Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Baas van Bas
#1670589
Hallo allemaal,

Ik wil ons even voorstellen.
Wij hebben sinds december 2009 een mini labradoodle, Bas.
Een schat van een beest en we genieten erg van zijn aanwezigheid in huis.
Wij wonen in het midden van het land.
Een van ons is veel thuis door omstandigheden zo gekomen, misschien dat het in de toekomst nog veranderd maar dan wel zo dat het voor Bas geen belemmering zal opleveren. Het jochie gaat voor alles!

Toen Bas drie maanden was heeft hij een keer een maag/ darm infectie gehad die goed genezen is.
Nu is Bas op twee dagen na 9 maanden en heeft hij voor 3 weken terug heftige maag/ darm klachten gehad incl spuugen en poepen van bloed.
Met medicijnen en gekookte kip hebben we hem er weer boven op gekregen. Maar nu wil meneer niets meer weten van zijn brokken of het Renske vlees dat hij kreeg.
De gekookte kip begint hij ook zat te worden dus momenteel krijgt hij Tartaar. Maar we zijn van mening dat hij zo toch wel essentieele bouwstoffen mist.

In onze wanhoop ben ik mij versnelt gaan orrienteren op vers vlees en kwam zo op Lotgering uit. Heb dat afgelopen vrijdag nog snel voor het weekend in huis gehaald. Maar Bas wil het niet eten!  :-\ We hebben al vanalles geporbeerd door het tartaar heen, met een stukje worst er door heen maar nee hoor zodra hij ruikt dat er lotgering bij in de buurd is geweest hoeft hij niets meer.

Van de Dierenarts hebben we de dringende opdracht gekregen dat hij MOET eten want een lege maag is slecht voor hem.
Wij weten het onderhand niet meer en geven hem nu maar weer tartaar maar we moeten dus dringend opzoek naar iets wat hij wel eet!
Hebben jullie tips, we horen het graag

MVG Baasjes van Bas
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1670601
hey.. :) welkom..

er zijn heel veel soorten kvv in de omloop waar je mee kunt beginnen..
en wat ook nog wel eens helpt is er wat heet water overheen doen.. dan komen de aroma's wat meer vrij..
en wat ook kan, maar wat niet echt de bedoeling is denk ik.. is bijv. iets van een klein beetje kattenblikje erdoorheen doen..
honden zijn geeeeeeeeeeeeeeeeeeek op kattenvoer.. maar dat zou ik dan snel weer afbouwen..
Door Lizzy
#1670611
Bas is nu helemaal 100% gezond verklaard? Aangezien hij dus wel kip en tartaar eet, is hij (denk ik) jullie keihard aan het uitproberen. En ik zou hier dus echt korte metten mee maken, als Bas mijn hond was.

Als Bas helemaal 100% gezond is (en dat is wel een voorwaarde!), dan denk ik dat je er goed aan doet om hem de "zeer strenge behandeling" te geven. Oftewel: het voer in een (roestvrijstalen of aardewerk en geen plastic) bak doen, het eten neerzetten, Bas 3 seconden de tijd geven om te starten met eten, niet eten? Bak resoluut weghalen (zonder wat te zeggen, heel belangrijk!), afdekken, in de koelkast zetten en pas de volgende maaltijd opnieuw aanbieden. En dus niet een uurtje later. Of 2. Nee, pas de volgende maaltijd. Eet hij weer niet binnen 3 seconden zijn bak leeg? Weghalen die bak, niks zeggen en pas weer de volgende maaltijd aanbieden.

Als het goed is, heeft Bas nu echt honger en eet hij het wel. Honger maakt immers rauwe bonen zoet en Bas is in ieder geval van het idee verlost dat hij nog langer met zijn baasjes kan spelen en manipuleren. Want ik denk persoonlijk dat dat is wat hij doet. Manipulee, de poepelepee en het werkt als een speer, want de baasjes maken zich zorgen en komen steeds weer met een ander voer aandraven :D!

