Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#166916
Vanavond gaf ik beide honden wat kipfilet en dat was blijkbaar niet klein genoeg gesneden.

Bij Max, de schrokop, ging alles goed, al keek hij er eerst wel raar na (krijgt normaal altijd fijner gesneden, nu krijgt hij ook niet zoveel, dus zo groot was het ook nog niet).
Pakte het stuk vlees ook uit de bak, en legde het op de vloer neer, waarna hij eerst de rest van de bak leeg at en daarna weer verder met het vlees ging.

Gizmo was toch echt van plan om eerst het vlees op te eten.
En dat liep dus bijna niet goed af.
Het bleef vast zitten in zijn keel.
Hij kwam ook zeer sneu naar me toe lopen.
De schrik sloeg me echt om het hart.
Eerst zijn bek open gemaakt, maar zag er al niks meer uitsteken.
En toen maar over zijn keel wrijven.
En na een paar keer slikken, was het blijkbaar weggegleden.
Toen was hij het hele drama ook alweer vergeten, want hij liep meteen weer naar zijn voerbak om de rest op te eten.

Maar bah, dat was behoorlijk schrikken.
Nu hoorde ik later op de avond dat ik het ook helemaal niet eruit had mogen trekken (als dat al mogelijk was geweest), want dat had zijn slokdarm kunnen beschadigen.
Nou, liever zijn slokdarm beschadigd dan de hond laten stikken.
Maar gelukkig was het maar een paar keer slikken over.
Volgende keer dus maar weer het vlees heel fijn snijden, brrr.

En toen kwam ik net thuis van een feestje, kom ik binnen, gingen die 2 toch vechten.
Had ik de een los van de ander, zat de ander wel weer vast aan de een.
Toen maar half uit laten vechten, en op een gegeven moment kwamen ze los van elkaar en konden we ze uit elkaar trekken.
Gizmo heeft er niks aan overgehouden, Max zat onder het bloed.
Meerdere wondjes op het hoofd (ook korstjes van oude wondjes eraf wat dus weer opnieuw ging bloeden) en een tand door het oor.
En dat bloedde dus flink, hield ook niet op.
Schoongemaakt, betadine erop en maar een verbandje er om heen.
De eerste keer had ik het bijna goed zitten, moest nog 1 plakbandje (tape oid) en toen ging hij met zn koppie schudden, dus lag het er weer af.
De 2e keer had ik er zoveel plakband omheen gedaan, daar moet hij het vanacht wel mee redden :) .

Beide honden laten uitvechten was geen goed idee, ze weten beide niet van ophouden en zeker Max komt er niet ongeschonden vanaf.
Zijn koppie zit onder de wonden (nu heeft hij ook een heel dun vel en bloed snel), van vanavond en eerder.
Ook heeft hij al eerder een flinke jaap in zijn oor gehad (van het 1e gevecht tussen hun 2), waar hij nog altijd een bobbel van heeft zitten.
Uit laten vechten hebben we al zo vaak laten doen, maar het helpt niet.
Beide zijn dominant, maar Gizmo meer, daarbij is hij sterker en groter en weet ik veel wat meer, maar Max denkt hetzelfde.
Hij zou zich over moeten geven, maar hij weet niet van ophouden.
We kijken het altijd even aan, maar op een gegeven moment moet je toch wel weer ingrijpen.
Daarna een voor een naar buiten laten en dan mogen ze beide buiten afkoelen.
En als ze weer binnen komen, dan is het meestal weer over.
Wat de aanleiding van vanavond was? Echt geen idee.
#166940
Kipfilet? Slokdarmbeschadiging? Niet uit zijn keel mogen trekken? Ik weet niet, maar hier kan ik het echt niet mee eens zijn. Kipfilet is zo zacht als snot en beschadigd geen slokdarm. Ja, het is misschien niet lekker als zo'n stukje in de slokdarm blijft hangen, maar je beschadigd daarmee geen slokdarm. Er glijden bij de hond complete karkassen (bot) door de slokdarm. Als ze van een kipfiletje al beschadigen, wat moet dat wel niet met bot?

