Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1664193
Na overleg met meneer Robian gaan we zijn maaltijden naar 120 gram terug schroeven.
Ook gaan we hem apart zetten en hij krijgt een kwartier om het op te maken.

Als dat nog niet werkt gaan we over op plan B en dat is het schema van @mevr Kruim.

Ik ga hem gewoon in de gaten houden en mocht ik het niet vertrouwen dan gaat hij wel door de malle molen bij de DA.
#1664302
yvette_van_alert schreef: Ik zou eerst een lichamelijk oorzaak bijv. maag of darm ontsteking uit laten sluiten, voor ik hem geen eten gaf.  Sterkte met Jack!
Dat is ook mijn idee.
Bij Maddoc was er ook heel moeilijk de vinger op te leggen waarom ie niet at. Uiteindelijk bleek er een voedselintolerantie en de Ziekte van Addison achter te zitten..
#1664392
yvette_van_alert schreef: Mijn hond deed dit ook niet zomaar... maar omdat er een lichamelijke oorzaak was die vele dierenartsen niet konden vinden. Ik heb hem zelfs laten castreren in de hoop dat hij dan meer zou eten. Ook dat hielp niet. Wat voelde ik me lullig dat ik op aanraden van div. dierenartsen gewoon zijn eten weghaalde terwijl ik het gevoel had dat hij wel degelijk honger had. Ik heb toch naar mijn gevoel geluistert en uiteindelijk een echo geeist. Daarop was een vergrote milt te zien. Die ik er dan maar uit wilde hebben, in de hoop dat dat de toestand zou verbeteren  Toen mijn hond open op de tafel lag bleken alle lymfeknopen op zijn darm verdikt te zijn en dat was de oorzaak. de milt is blijven zitten en naar een heftige pretnisonkuur begon hij weer te eten. Inmiddels is hij gewoon slank maar voor zijn doen: mega dik!  Mijn hond at vrijwel niets, soms een beetje dan weer dagen niets. Ook het lekkerste van het lekkerste wilde hij niet. Ander voer ging even goed tot hij daar ook allergisch op reageerde en dan was het weer gebeurt met eten en we hebben alles geprobeert, rauw vlees met elke keer 1 eiwitbron, hypoallergeen voer van vele merken met vele verschillende eiwitbronnen... alles lukte ff. Ook ik dacht een verwent mormel te hebben.  Ook mijn scharminkel was al die tijd wel levendig.

Ik weet heel goed dat niet elke hond het zelfde is maar omdat de hond niet wil/kan eten het voer niet geven vind ik risicovol.

Ik zou 's proberen met wat kvv, eet hij dat ook niet dan is er misschien toch iets lichaamelijks aan de hand.

Hier ook eentje die zo op 't eerste zicht een steenezeltje was, niks wou hij eten. 't Eten weghalen en 's avonds terug geven hielp niet. 10 brokjes per dag in 'n bakje leggen zodat 't de hele dag kon blijven staan, dan at hij 6 brokjes op 7 dagen. "Laat je niet overhalen" was de raad van de DA, "hij hongert zichzelf echt niet uit". Tot ik hem op 'n dag zag wiebelen op z'n pootjes en hij ondertussen fel vermagert was. 'k Heb hem toen naar de DA gebracht voor een echt grondige controle. Op foto's en echo was niks te zien, ze kon niet in z'n slokdarm en maag kijken omdat hij te klein was voor haar apparatuur en omdat z'n darmen gezwollen aanvoelde is ze via een sneetje gaan kijken en heeft biopten genomen van z'n darmen. Volgens haar zagen z'n darmen er echt niet goed uit en was de kans dat 't nog in orde kwam heel klein. Tien dagen later belde ze met de uitslag "'t is niet wat ik dacht, 't is geen kanker maar een zwaar allergische reactie, dat beestje kan niet eten".
Vanaf toen dus vanalles uitgeprobeerd en inmiddels zie ik hem soms zelfs over de grond schuiven met z'n snuit en als hij iets eetbaars tegenkomt wil hij er al wel 's van proeven (wat dan weer niet mag) z'n kommetje gaat elke keer netjes leeg en 's avonds rond een uur of tien komt hij staan zeuren om "toch nog een beetje eten" hij weegt geen 3kg en op sommige dagen (zoals gisteren) gaat er tussen 6.30 en 22.00h 120 à130 gr kvv in.
#1664571
Ik heb het ook gehad. Weken lang vrijwel niets gegeten, alles geprobeert, meneer was ook zo'n beetje anderhalf. Het bleken de loopse teefjes te zijn. Zijn hoofd stond er echt niet naar om te eten. Ik merkte ook dat hij wegloperig was, ging op straat zijn neus achterna ipv met mij mee te lopen. Later ging het weer beter, toen waren er geen loopse teefjes meer.
Uiteindelijk, ook omdat hij nog wat andere symptomen had, heb ik kort geleden op aanraden van vanaalst voor een implantaat gekozen. Hij eet weer als een grafdelver en hij is weer helemaal de oude.
Voordat je uitgebreid bezig bent met lichamelijke onderzoeken zou ik dit toch ook eens overwegen.
#1664882
Ik vermoed dat 170 gram wat veul is voor niet zo snackende Jack. Kyrah is ongeveer net zo groot als Jack (5,nogwat kg) en krijgt 120 gram max. anders krijgt madame muffin-tops.
Het zou best kunnen dat de hoeveelheid terugschroeven, in combinatie met us een dagje geen of heel weinig eten, mijnheer laat besluiten toch maar te gaan eten.
En anders zou ik er geen punt van maken een paar weken kvv te gaan voeren. Als hij dat wél opeet zonder morren dan zijn het gewoon dalussiknie streken.
#1664947
Het waait nou ook weer niet dusdanig hard dat Jack last zou kunnen hebben van Kyrah die sinds vrijdag (weer) loops is...toch? Tenzij we online-feromonen-BP hebben :P ;D
Maar uiteraard...er zou ook een 'lekker wijf' in de buurt rond kunnen strooien met mjammie luchtjes.
#1665078
Ik betwijfel of het loopse-lola-spatjes zijn hoor, maar ik kan het in gedachten houden.
Vanavond krijgt meneertje een klein gedeelte van zijn visje die hij gisteren niet wilde.

