Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1663685
Ik wil de pups bijv. 4x kvv en 1x barf. Hoe kan ik dat het beste aanpakken. Ik weet dat ik naar het gewicht moet kijken..

Met 4 weken geef ik dus bijv 4x kvv en 1x gemalen vlees
Met 5 weken geef ik ze dus bijv. 4xkvv en 1x gemalen vlees met wat kippenhartjes
Met 6 weken geef ik ze  ze dus bijv. 4x kvv 1x gemalen vlees, groentemix, kippenhartjes en gemalen kippenkarkas.

Weegt een pup 3 kilo dan geef ik per dag:
8 procent van 30= 240 gram per dag

Als ik dat in porties verdeel 50 gram (afgerond) per portie.
4x 50 gram kvv en 1x 50 gram geitensnippers of rundersnippers of tartaar of rundergehakt.

Kan ik het de eerste keer beter koken, dat ze kvv krijgen. De fokker van Bentie heeft Bentie afgespeend op brok en ik doe het bij mij anders. De kvv geef ik bijv. naturis,carnibest,duck. Dat wissel ik af.

Als mensen perse verder willen op brok wil ik ook bijv. 1 maaltje brok aan betreffende pup geven, wat vind jij een goede natuurlijke brok. Ben er geen voorstander van, maar zo voert toch iedereen zijn eigen ding. Het liefst doe ik dat de laatste paar dagen.

Welk merk gebruiken jullie voor het bijvoeren van melk bijv. De fokker van Bentie is bij de bevalling aanwezig, zij geeft wel brok aan haar goldens. Dus zo iedereen zijn mening.

Mijn honden krijgen gewoon kvv en barf.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op ma 28 jun 2010, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#1665349
Ik ben begonnen met tartaar, kleine soepballetjes. Eerst maar eens voorzichtig proberen, drie of vier balletjes verdeelt over de dag, geef je teveel kunnen ze vreselijk diarree krijgen is mijn ervaring Ik heb niet gelet op het gewicht maar ben met drie weken geloof ik al begonnen.

De pups hebben zeker tot zes a zeven weken nog lekker gedronken bij de mama
Ik geef ook geitenmelk dat verdragen ze goed, ook de moeder kreeg geitenmelk.

Als het na een paar keer tartaar goed gaat kun je wat fijn gemalen k.v.v. geven van een goed merk.
Ik zou het zeker niet koken.

Voor de brokken mensen zou ik ze Orijen adviseren of een andere gelijkwaardige brok.
Er zijn vast nog wel anderen met goede adviezen maar het lijkt mij wel een goede start.

Veel plezier met het nest.
#1665606
Julia2005 schreef: Ik wil de pups bijv. 4x kvv en 1x barf. Hoe kan ik dat het beste aanpakken. Ik weet dat ik naar het gewicht moet kijken..

Met 4 weken geef ik dus bijv 4x kvv en 1x gemalen vlees
Met 5 weken geef ik ze dus bijv. 4xkvv en 1x gemalen vlees met wat kippenhartjes
Met 6 weken geef ik ze  ze dus bijv. 4x kvv 1x gemalen vlees, groentemix, kippenhartjes en gemalen kippenkarkas.

Weegt een pup 3 kilo dan geef ik per dag:
8 procent van 30= 240 gram per dag

Als ik dat in porties verdeel 50 gram (afgerond) per portie.
4x 50 gram kvv en 1x 50 gram geitensnippers of rundersnippers of tartaar of rundergehakt.

Kan ik het de eerste keer beter koken, dat ze kvv krijgen.
Nee, je moet het vlees gewoon rauw geven. Daar zijn pups op ingesteld. Gekookt vlees verteerd slecht en is echt niet goed om je pups mee lastig te vallen. Ik zou wel uitkijken met de hoeveelheid orgaanvlees die je erbij voert. KVV bevat al genoeg orgaanvlees. Overigens maak je het volgens mij juist extra gecompliceerd door KVV te geven en daarbij wat vlees/orgaanvlees te geven... Ik zou kiezen voor KVV of BARF. Als je toch een combinatie wilt geven, kijk dan ook wel uit met de hoeveelheid kip en rund die je erbij geeft. Want KVV bevat in de regel kip, kip, rund en rund. Dus rund en kip in je zelf samengestelde deel: voegt eigenlijk niks toe, behalve dan dat het niet gemalen is.
De fokker van Bentie heeft Bentie afgespeend op brok en ik doe het bij mij anders. De kvv geef ik bijv. naturis,carnibest,duck. Dat wissel ik af.

