Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door m008
#1667500
Sinds kort is gebleken dat mijn hond Jessie EPI (niet goed werkende alvleesklier - panchreas) heeft.
Nu is het standaard advies om over te stappen naar DD van hills (brokken dus)
De dierenarts weet dat ik met Jessie barf en vind het dus niet modig dat ik naar de brokken overstap.
Na wat research ben ik terecht gekomen op de website van carnibest, zij hebben kvv speciaal ontwikkeld voor EPI patienten.

Nu overweeg ik om dat voer te gaan geven, maar zou het jammer vinden.
Jessie vind het kouwen op nekjes enorm lekker en ik geniet ervan om haar zo bezig te zien.
Is het mogelijk om carnibest en barf te combineren en in welke percentages is dat nodig? (50/50 ???)
Door Lizzy
#1667558
Waarom ga je gewoon niet zelf pancreas aan je BARF menu toevoegen? Bij het Islam Centrum in Rotterdam kun je gewoon verse runder pancreas voeren!
Door m008
#1667764
Als dat ook gewoon los te verkrijgen is, is dat helemaal ideaal!
Bedankt voor je reactie, ik ga ernaar opzoek!
Door JoNoMo
#1667882
Verse alvleesklier is te krijgen bij Herby.
Heb je nu Zymoral gekregen.
Je zou ook Sella hier op het forum een pbtje kunnen sturen die geeft Diego pillen (heel goed)
Als je wilt kan je mij bellen ,Jopie heeft 7 jaar EPI gehad dus ik weet er wel wat van.
gr Margot
Door conleeuw
#1667947
als je nu al barf zou ik zeker verse pancreas gaan inslaan, en ook investeren in een potje zymoral (dat is enzymen poeder die je kan gebruiken ingeval je geen pancreas heb) maar het allermooist is gewoon verse pancreas ;) Sterkte ermee
Door Sella
#1668306
persoonlijk geef ik dus geen zymoral.
Ik heb een dierenarts eens horen vragen aan iemand of de kat al begon te braken.
dus ik eh huh? De enzymen van de zymoral lossen ook langzaam de maagwand op.
Ik geef nu al jaren pillen met pancreas extract en van now de verteringspillen die ook humaan gebruikt worden.

Ik werk hier al ruim 3 jaar mee en de maag is nog steeds prima, ik kan steeds wat meer vetten toe gaan voegen.
Door jaBilly
#1668307
Ik ben sinds kleine drie weken voor mijn hond wel met de carnibestpancreas begonnen. tot nu toe lijkt het helemaal super, ben zo blij, poeder zymoral bij d.a. laten staan. inmiddels ook meer over gelezen en belangrijk is wel het op 30 graden te voeren (w.s. vers via barfmanier ook) omdat het dan op zijn best werkt.
mijn hond blijft nog wel honger houden, daar maak ik me nog wel zorgen over, komt nog niet echt aan. w.s. binnenkort bijvoeren met carnibest natuur.
succes met je keus. weet iemand toevallig ook wat honden met EPI naast het voer nog mogen, ook plakjes kaas?vind ie donderslekker.
Laatst gewijzigd door jaBilly op vr 02 jul 2010, 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sella
#1668458
in het begin, dat is minimaal een paar maanden, tot je hond wat stabieler wordt( kan soms veel langer duren) moet je heel voorzichtig zijn met vette dingen.
Dus geen kaas, geen worst, geen zalm, geen makreel, geen geit.

Ondersteuning van een goed holistisch dierenarts kan zeker veel goeds doen.