Daarna ben ik 3 dagen in Frankrijk voor mijn werk en dan is Jack overgeleverd aan meneer Robian.
En die is behoorlijk kort door de bocht, zeg maar  :P
#1665206
Vanavond 60 gram sardientjes neergezet (daar waar hij gisteren zijn neus voor op trok).
Jack in de bijkeuken, deur dicht en vaatwasser ingepakt.

Toen Robbie en Ian het eten op hadden, Jack uit de bijkeuken gehaald, de 60 gram sardien in een plastic zakje gedaan en weer in de koelkast gestopt.

Drie maal raden wat Jack morgen te eten krijgt  :D
#1665970
Ben al 12 jaar aan het miepen met een slecht etende retriever (jaha die zijn er dus!), 101 adviezen, naar BARF overgeschakeld met het idee dat als ie dan wat eet het tenminste goed is en ik weet waar het vandaan komt, gaat maar eten is domweg niet zijn ding (jaja behalve kliekjes dan die gaan meestal wel op).
Loopse teven hadden/hebben op hem ook zeker invloed maar is niet de basis van slecht eten
Jaren terug is door iets anders vast komen te staan dat Flash een traag werkende schildklier had, krijgt daar medicatie voor maar de wonderen die het mbt eten door de DA werd voorspeld is altijd uitgebleven, toen Flash bij Rob Gerritsen (internist in Ommen) kwam om bloed te doneren voor de bloedbank, kwam het zo eens ter sprake, kreeg toen als antwoord, je hond verbrand weinig en luisterd naar zijn lichaam hij heeft geen hongergevoel en eet alleen als ie zin heeft en dan alleen wat ie echt lekker vindt, De reden dat veel honden met schildklierproblemen erg dik worden is dat ze ondanks de trage verbranding ze een normale portie voer krijgen aangeboden door liefhebbende baasjes
Dat gesprekje zo tussen neus en lippen door was een eyeopener voor me en tegelijk was ik jaloers mijn hond luisterd beter naar zijn lichaam dan ik, ik eet nml wel meer dan goed voor me is ben net een doorsnee  labrador.

Dus ook in zijn geval is het een hormonaal, zowel de testosteron maar vooral zijn schildklierafwijking, oja en al de verdere symptomen die erbij horen zoals kouwelijk enz. heeft ie nooit gehad
#1669971
Meneer Robian is nu een paar dagen aan het bewind geweest, resultaat meneertje eet tot nu toe goed.
De eerste twee dagen heeft hij 60 gram gehad en daarna zijn we overgeschakeld naar 120 gram.

We wachten even af of het zo blijft of dat hij toch weer gaat mutsen.
#1670402
Even off topic:  Mooie Shelties heb je!
Vooral Jack vind ik heel mooi, lijkt wel een beetje op onze Falco :)

Terug on topic:  Wat gek dat hij ineens zijn eten niet meer wilt.
Falco doet wel eens zo met een kluif.  Als hij er geen zin in heeft, gaat hij het lopen bewaken voor de anderen maar komt hij er niet aan.  Het gebeurt dat hij er dan gewoon bovenop gaat liggen slapen, of als hij afgeleid is het in de steek laat.  Gelukkig is het nog niet met zijn eten gebeurd. Integendeel de Shelties zijn hier zo dol op eten :)
Jammer genoeg kan ik je verder niet helpen met goede raad, maar naargelang het aantal pagina's hier in de topic, denk ik dat er mensen al wel goede tips hebben kunnen geven :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door