Als hij na een dag of wat nog steeds weigert dat Lotgering te eten, ga dan een ander merk KVV halen want dat houdt in dat Bas en Lotgering geen goede combinatie gaat worden. Overigens moet hij met een nieuw merk KVV wel dezelfde behandeling krijgen en moeten jullie je niet in de maling laten nemen.

Laat die DA overigens ook maar kleppen hoor. Er zitten hier heeeeeeel veel honden op Barfplaats die bijv. maar 3 of 4 dagen per week te eten krijgen en voor de rest gewoon vasten. Dat is voor een carnivoor namelijk heel normaal, je in 1 keer volvreten en daarna dagen uitbuiken. Neemt niet weg dat alleen kip en tartaar niet goed genoeg is en hij natuurlijk wel weer normaal moet gaan eten. Maar, ik denk dat als je hem een strenge behandeling geeft, hij vanzelf wel gaat eten!
Door dancingdaydream
#1670622
Ik heb het met onze pup inderdaad ook met bovenstaande methode gedaan, en nu eet ze echt wel (en als ze niet eet heeft ze pech, dan gaat ze lekker zeuren maar dr komt geen voer/snoepjes/kluifjes of wat dan ook in de buurt)
mevrouw hier weigerde ook echt alles te eten wat ik haar voorzette, uiteindelijk ben ik overgegaan op Carnibest KVV, en dat gaat er goed in. Soms heeft ze nog wel eens dat ze als het etenstijd is ze naar haar plek gaat, ik het voer geef, en ze me aankijkt met een blik van "neuh, dat wil ik niet!" Meestal geef ik haar dan 10-15 sec de tijd, pak het weg, en dan komt ze me piepend achterna richting koelkast... jammer dan :P

Succes met jullie pup, en het overzetten op KVV :) gewoon geduldig blijven!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1670716
maar.. is die lege maag slecht voor bas zoals hij nu in de situatie staat?
of vind de d.a. dat een lege maag slecht is voor alle honden??
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1670725
[quote="Lizzy"]
Bas is nu helemaal 100% gezond verklaard? Aangezien hij dus wel kip en tartaar eet, is hij (denk ik) jullie keihard aan het uitproberen. En ik zou hier dus echt korte metten mee maken, als Bas mijn hond was.

Als Bas helemaal 100% gezond is (en dat is wel een voorwaarde!), dan denk ik dat je er goed aan doet om hem de "zeer strenge behandeling" te geven. Oftewel: het voer in een (roestvrijstalen of aardewerk en geen plastic) bak doen, het eten neerzetten, Bas 3 seconden de tijd geven om te starten met eten, niet eten? Bak resoluut weghalen (zonder wat te zeggen, heel belangrijk!), afdekken, in de koelkast zetten en pas de volgende maaltijd opnieuw aanbieden. En dus niet een uurtje later. Of 2. Nee, pas de volgende maaltijd. Eet hij weer niet binnen 3 seconden zijn bak leeg? Weghalen die bak, niks zeggen en pas weer de volgende maaltijd aanbieden.

Als het goed is, heeft Bas nu echt honger en eet hij het wel. Honger maakt immers rauwe bonen zoet en Bas is in ieder geval van het idee verlost dat hij nog langer met zijn baasjes kan spelen en manipuleren. Want ik denk persoonlijk dat dat is wat hij doet. Manipulee, de poepelepee en het werkt als een speer, want de baasjes maken zich zorgen en komen steeds weer met een ander voer aandraven :D!

Als hij na een dag of wat nog steeds weigert dat Lotgering te eten, ga dan een ander merk KVV halen want dat houdt in dat Bas en Lotgering geen goede combinatie gaat worden. Overigens moet hij met een nieuw merk KVV wel dezelfde behandeling krijgen en moeten jullie je niet in de maling laten nemen.