Overigens, ik zou het vlees wel in grotere stukken blijven geven. Dit verteerd beter. Went vanzelf. Ja, hier is ook wel eens een lap pens (van 1 kilo) in de strot van Brutus blijven steken en nee, dat vond hij niet prettig. Maar hij heeft geleerd dat als hij dat te snel naar binnen propt, hij het ook weer uit moet kotsen omdat hij 1 kilo niet in 1 keer naar binnen kan slikken....

Wat je moet doen aan het vechten: dat is wel een goeie vraag voor het hondengedragforum! http://www.yalla.nl

Groetjes, Lizzy en sterkte met de honden...!
Door Peet
#166964
Kipfilet kan de slokdarm volgens mij echt niet beschadigen hoor, da's veel te zacht.

Misschien moet je je hond eens een echte grote lap / brok vlees geven, waar hij moet moet scheuren en trekken, in plaats van hapklare brokken vlees voor te zetten. Dan krijgt hij wel in de gaten dat hij het niet zo maar 1-2-3 naar binnen kan schoffelen. Hoe meer je het fijn snijdt, hoe meer ze gaan schrokken. Plus dat fijngesneden vlees niets doet voor de tanden. Scheuren, trekken, knippen en kauwen (voorzover ze dat al doen) is ook goed voor hun gebit.
#166996
Peet schreef: Kipfilet kan de slokdarm volgens mij echt niet beschadigen hoor, da's veel te zacht.

Misschien moet je je hond eens een echte grote lap / brok vlees geven, waar hij moet moet scheuren en trekken, in plaats van hapklare brokken vlees voor te zetten. Dan krijgt hij wel in de gaten dat hij het niet zo maar 1-2-3 naar binnen kan schoffelen. Hoe meer je het fijn snijdt, hoe meer ze gaan schrokken. Plus dat fijngesneden vlees niets doet voor de tanden. Scheuren, trekken, knippen en kauwen (voorzover ze dat al doen) is ook goed voor hun gebit.
Bes heeft dat ook 1 keer gedaan, een groot stuk pens naar binnen geschrokt wat vervolgens dus ook bleef hangen.
Ik geloof dat ze haar lesje wel geleerd heeft, want nu gaat ze netjes staan kauwen ;)
Ik geef liever hele grote stukken vlees, als klein gesneden stukjes, want dat is juist hap slik weg.
Nu moeten ze echt kauwen, en daar is dat gebit toch ook voor?
#167474
Lizzy, dat over die slokdarm beschadiging heb ik ook maar gehoord, misschien omdat je het weer omhooghaald zeg maar, ipv dat het naar beneden gaat? En dan over het algemeen, dus ook bij andere dingen, niet alleen bij een lap vlees (want idd, een stuk kipfilet lijkt me zeer moeilijk iets te laten beschadigen, maargoed).
Maar zoals ik al zei, altijd beter dan stikken lijkt me.

Tja, het vechten, het was eerst heel erg, het gaat nu stukken beter.
Nu alleen als er wat in het spel is, zoals speelgoed of een kauwbotje oid.
Of de een begint te grommen, waarop de ander erop ingaat en dan is het weer matten geblazen.
Ken het Yalla forum btw wel.
Maar daar ging het me ook niet echt om, schreef het erbij zodat je kon lezen dat dat er ook nog eens overheen kwam, en wel kon begrijpen dat me dag niet meer stuk kon :-X .

