Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door petervrouw
#1661994
Hallo,

Het is lang geleden dat ik hier iets gepost heb, maar ik lees hier wel veel . (ben niet zo'n schrijver)
Ik heb het volgende probleem. Er zijn hier twee kleine hondjes( 3,5 kilo per hond) en het probleem ligt bij de ene.
Elke keer als ik dit hondje over wil zetten op kvv lijkt het of ze buikpijn krijgt, heeft wat kleffe tot dunne ontlasting (soms met wat bloed erbij) en gaat gras eten . Als ze teruggezet wordt op brokjes(nutro choice) is het over en komt ze weer tot leven en speelt weer en voelt zich duidelijk lekkerder. Toch ben ik wel overtuigd van het belang van vers voeren, het andere hondje doet het hier prima op en heeft geen problemen. Ik heb ahv geprobeerd en smuldier vleeskompleet.
Mijn vraag is : zou het een idee zijn om b.v energique nr 4 te proberen omdat ik had begrepen dat dit ook voor honden met darmproblemen is? alleen heeft ze echt geen problemen als ze brokjes eet. Of zou het zo kunnen zijn dat ik een uitzondering in huis heb, die gezonder is met brokken? :o Is er  iemand die hier ervaringen mee heeft?

groeten Ria
Door charmed
#1662003
Heb je de honden eerst wel laten wennen aan het vlees. Dus gekookt water er overheen gegoten, af laten koelen en dan geven? Dit zou wel eens kunnen helpen. Vergeet niet dat vlees veel zwaarder op de maag ligt dan een brok.
Door petervrouw
#1662060
Hoelang zou ik dit dan vol moeten houden? Of zijn deze problemen ook iets wat erbij hoort?Zo ja na hoe lang zou dit dan over moeten zijn? Het is zo sneu om je hondje zo te zien terwijl ze het op brokjes (in ieder geval op de korte termijn) wel goed doet.

groet Ria
Door Happy Tail
#1662085
2 mogelijkheden:

1. wellicht ontgifting maar ik weer niet hoe lang ze al brok hebben gehad

2. wellicht iets in de merken waar je hond niet tegen kan. aangezien er in beide merken best veel toegevoed is aan vitamine, olie, etc.....

dus zou ik voor een merk gaan waarbij niet al te veel aan toegevoegd is of zelf gaan samenstellen, zodat je weet waar je hond nu precies op reageert. Dat weet je nu niet, omdat er zo veel in zit
Door @nouk
#1662324
Op de site van Carnibest (goed dat geef je dan wel niet, maar toch...) staat een en ander beschreven. Ik heb mijn hond ook zo aan het vers laten wennen. Eerste paar dagen kokend water erover heen gieten, even af laten koelen (uiteraard  ::)) en dan geven. Dan zijn de heftigste bacterien gedood. Uiteraard moet je dit niet blijven doen, ik heb het in totaal een week gedaan (miscshien ietsje langer). Dan is de overgang voor het verteringskanaal niet zo heel erg groot. Ik durf te wedden dat het helpt.  :yes:
Gebruikersavatar
Door essie74
#1662518
ook ik zou overgaan op een andere soort kvv, veel honden zijn zeer gevoelig voor de toevoegingen in de merken die je noemt.

Ga voor een zo natuurlijk mogelijke samenstelling of nog beter stel zelf wat samen!

Je kunt kijken bij "Haaks Barf, Shaweca, Naturis, tinlo barfmenu, carnibest, carnivoer e.d. dat zijn de KVV's met een veelal andere samenstelling

Succes,

Esther
Door petervrouw
#1663540
bedankt voor de reacties. We gaan morgen maar beginnen met het heel langzaam te introduceren met kokend water erover,en langzaam mengen door de brokken.Nu maar hopen dat het zo gaat lukken. :)

groeten Ria
Door hamada
#1664181
Onze honden zijn ook, voorzover ze aan de brok waren, bij ons direct helemaal op kvv gezet. Bij de eerste, Remi, moesten we echt even proberen welk merk goed beviel, maar hij had ook met brok en blik :-X last van zijn darmen. De anderen zijn altijd meteen op de CB gezet en hadden daar geen enkel probleem mee.
Misschien als tip: een kat van ons die helemaal niets kon verdragen en veel diarree kreeg heb ik stabiel gekregen met CB eend rijst (hypoallergeen) met gedurende een week flinke dosering probiotica door het eten. Hier knapte hij direct van op en na een paar dagen was de ontlasting goed en bleef dat ook. Uiteindelijk kon hij ook ander CB versies verdragen. Bij diarree gedoe met de honden voeg ik ook wel probiotica toe, meestal met goed en snel resultaat. Succes met je hondjes.
Door Emmanuelle
#1664275
Ik zou ook niet gaan mengen met brokken, maar eventjes doorzetten.
Hier 4 honden (waarvan de oudste 3,5 jaar brokken kreeg) ineens overgezet, van de ene dag op de andere.  Ik heb er in het begin wel kokend water overheen gedaan.
In het begin ook wel plattere ontlasting met slijm, maar dat is na een paar dagen veranderd en nu is er zelden of nooit een hond die diarree heeft.
Gelukkig maar met die lange haren  :D
Maar het zal dus waarschijnlijk wel de ontgifting zijn. 
Even aankijken en als het blijft aanhouden is het natuurlijk niet goed, maar ik ben er vrijwel van overtuigd dat het in orde komt  ;)
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1664281
In smuldier en ahv zit redelijk wat pens/boekmaag verwerkt, dat kan ook laxerend werken met krampjes....
Maar je gaat al een ander merk proberen, dus mischien heb je daardoor al het "lek" boven.
Door petervrouw
#1664774
Het vervolg:
vandaag heb ik carnibest lam/rijst gehaald en ga dit nu overgieten met kokend water en geven.
Aangezien ze geen diarree heeft op de brokjes lijkt het me niet dat ze niet tegen granen kan, anders was de reactie op de brokken wel anders geweest. Na eens wat googlen en lezen hier , lijkt het me meer dat er iets is,in de kvv waar ze niet tegenkan. Pens of rundvlees misschien? Vandaar de carnibest lam/rijst, hier zit nog rundvlees nog pens in. Dus nu maar even afwachten of het gaat lukken, wordt vervolgt.......

groet Ria
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1664913
[quote="petervrouw"]
Het vervolg:
vandaag heb ik carnibest lam/rijst gehaald en ga dit nu overgieten met kokend water en geven.
Aangezien ze geen diarree heeft op de brokjes lijkt het me niet dat ze niet tegen granen kan, anders was de reactie op de brokken wel anders geweest. Na eens wat googlen en lezen hier , lijkt het me meer dat er iets is,in de kvv waar ze niet tegenkan. Pens of rundvlees misschien? Vandaar de carnibest lam/rijst, hier zit nog rundvlees nog pens in. Dus nu maar even afwachten of het gaat lukken, wordt vervolgt.......

groet Ria
[/quote]

Naar mijn weten zit er wel degelijk pens in.
Door petervrouw
#1665204
Ja, je hebt gelijk ,verkeerd geschreven,  maar wat ik begreep is het wel lam/schaappens en niet van het rund. Afwachten maar hoe het gaat, anders kunnen we nog kip/rijst proberen , hier zit helemaal geen pens in.Maar op deze manier sluiten we eerst rundvlees en runderpens uit.Als dit dan niet lukt ,kunnen we ook de pens nog weglaten. Hopelijk is dit niet nodig en gaat dit lukken :)

Groet Ria
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door