Laat die DA overigens ook maar kleppen hoor. Er zitten hier heeeeeeel veel honden op Barfplaats die bijv. maar 3 of 4 dagen per week te eten krijgen en voor de rest gewoon vasten. Dat is voor een carnivoor namelijk heel normaal, je in 1 keer volvreten en daarna dagen uitbuiken. Neemt niet weg dat alleen kip en tartaar niet goed genoeg is en hij natuurlijk wel weer normaal moet gaan eten. Maar, ik denk dat als je hem een strenge behandeling geeft, hij vanzelf wel gaat eten!


[/quote]

Mag ik hier nog aan toevoegen dat je - voor het optimale resultaat :biggrin2: - de bak voer weghaalt en een lege bak terugzet. Hiermee geef je hem het signaal dat als hij het niet opeet, een ander het opeet.
Door Lizzy
#1670747
[quote="spreeuwtje"]
maar.. is die lege maag slecht voor bas zoals hij nu in de situatie staat?
of vind de d.a. dat een lege maag slecht is voor alle honden??

[/quote]

Bas is toch weer gezond? Bovendien, zelfs bij een maag/darm infectie kan het geen kwaad de hond geen eten te geven. Ik denk dat het belangrijker is om Bas weer goed aan het eten te krijgen in plaats van aan te moeten klooien met gekookte kip en tartaar.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1670752
[quote="Lizzy"]
Bas is toch weer gezond? Bovendien, zelfs bij een maag/darm infectie kan het geen kwaad de hond geen eten te geven. Ik denk dat het belangrijker is om Bas weer goed aan het eten te krijgen in plaats van aan te moeten klooien met gekookte kip en tartaar.
[/quote]

ja dat denk ik ook, maar ik ben nieuwsgierig naar de reden van de dierenarts..
misschien zit er wat achter?
Door Deesje
#1670822
hetzelfde als wat erachter zit om gekookte kip en macaroni te laten voeren? de brokkengedachte... vrees ik..

ik heb in het andere topic ook gereageerd met hetzelfde idee als lizzy boven schrijft.. al geeft lizzy maar 3 sec de tijd en blijf je er als baas dus bij.. het kan ook zijn dat je als baas niet alleen met het testen 'meegaat' en het gedrag in stand houdt maar ook dat je zelf spanning opbouwt waardoor de hond niet eet.. een andere optie is dan om de bak neer te zetten en zelf weg te gaan en na 10-15 min terug te komen en de boel weg te halen..
Door 202Spots
#1670826
[quote="Rovanna"]
Mag ik hier nog aan toevoegen dat je - voor het optimale resultaat :biggrin2: - de bak voer weghaalt en een lege bak terugzet. Hiermee geef je hem het signaal dat als hij het niet opeet, een ander het opeet.
[/quote]

Dat vind ik 'n hele goeie!!!
Misschien de lege bak neerzetten om te kijken of ie 't dan wel uitlikt? :P
Door Baas van Bas
#1671819
Bedankt voor jullie tips!
Ja BAs is helemaal gezond nu. En jazeker als we hem gedroogde kip voor houden moeten we oppassen dat hij de vingers laat zitten. snoepjes probeerd hij ook van alle andere hondjes op het veld af te pakken. Hij heeft wel trek wil alleen niet eten wat de baas bedacht heeft dat goed voor hem is.
Een lege bak kijkt hij ook niet aan. Lijkt er op dat hij het toch vind stinken?

Vandaag nieuw hoofdstuk. sinds vanmorgen begonnen met de ontaarde moeder methode kwartier aanbieden weggaan en na 15 minuten bench open bak weg eten weg en pech.
Nog niets gegeten vandaag dus meneer zal waarschijnlijk met honger gaan slapen vanavond.
Het moet dan maar, tis voor het goede doel.

Baasje van Bas
Door Nadia
#1672936
Succes ermee!
Kain vind sommige dingen lekkerder als ze al een beetje 'heen'  zijn.. Vooral met de eendagkuikens.. Daar moeten de mieren omheen krioelen... ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door