Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Remy*
#1665270
Veel is er al gezegd en geschreven over de lepto(weil)-enting. Na o.a. het lezen van het boekje Hunden impfen mit Verstand heb ik jaren geleden besloten mijn honden nooit meer voor weil te enten. Ik heb altijd voor 100% achter mijn besluit gestaan tot het moment dat ik 7 weken geleden een pup erbij heb gekregen. Het mannetje is nu 14 weken oud en ik ben van plan om hem op 16 en 19 weken een lepto vaccinatie te laten zetten. Tot die tijd komt hij ook niet in het water (van meertjes ed waar mijn andere honden, ook niet gevaccineerd, zonder ziek te worden dagelijks in zwemmen). Ik moet toegeven dat ik niet helemaal begrijp waarom ik de pup niet mee laat zwemmen; het is dat vervelende stemmetje dat zegt "stel dat.....het mannetje heeft nog zo weinig weerstand....stel dat hij net ergens zwemt waar een rat.....stel dat hij besmelt wordt en het niet overleeft".

Ben ik te voorzichtig en laat ik me meeslepen door de algemene geldende opvatting (van de meste dierenartsen) dat het levensgevaarlijk en onverantwoord is een hond - laat staan een jonge hond - niet te enten voor de ziekte van Weil?
Door signmodel
#1665285
geen benul of jouw engeltje en bengeltje met elkaar in discussie zijn. tja links / rechts er is altijd en overal wel een voor en na deel aan.
maar ik denk dat t een beetje onzin is om hem niet te laten zwemmen of uit de sloot te laten drinken en jouw andere honden wel. neem aan dat ze thuis een gezamelijke waterbak hebben????
en ze zullen vast ook wel eens aan elkaar snuffelen.


ik laat mijn honden wel enten, ik weet hoe ziek ze ervan kunnen zijn en wij kunnen er ook ziek van worden en das mijn keus om dat niet te willen.
Door Lizzy
#1665610
Mjah, ik was misschien ook te voorzichtig met Linga maar die mocht van mij dus ook niet zwemmen tot ze met 19 weken 2 keer gevaccineerd was. Zeker pups die wisselen zijn 'gevoelig' voor de ziekte van Weil, omdat de bacterie makkelijk via wondjes in de bek in het lichaam dringt. Tenminste, dat is mij ooit verteld. En dat is me altijd bijgebleven. En aangezien een pup in mijn ogen niet geboren is om een paar weken later alweer te sterven aan een ziekte, was ik dus truttig met Linga en ben ik dat nu met Biscuit weer. Biscuit mag overigens wel zwemmen maar die is dus helaas met 8 weken al gevaccineerd bij de fokker tegen de ziekte van Weil.
Door ulla
#1666090
Ik kan mij je gevoel heel goed voorstellen, maar waarom je oudere honden niet laten enten, en je pup wel?
Ik heb misschien makkelijk praten hoor, want mijn honden zwemmen niet.
Wel zijn er hier veel sloten ( komen ze ook niet in ) waar best ratten zullen zitten.

Ik heb ook over weil zitten dubben, veel gelezen,en toch besloten niet te laten enten.
Weil komt niet zoveel voor, en ze worden maar voor 2 of 3 soorten geént terwijl er veel meer soorten zijn.
Een gezond hondje zal toch wat weerstand moeten hebben.

Aan het wisselen heb ik ook gedacht omdat ze dan idd wondjes in hun mond hebben, Espen heeft nu gewisseld, dus dat hebben we gehad.

Het is een besluit dat een ieder voor zich zelf moet nemen, maar zeker bij een pup die nog zo in omtwikkeling is , orgaantjes zijn nog zo klein, en kunnen door een weil enting zo,n opdonder krijgen, dat ik heb besloten het niet te doen, en ja dat ik een klein risico loop dat weet ik, en vind ik helemaal niet leuk,maar als haar organenen een opdonder krijgen ( en dat zie je niet, maar kan je later helaas misschien wel merken )door die enting, tja dat heeft bij mij de doorslag gegeven.

En, hoelang werkt een weil enting?
Je moet het minimaal ieder jaar herhalen,het staat mij zo tegen. :(
#1666120
Je bent dus nog niet overtuigd ;) Je zegt dat je besloten hebt nooit meer te vaccineren maar doet het nu toch.....

