Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Souris
#1652927
en hoe staan deze in relatie tot een barf dieet.
Ik had een discussie met de arts dat rauw voeren wel erg zwaar of zwaarder voor de nieren moet zijn... sja??
Nu heb ik dus ook toevallig een bloedonderzoek laten doen, en ze zit op ureum 8,9  (3,5-8,9)dat is dus vrij hoog maar nog wel binnen de normaalwaardes. Zegt weinig omdat ik niet weet wat het was toen ze wel brokken at, maar misschien heeft iemand hier meer ervaringen mee ben nl benieuwd?
Door Mevroi Kruim
#1652964
Dat is een bekende misvating onder dierenartsen. Die denken nl dat een vers dieet bereveel eiwitten bevat. Dat is niet het geval. Als je vers voert krijgt je hond exact zoveel eiwitten als waar zijn cihaam op gebouwd is, nl het eiwitgehalte van een natuurlijke prooi. Daarnaast is het eiwit in vlees nog eens van hoge biologische waarde (itt eiwitten uit plantaardige bronnen, zoals in brokken) en als zodanig makkelijk verteerbaar met weinig afvalstoffen.

Het vervelende met die normwaardes voor uream en creatinine is dat ze gebaseerd zijn op brokkenhonden. Die hebben eigenlijk te lage waardes doordat ze een mindere kwaliteit eiwit krijgen en te veel graan waardoor de vertering anders verloopt. De waardes van versgevoerde honden zouden eigenlijk de norm moeten zijn.
Door Lizzy
#1664894
_Sandra_ schreef: Klopt het dat die hogere waardes alleen gelden voor ureum, kreat en hematocriet? Of ook voor andere waardes?
Ja.
Door Evelien01
#1665350
Ik heb eens één van mijn andere hondjes laten testen om te vergelijken met mijn Bink (chronisch nierfalen) en die zat ook aan de max van de normaalwaarde.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door