Doordat de pancreas niet goed werkt, kunnen ze hun afvalstoffen niet goed verwerken.
Door jaBilly
#1670471
geen lekkere plakjes kaast dus, zal het in de gaat houden. Ik merk nog wel dat Bill honger blijft houden. Als ik niet met hem speel tijdens het wandelen, grijpt hij de kans om poep 'te snaaien'. Hij moet weer op gewicht komen. W.s. met aanvulling van carnibestnatuur?
Ben sinds dinsdag gestopt (had het afgebouwd de prednoral) met de medicatie, en het ging en blijft goed. Alleen gisteren klein beetje dunne erbij, naast de stevige keutel. Het afbouwen heb ik op eigen initiatief gedaan, wil echt kijken of het voer alleen voldoende is en het even aankijken. Liever geen prednoral natuurlijk.
Stella, hoe dat jij dat, geef jij je hond met Epi nog medicatie? En andere mensen met ervaring met EPI?
Door JoNoMo
#1670534
Ik ben 7 jaar geleden begonnen met Zymoral en dieetbrokken van de DA (ik wist niet beter)
Nu zou ik niemand meer de Zymoral aan raden en ook de brokken niet hoor.
Voor mijn gevoel is de Zymoral de boosdoener geweest van het poreus worden van haar aderen.
Als je de verse alvleesklier wilt blijven geven zou ik het malen en dan in kleine porties weer invriezen denk erom dat de verse alvleesklier niet beneden de -20gr mag komen.
Jopie heeft dus bijna 4 jaar Zymoral gehad en daarna de verse alvleesklier met KVV,zij kon echt niet tegen iets anders.
Het laatste half jaar ben ik ook met de verterings pillen van Ingrid(Sella)begonnen en dat was een openbaring voor mij en Jopie.
Geef Bill eens 4 x per dag te eten ik denk dat hij dan minder snel honger heeft.
Door Sella
#1670566
Ik geef de verteringspillen en de ondersteuning van tabletten met de pancreas erin.
Ik ondersteun de bijnieren en de schildklier.
En liever geen kvv omdat er olie aan toegevoegd wordt waar de pancreas weer op kan reageren.

Als er een loopse teef is dan kan hij door de hormonen ook van de rel raken wat zich in het eten uit.
Ook met een castratie moet je opletten is mij gebleken. Door het wegvallen van de mannelijke hormonen is de pancreas ook weer op zijn kont  gegaan.
Een recente operatie die noodzakelijk was, is de narcose de oorzaak dat de pancreas het niet meer aankan.

Mijn hond leeft nu al van pup af aan hiermee en ik denk dat we het nog wel mininmaal 6 jaar redden
Door jaBilly
#1671125
Ben blij dat ik de Zymorlal dus heb laten staan. 4 x per dag eten geven gaat me niet lukken helaas, vanwege mijn werk. Drie keer zou evt. wel mogelijk zijn. Welke verteringspillen praten jullie over? (die van Ingrid dan;sorry geen stella, maar sella las ik)En wat doen deze precies? Wanneer zou ik die evt. wel/niet moeten geven. Voorlopig krijgt hij nog carnibestpancreas, dus ik haal geen verse alvleesklier (nog; wiet weet in de toekomst). Ik 'serveer' zijn maaltijd idd op 30 graden.
Bill wordt deze maand 12 jaar, dus ongetwijfeld speelt dit ook allemaal mee, maar hoop nog zeker lang te kunnen genieten met hem en gezond!
Door m008
#1671838
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb besloten om gewoon te blijven barfen, maar de vette vleessoorten (geit las ik hierboven) weg te laten en verse pancreas bij te voeren

Hoeveel Pancreas moet ik bijvoeren in percentages? Of maakt dat niet zo heel veel uit?
Ik schrok wel van de reacties van die medicatie via de DA, je vertrouwd erop dat dit goed is, wat erg!
Door m008
#1672394
Ah, ik heb het elders op de site gevonden:

"De hoeveel verse pancreas gegeven moet worden: per dag: 125 gram per 15 kg lichaamsgewicht van de hond"
Door Sella
#1672456
jaBilly schreef: Ben blij dat ik de Zymorlal dus heb laten staan. 4 x per dag eten geven gaat me niet lukken helaas, vanwege mijn werk. Drie keer zou evt. wel mogelijk zijn. Welke verteringspillen praten jullie over? (die van Ingrid dan;sorry geen stella, maar sella las ik)En wat doen deze precies? Wanneer zou ik die evt. wel/niet moeten geven. Voorlopig krijgt hij nog carnibestpancreas, dus ik haal geen verse alvleesklier (nog; wiet weet in de toekomst). Ik 'serveer' zijn maaltijd idd op 30 graden.
Bill wordt deze maand 12 jaar, dus ongetwijfeld speelt dit ook allemaal mee, maar hoop nog zeker lang te kunnen genieten met hem en gezond!
Stuur me maar even een mailtje met je vragen, dan geef ik je de linken wat ik geef ect
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door