ik niet uit dat je momenteel even opgevoedt wordt door 'm. :)

Als je 'm zo tussendoor iets geeft wat hij op zeker wel lust, wordt dat wel gegeten?
Door Baas van Bas
#1671818
Bedankt voor jullie tips!
Ja BAs is helemaal gezond nu. En jazeker als we hem gedroogde kip voor houden moeten we oppassen dat hij de vingers laat zitten. snoepjes probeerd hij ook van alle andere hondjes op het veld af te pakken. Hij heeft wel trek wil alleen niet eten wat de baas bedacht heeft dat goed voor hem is.

Vandaag nieuw hoofdstuk. sinds vanmorgen begonnen met de ontaarde moeder methode kwartier aanbieden weggaan en na 15 minuten bench open bak weg eten weg en pech.
Nog niets gegeten dus meneer zal waarschijnlijk met honger gaan slapen vanavond.
Het moet dan maar, tis voor het goede doel.

Baasje van Bas
Door Linda.
#1680101
Als een hond niet eet is er iets mis.
Er is iets mis met de hond of er is iets mis met het voer of die 2 passen gewoon niet bij elkaar.
Ik ben er van overtuigd dat een hond heel goed weet wat wel en niet goed voor hem is, zeker als hij nog zo jong is. Het probleem met oudere honden is soms weer dat ze het toch opeten om hun baas een plezier te doen.
Je geeft zelf ook aan dat hij Renske een half jaar met lange tanden heeft gegeten en toen een maag/darmontsteking kreeg, Bas wist dus waarschijnlijk al lang dat dit niet de juiste voeding voor hem was.
Een hond, en zeker een pup/jonge hond hoeft echt niet na te denken of hij zijn eten op zal eten of niet, die heeft binnen 30 seconden zijn bak leeg en hoopt dat hij nog een keer gevuld wordt.
Als je de Lotgering aan blijft bieden en hem niets anders geeft zal hij het op een gegeven moment wel gaan eten omdat hij weet dat hij moet eten om te overleven maar ik denk dat dat niet de juiste oplossing is. Je kan dan wachten op weer een nieuwe maag/darminfectie of zelfs een allergie voor 1 van de bestanddelen omdat dit voer niet goed voor hem is.

Ik zou op zoek gaan naar een andere kvv of gaan barfen

Heel veel succes!!!
Door saluki
#1686763
Een hond, en zeker een pup/jonge hond hoeft echt niet na te denken of hij zijn eten op zal eten of niet, die heeft binnen 30 seconden zijn bak leeg en hoopt dat hij nog een keer gevuld wordt.


Dan ken je de Saluki niet, die kunnen je tot grote wanhoop brengen.
Heb regelmatig pups gehad die elke vorm van voedsel weigeren, de enige oplossing is dan eten aanbieden, niet eten dan pech en dat hou je dan net zo lang vol tot ze gaan eten.
Dit kan soms dagen duren :'( uiteindelijk komt het dan wel goed maar je krijgt er wel grijze haren van.

Je doet er goed aan het weg te halen.
Sterkte
Door evenstar
#1687498
Een hond, en zeker een pup/jonge hond hoeft echt niet na te denken of hij zijn eten op zal eten of niet, die heeft binnen 30 seconden zijn bak leeg en hoopt dat hij nog een keer gevuld wordt.
Heb je nog nooit een Engelse bulldog pup/puber meegemaakt die eten gerust ook een week of langer niet.
De ervaring heeft mij ook geleerd dat de ontaarde moeder methode het beste werk want ik ben overtuigd dat een hond zich zelf niet uithongerd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door