Geen punt natuurlijk maar accepteer van jezelf dat je het toch spannend vindt. Je hoeft niet kost wat kost tegen te zijn toch? Je mag twijfelen. Het is immers jouw hond. ;)
Door Deesje
#1666134
@ lizzy (en natuurlijk de rest ook) ik begrijp het hoor.. ik heb makkelijk praten want die van mij zwemmen niet en ik had pupje 2 in een ideale tijd (koud en vies dus er hoefde niet uit de sloot gedronken te worden).. maaaaar...

stel nu dat die vaccinatie op 8 weken niet aanslaat zoals heel vaak het geval is.. dan kun je hem dus overslaan???

het is een hele moeilijke hoor, ik kan me de twijfels heel goed voorstellen.. ik weet ook niet wat ik zou doen als ik een 'zwemmerd' zou hebben
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#1666204
Rovanna schreef: Je bent dus nog niet overtuigd ;) Je zegt dat je besloten hebt nooit meer te vaccineren maar doet het nu toch.....
Ja, die constatering had ik zelf ook gemaakt. Ik was overtuigd totdat ik mijn kleine waterrat kreeg (en binnen een week hem voor geen goud meer wilde verliezen). Er zitten 2 kanten aan de lepto-enting (de mogelijk enorm schadeljike effecten van de vaccinatie zelf, maar ook de kleine kans dat het een weilbesmetting tegenhoudt). Het is bijna een kwestei van verstand versus gevoel, geworden. Mijn verstand zegt, weglaten die vaccinatie, terwijl mijn gevoel zegt dat ik de jongen geen risico (hoe klein ook) wil laten lopen op een weilbesmetting. Jonah is nu 14 weken; ik heb nog 2 weken om een besluit te nemen. Hte is lastig, want het is kiezen uit 2 risico's. Welke risico is het grootste? Waarschijnlijk het risico van de vaccinatie, maar toch....
#1666227
*Remy* schreef: Ja, die constatering had ik zelf ook gemaakt. Ik was overtuigd totdat ik mijn kleine waterrat kreeg (en binnen een week hem voor geen goud meer wilde verliezen). Er zitten 2 kanten aan de lepto-enting (de mogelijk enorm schadeljike effecten van de vaccinatie zelf, maar ook de kleine kans dat het een weilbesmetting tegenhoudt). Het is bijna een kwestei van verstand versus gevoel, geworden. Mijn verstand zegt, weglaten die vaccinatie, terwijl mijn gevoel zegt dat ik de jongen geen risico (hoe klein ook) wil laten lopen op een weilbesmetting. Jonah is nu 14 weken; ik heb nog 2 weken om een besluit te nemen. Hte is lastig, want het is kiezen uit 2 risico's. Welke risico is het grootste? Waarschijnlijk het risico van de vaccinatie, maar toch....
Ja dus moet je vaccineren, toch? Anders slaap je er straks niet goed van ;)
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#1666255
Rovanna schreef: Ja dus moet je vaccineren, toch? Anders slaap je er straks niet goed van ;)
Of niet. Zojuist nogmaals Impfen mit verstand erbij genomen. Wat ik vergeten was, is dat onderzoeken (niet gepubliceerd) hebben aangetoond dat de 2 lepto-entingen niet resulteren in voldoende antistoffen tegen de maar 2 varianten L.pomona en grippotyphosa (dat de andere varainten vrij spel hebben wist ik nog). Er zijn minimaal 4 entingen nodig en ook dan, geven de studies aan, is de bescherming niet langer dan 3 maanden.

Bovendien schrik ik elke keer wanneer ik lees wat voor een troep er gebruikt wordt, en welke gevolgen het kan hebben. En dan te bedenken dat de hele lepto-bescherming zeer discutabel is (3 maanden met een heel groot vraagteken).
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#1666294
Was me af aan het vragen of er Nederlandse deskundigen op dit vlak zijn die een objectief (in zoverre als dit mogelijk is) advies geven aan mensen (zoals ik)? Of misschien zijn er dierenartsen die zich verdiept hebben in dit onderwerp en die zich neutraal opstellen?
Door Do
#1666328
vaccineren of niet is een keuze die je maakt maar 1 belangrijk ding moet je niet vergeten, de socializatie!!
als je te voorzichtig bent met de pup zou je lkater problemen kunnen hebben
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1666381
Do schreef: vaccineren of niet is een keuze die je maakt maar 1 belangrijk ding moet je niet vergeten, de socializatie!!
als je te voorzichtig bent met de pup zou je lkater problemen kunnen hebben

Ja dat zeg ik ook altijd tegen mensen, je kunt ze niet 13 weken in een gouden kooi stoppen.
Ik vind het trouwens raar dat ons vaccinatieschema zo anders is als in de landen om ons heen. Waarom doen we hier ook niet op 8 weken al DHP?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door