Gizmo schrokt niet, nooit gedaan ook, het is dus ook geen hap slik weg schrok hond, maar hij kon er blijkbaar niet mee overweg en wou het dus opeten zonder te kauwen.
Of hij kauwde wel, maar trok en scheurde niet , zodat het nog in 1 geheel naar binnen gleed.
En dat ging dus niet goed.
Had het dus niet fijngesneden, idd om dat trek scheur knip werk ed voor hun, dat ze er hun tanden er maar op moesten laten werken.
Zat ook al een groter lap vlees te denken, maar wat hij nu kreeg, is de hoeveelheid die ik normaal ongeveer aan vlees aan hem geef.
En voor hem is dat nog niet zo heel erg, maar voor de ander wel.
Die krijgt nog minder (wat wonderwel dus wel goed ging, had nl bij hem eerder problemen verwacht, want als je de bak erneer zet, omdraait en weer terug draait, heeft hij het al op zo ongeveer ;D , al had hij het ook niet echt door en ging het ook in 1 keer door zijn keel), en als je hem dus een groot stuk vlees wilt voorschotelen, krijgt hij dus weet ik niet hoeveel meer dan normaal.

Vanavond toch nog maar ff weer in stukjes gesneden.
Totdat ik er ongeveer achter ben hoe ik het wil/moet doen.

Dit is net zoiets als met botten voeren, je weet het wel, maar durft het niet (weer).
Gister gaf Gizmo nl precies dezelfde reactie als toen hij in januari doodziek was.
En dat staat nog op mijn netvlies, net zoals nu hoe hij gister reageerde.
Dacht echt even, van dit gaat echt niet goed.
Maar gelukkig was het niet net zo als in januari, na een paar keer slikken was het over en toen wou meneer de rest van de bak wel leegeten (waar geen vlees meer inzat ;) ).
Door 202spots
#167500
MarijeJoanne schreef: Lizzy, dat over die slokdarm beschadiging heb ik ook maar gehoord, misschien omdat je het weer omhooghaald zeg maar, ipv dat het naar beneden gaat? En dan over het algemeen, dus ook bij andere dingen, niet alleen bij een lap vlees (want idd, een stuk kipfilet lijkt me zeer moeilijk iets te laten beschadigen, maargoed).
Maar zoals ik al zei, altijd beter dan stikken lijkt me.
Ik denk dat het met filet onmogelijk is om te beschadigen..
Misschien werd er bedoeld als er bot in 't stuk vlees zit?
Ik kan me voorstellen dat 'n bot in b.v 'n halve kippenrug,wel schade kan doen wanneer het terug getrokken word.
Maar meestal weet de hond zelf wel wanneer 't 'n TE groot stuk heeft doorgeslikt,en dan is het voor de hond makkelijker om 't uit te kotsen dan het voor ons is om 't uit hun keel te trekken.

Probeer anders om ze apart te voeren en ZELF het vlees vast houden zodat ze er kleinere stukjes vanaf kunnen bijten.
Door casangio
#168049
Hoi,

Een paar weken geleden heb ik het volgende meegemaakt.

Iedere week krijgen mijn honden als maaltijd lamstongetjes. Normaliter snijden wij die in stukjes.
Toen dacht ik eens een keer, laat ik die tongetjes nu maar niet snijden: nr. 1 dat is beter voor hun tanden, want tongetjes zijn super stevig en nr. 2 dan zijn ze wat langer met hun eten bezig. Dat gold wel degelijk voor mijn ries en mijn turkse herder die zaten er lekker aan te knagen, maar wat had die lagotto nou gedaan, die had een tongetje met keelstuk er aan kompleet ingeslikt en die heeft zowat een paar minuten met uitgezetten ribben rond gelopen. Hij vond het zeer ongemakkelijk zag ik. Ik heb er helemaal niets aan gedaan en het is na een tijdje vanzelf gezakt, maar je kon zien dat het tongetje in zijn slokdarm bleef hangen en gedeeltelijk zijn luchtpijp afsloot want hij kon bijna niet meer voldoende ademen. M.a.w. hij viel nog net niet neer :o :o Dus nu snijden we de tongetjes weer in stukjes voor hem. Maar als het schrokoppen zijn, kan alles even blijven steken in de slokdarm.

Bovendien hebben we maanden geleden ook al eens een bot uit zijn keel moeten trekken omdat hij het ook ook veel te groot had ingeslikt. Maar sinds die keer gaat het goed met de botten, daar heeft hij blijkbaar wel van geleerd.
Laatst gewijzigd door casangio op vr 17 sep 2004, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door