Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1668159
Ik heb nog een vraagje hoe malen jullie vleesbot fijn?

Ik heb er een poesje bij zinds vanmorgen ze heeft zich al helemaal genesteld.
Ze speelt met onze andere katten vrolijk ze slaapt samen met ze vanmorgen hebben ze samen kipfilet gegeten.
Maar nu stonden er vanavond sardientjes en kippennekken op het menu.
En dat weigert mevrouw.
Ze heeft zinds half 9 vanmorge niks meer gegeten en mekkert wel om eten maar de sardientjes en kippennekken weigert ze hoe vaak ik het ook aanbied en ondanks dat ze de andere er wel van ziet eten.
Ze is nu 10 weekjes oud en heeft voor mij al 3 eigenaren gehad en een akelig start waardoor ze licht getraumatiseerd is ze heeft wel bij alle 3 de eigenaren wat anders gehad. (met 4 weken uit het nest gehaald)
Geen vers enkeld brokken en geen premium brokken maar lidl, wiskhas en AH eigen huismerk.
Omdat mevrouw wat getraumatiseerd is door akelige ervaringen met mensen. (als 4 weken oud poesje in een gezin komen met 5 krijzende kinderen die de hele dag achter je aan rennen en waar geen andere katten zijn)
Maak ik mij toch een beetje druk ik ben wat bang om het te verergeren. (dat ze straks denkt stomme mensen eerst kinderen die achter me aan rennen en aan mijn staart trekken en dan een baas die me smerig voedsel geeft)
Ik laat met dit weer zelfs altijd snachts een bakje eeten staan omdat het overdag te warm voor ze is om te eten.
Maar wat zal ik met deze dame doen zal ik er een bakje met iets wat ze wel lust geven (spiervlees) of zal ik gewoon zeggen pech gehad je eet maar en anders morgen weer?
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op vr 02 jul 2010, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#1668225
10 weken is nog wel klein, ik kan me voorstellen dat een kippennek dan net wat te hoog gegrepen is voor haar. Voor ouwe tandeloze katten mep ik nekken plat met de hamer en daarna knip ik ze in stukjes, ik denk dat dat wel te behappen is voor frummel.
#1668230
Mevroi Kruim schreef: 10 weken is nog wel klein, ik kan me voorstellen dat een kippennek dan net wat te hoog gegrepen is voor haar. Voor ouwe tandeloze katten mep ik nekken plat met de hamer en daarna knip ik ze in stukjes, ik denk dat dat wel te behappen is voor frummel.
Ook dan wil ze niet hele stukken kipfilet gaan er zo in en brokken hertenvlees daar gaat ze op in aslof ze een tijger is ook kuikens zijn niet veilig ze eet alsof ze bang is dat de honger winter eraan komt en het maakt niet uit hoe groot.
Maar kippennekken en vis daar ruikt ze aan en komt vervolgens weer naar me toe mekeren om wat anders.
Ook als ik er wat sap van een blikje overheen doe.
Het lijkt wel alsof ze het gewoon echt smerig vindt. (het zou natuurlijk kunnen ik heb 1 volwassen kat die absoluut geen andere vis dan sardientjes wil)
#1668246
Of ze begrijpt het gewoon niet. Plien was ook ongeveer 10 weken toen ik haar kreeg, en ze ging bij alles wat ik haar aanbood spinnen "mmm, dit ruikt lekker", maar ze snapte gewoon echt niet wat ze met een kippennek of een muis moest doen, terwijl stukjes filet er zo ingingen. En een kippennek is ook echt heel veel werk hoor, mijn fretten zijn afgespeend op prooi, en konden dus echt wel wat aan toen ik ze kreeg. Maar terwijl een kwartel zo naar binnenging, hadden ze hulp nodig bij een kippennek. De combinatie van grote botten en niet een handig beest om vast te houden was gewoon te moeilijk.
#1668292
fem fatale schreef: Of ze begrijpt het gewoon niet. Plien was ook ongeveer 10 weken toen ik haar kreeg, en ze ging bij alles wat ik haar aanbood spinnen "mmm, dit ruikt lekker", maar ze snapte gewoon echt niet wat ze met een kippennek of een muis moest doen, terwijl stukjes filet er zo ingingen. En een kippennek is ook echt heel veel werk hoor, mijn fretten zijn afgespeend op prooi, en konden dus echt wel wat aan toen ik ze kreeg. Maar terwijl een kwartel zo naar binnenging, hadden ze hulp nodig bij een kippennek. De combinatie van grote botten en niet een handig beest om vast te houden was gewoon te moeilijk.
Ik heb het net fijngeknipt en die dingen zijn inderdaad nog best hard!
