Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Migudu
#1657762
Ik geef Migudu nu nog ongeveer de helft kvv, omdat ik niet zo'n rekenwonder ben.. :biggrin2:
Plus...ik denk nog steeds dat helemaal barfen duurder is, misschien dat jullie me kunnen overtuigen dat dat niet zo is?  8)

Migudu is ongeveer 58 kilo, behoefte per dag ongeveer 1160 gram, behoefte per week ongeveer 8120 gram.
Dit luistert niet heel erg nauw, hij is actief, en soms geef ik hem wat meer.

Hier mijn probeer-weekmenu, ik doe het even per soort vlees, dus wat ik samen geef, bekijk ik later wel, het is nog maar een poging.

Bot:
Kippennek 1000 gram p/w
Eendennek 1000 gram p/w
Parelhoenkarkas 1000 gram p/w
Kwartelkarkas 1000 gram p/w
Konijnkarkas 500 gram p/w

Spiervlees:
Kalkoen 500 gram p/w
Hert 500 gram p/w
Paard 500 gram p/w
Runderkopvlees 500 gram p/w

Orgaan:
Lamspens 1000 gram p/w
Mengsel lever/nier/hart/maag of wat ik tegenkom ongeveer 300 gram p/w

Vis:
Zalm(kop)/sardien/panharing ongeveer 800/900 gram p/w

Totaal ongeveer 8700 gr/week, is wat meer dan de benodigde 8120 gram, maar hij mag soms wel wat extra hebben.
Het is exclusief ei (tweemaal per week) en groente.

Is dit wat, of sla ik de plank mis??
Dit weekmenu zou ongeveer 23 euro kosten, is dat een redelijke prijs? Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar om even een beeld te krijgen.

Groetjes,
Gerda
Door Too
#1657795
Uitgaande van 8700gr/week
kom ik op

bot 51%
spier 23%
orgaan 15% [maar 12%  is pens!]
vis 10%

Voor een mooi menuutje zou ik de verhouding pens/ander orgaan wat meer 50/50 maken
En de vis: een zalmkop is nogal bottig  ;), dat telt als vleesbot

Je hebt wel een enorme variatie aan diersoorten op je lijstje staan, ik denk dat nekken al snel hapslikweg-werk is wellicht geven ruggen/karkassen meer knauwwerk [maar dat zijn de details  8)]

Prijstechnisch kan ik niet zoveel bijdragen.. 2 katten en minivriesruimte maakt dat volumevoordeel aan mij voorbijgaat
Door Migudu
#1657817
Suffe vraag misschien, maar zo'n pens weegt een kilo, moet ik dat dan in 2-en knippen?
En zalmkop zal ik dan bij het vleesbot doen, misschien ipv een nekkensoort.
Moet er wel bij zeggen dat Migudu helemaal leip is van nekken.. :biggrin2:

Dank voor nu!
Meer meningen zijn welkom hoor...

Groetjes,
Gerda
Door Lizzy
#1658086
[quote="Migudu"]
Suffe vraag misschien, maar zo'n pens weegt een kilo, moet ik dat dan in 2-en knippen?
En zalmkop zal ik dan bij het vleesbot doen, misschien ipv een nekkensoort.
Moet er wel bij zeggen dat Migudu helemaal leip is van nekken.. :biggrin2:

Dank voor nu!
Meer meningen zijn welkom hoor...

Groetjes,
Gerda
[/quote]

Je kunt ook 20% orgaan gaan geven, 10% pens en 10% andere orgaansoorten. Dan kun je ongeveer wel die hele pens geven. Je kunt dan iets minder spiervlees geven. Of wat minder spiervlees/vis. Of je knipt of snijd de pens inderdaad in 2 stukken. Nog wat bevroren snijdt pens makkelijker.

Hoeveel groenten geef je?
Door Migudu
#1658103
Met groente ben ik nog een beetje aan het vogelen, gemiddeld denk ik dat hij nu 400 gram per week krijgt, ook omdat hij nog kvv eet.
En als ik helemaal zou gaan barfen, dan zou ik idd het orgaangehalte wat omhoog gooien.
Dank hoor!

Groetjes,
Gerda
Door Lizzy
#1658119
[quote="Migudu"]
Met groente ben ik nog een beetje aan het vogelen, gemiddeld denk ik dat hij nu 400 gram per week krijgt, ook omdat hij nog kvv eet.
En als ik helemaal zou gaan barfen, dan zou ik idd het orgaangehalte wat omhoog gooien.
Dank hoor!

Groetjes,
Gerda
[/quote]

Aha, dus je bent nu uit gegaan dat je nog deels KVV voert. OK, in dat geval is het verstandig om niet teveel orgaan te geven (en dus ook geen pens).

Je afwisseling in diersoorten is subliem trouwens!
Door Migudu
#1658125
Hahaha...kleine miscommunicatie. Ja, ik voer nu nog deels kvv, maar bovenstaand menu was bedoeld als heus barfmenu, dus zonder kvv. (een probeerseltje)
En dan moet het orgaanpercentage dus wat omhoog.  ;)
En ook zal ik dan meer groente gaan geven dan nu.

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door choopy
#1659607
23 euro voor nog geen 9 kilo vind ik prijzig. das 2,55 gemiddeld per kilo.
Nu heb jer er wel kwartelkarkas bijzitten, wat de prijs omhoog trekt, tevens parelhoen en hert. Ditz ijn relatief duurdere soorten.
Ik weet niet waar je zou willen bestellen...das natuurlijk ook nog bepalend voor de prijs.
Door Migudu
#1659609
Ik weet het...maar je wilt ook graag wat afwisseling geven...
Goedkoper vleesbot...ideeën?

Groetjes,
Gerda
Door Migudu
#1659938
Ja, is waar, maar dan heb ik het gevoel dat ik hem alleen kipbot voer...

Groetjes,
Gerda
Door signmodel
#1659952
[quote="Irish"]
Kipkarkas/rug/nek moet toch wel lukken voor onder de 1,50-1,00 euro per kilo?
[/quote]

waar dan?? ik kom ook rond deze prijzen uit.
ben ook wel net gaan barfen maar t kan goedkoper dus??
Door JoNoMo
#1666984
[quote="Migudu"]
Ik weet het...maar je wilt ook graag wat afwisseling geven...
Goedkoper vleesbot...ideeën?

Groetjes,
Gerda
[/quote]

Kukeleku /kip en parelhoenkarkas
vraag maar aan Coby
Door Boutje
#1671616
Ik heb kipkarkas voor 80 cent per kilo, op voorhand te bestellen bij Lieben in Genk. En het is goed bevleesd ook nog!
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1671779
[quote="signmodel"]
waar dan?? ik kom ook rond deze prijzen uit.
ben ook wel net gaan barfen maar t kan goedkoper dus??
[/quote]

Bij clazing in zevenhuizen,kippen rug stukken voor 50 cent per kilo wel per 10 kilo.

kippennekken ook 50 cent de kilo ook per 10 kilo.

verder inderdaad kukeleku op de markt,even een mailtje sturen en dan neemt hij het mee,even kijken of er een markt in de buurt is.
parelhoen dacht ik 1 euro en kipkarkas 50 cent per kilo.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door