Ik heb het namelijk nooit eerder hoeven doen mijn andere katten aten het zo.
Maar ik dacht dat ze net zo als een eendagskuiken waren!
Platslaan ging ook anders dan ik dacht.
Ik had het gewoon op een bordje gelegt en een mep gegeven werkte niet dus nog iets harder en toen had ik 2 borden en een nog intakte kippennek terwijl het flink stevige borden zijn. (mag ook wel met hoevaak ik ze wel niet laat vallen)
Dus mischien is het toch dar ze het niet snapte.
Uiteindelijk heb ik een placemet buiten op de stenen gelegt en daar de kippennek neer geslagen ik was veel te bang dat ik en gat in mijn aanrecht zou slaan ofzo.
Dus ik laat vanacht een bakje met 1 in stukjes gehakte en platgeslagen kippennek staan en dan zal ik morge wel zien wat er mee is gebeurt.
Het staat op een plekje waar mijn 2 andere dames niet kunnen komen dus als het morge weg is kunnen die het niet zijn geweest.
Door maddoc
#1668305
Gefeliciteerd met je kitten, fijn dat ze zich al thuis voelt.
Ik snap alleen niet helemaal waarom je wilt dat een kitten van 10 weken oud een hele kippennek verorbert? :-\
Ik zou toch met wat zachtere dingen in voor haar behapbare stukken beginnen, zoals het dunne ribgedeelte van een kipkarkas.
Vergeet ook niet dat ze lang niet zoveel kracht in haar kaken heeft dan een volwassen kat met daarbij ook een volwassen gebit. Dan kun je haar wel proberen te dwingen, maar wat niet kan kan niet. ;)
#1668350
maddoc schreef: Gefeliciteerd met je kitten, fijn dat ze zich al thuis voelt.
Ik snap alleen niet helemaal waarom je wilt dat een kitten van 10 weken oud een hele kippennek verorbert? :-\
Ik zou toch met wat zachtere dingen in voor haar behapbare stukken beginnen, zoals het dunne ribgedeelte van een kipkarkas.
Vergeet ook niet dat ze lang niet zoveel kracht in haar kaken heeft dan een volwassen kat met daarbij ook een volwassen gebit. Dan kun je haar wel proberen te dwingen, maar wat niet kan kan niet. ;)
De rede dat ik dacht proberen is omndat mijn andere meisje wel kippennekken naar binnen kreeg op die leeftijd zelfs makkelijker dan mijn volwassen kat en dat terwijl ze een enorme groeiachterstand heeft.
Ze heeft vanacht geen hap genomen van het kippennekje dus vandaag maak ik er een nog kleiner en gaat hij door een beetje blikvoer heen hopelijk lukt het dan.
#1668918
Mevroi Kruim schreef: Malen doe ik hier met een grote zware hand-vleesmolen voor bv konijn of haaskarkas, en een elektrieke voor het echte zachte werk, dus kipkarkas, nekken e.d.
Hmm mag ik vragen waar je die vandaan hebt? (en welke je hebt als elektrische)
Ik dacht namelijk al zoiets.
Dus ik ben vandaag bij de maskramer geweest daar hadden ze een kleine elektrische maar de verkoopster zei dat die dat niet aankon. (nekjes)
Dus die stuurde me door naar de elektronica zaak een paar winkels verderop maar die keken me aan alsof ik gek was want daar hadden ze nog nooit van gehoord.
En als ik zeker wist dat het bestond moest ik mischien maar naar een bedrijf dat slagerij inrichtingen maakt gaan.
Maarja ik wil er een voor kippennekjes, eendennekkjes en kipkarkassen en van te voren zelf vast in stukken hakken is geen probleem.
Dus een luxe dure die 100 kippennekken per minuut kan malen heb ik niks aan.
Ik wil gewoon een keer of 4 per week 4 nekjes of karkasjes kunnen malen meer niet.
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op vr 02 jul 2010, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#1669050
Too schreef: Waarom kijk je niet s op marktplaats voor een porkert [handmaler] je kunt dan ook eea in t vooruit malen, porties in de vries en je kunt weer een week of wat verder.
Ik neem aan dat zo`n handmaller vele male duurder is dan een elektrische of heb ik dat mis?
Ik dacht een simpele elektrise zo`n 40 euro zoals een blender en een simpele handmolen toch wel minstens 200?

Oke dat had ik dus fout zie ik net.
Porkert kan ik alleen maar aan de andere kant van het land vinden.
Is iets als dit ook een goede? http://www.en-garde.nl/product_info.php ... ts_id=1829
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op vr 02 jul 2010, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door