Als mensen perse verder willen op brok wil ik ook bijv. 1 maaltje brok aan betreffende pup geven, wat vind jij een goede natuurlijke brok. Ben er geen voorstander van, maar zo voert toch iedereen zijn eigen ding. Het liefst doe ik dat de laatste paar dagen.
Waarom zou je zelf brokken gaan voeren als pup mensen brokken willen gaan voeren? Schakelen ze pup toch zelf fijn over naar brok? Dat gaat in de regel echt probleemloos. Juist omdat vers puppen een veel sterkere darmflora hebben. Ik vind dus geen enkele brok natuurlijk. In mijn ogen is dat een contradictie in terminus, natuurlijke brokken.
#1665639
Ik haal bij de IC runder, kippen en lams gehakt en daar begin ik mee eerst voer ik ze door kleine balletjes van de gehakt te draaien met 4 weken. Vanaf 5 weken gaat er gemalen barf menu door. In nog geen week tijd staan ze op gemalen barf waar het aandeel spiervlees wel ongeveer 70% is.
De puppen krijgen elke maaltijd vlees en daarna mogen ze nog bij moeders drinken.
Tot nu toe heb ik teven gehad die vanaf 7 weken niks meer van hun puppen moesten hebben door het bijten in de tepels dus het spenen gaat hier heel soepel.
#1666242
Benties moeder heeft tot 7,5 week ongeveer melk gegeven. Dus nog op de dag dat Bentie mee mocht. Heb ik toen zelf gezien.
Super gretig. Ik ben benieuw hoe het met Bentie gaat.

Voor de puppen-teefjes heb ik al een wachtlijst en voor de reutjes 2 mensen. Dus dat gaat goed. Hopelijk worden er meer teefjes als reutjes geboren. Maar daar heeft moeder-natuur meer over te zeggen. Dus ik ben benieuwd.
#1677332
Ik zou net wat Lizzy al zegt OF KVV OF Barf geven, anders weet je nooit of je goed zit met je percentages... Zelf geef ik alleen volledig Barf maar dan wel gemalen ik maak een soort van eigen kvv alleen dan veel luxer omdat ik kip, parelhoen, rund, paard, konijn, haas( in de winter :biggrin2:) duif, lam, vis, pens, groente enz enz geef, met toegevoegd eieren, kwark, huttenkase yoghurt, visolie. ik heb een prof. gehaktmolen dus dat scheelt enorm.. Ook ik voer geen brokken, pups vreten alles wat je ze voor zet dus die brokken eten ze dan maar bij de nieuwe eigenaar maar toe nu toe zijn ze bijna op een enkeling na op of kvv overgestapt of op barf :biggrin2: dus zou zeker geen brokjes gaan voeren heb je ook veel meer ontlasting ;)
#1685084
had hier voor het eerste nest ook brok in huis gehaald, idd om wat jij zegt als de mensen zelf brok willen voeren.
er nooit aan toe gekomen om de brok ook te voeren  :biggrin2: kon er niet achter staan

hoe speen ik hier af,
met 4 wk krijgen ze een dienblad vol met kvv op kamer temperatuur, eten snappen ze zelf wel, zet gewoon (op een herder nest van 8 pups gemiddeld) een kilo neer, wat niet op gaat is voor mams na een kwartiertje of zo

na een paar dagen van 2x per dag kvv krijgen ze lapjes pens, kippenekken, kipkarkas, lapjes divers spiervlees, ook nog 2x per dag, hoeveelheden, geen idee, genoeg dat er nog overblijft voor moeders...

vanaf 5,5 week krijgen ze hier ook prooidieren, slachtafval van wild als het in het seizoen is, cavia's, konijnen, pens (dan gewoon hele stukken) strotten, hele kippen etc,
blijf altijd maar 2x per dag voeren, moeders zit er gewoon bij, dus extra-tjes kunnen ze daar halen...
#1701543
Ik begin met 4 weken kleine soepballetjes tartaar 2x per dag, dag er op 4x .
Met 4½ week geef ik ze Rodi compleet, naturis,carnibest,kiezenbrink,lupa of smuldier compleet.
Ik zet het 5x per dag op een bord neer en ze eten maar wat ze op kunnen, aangevuld met moedermelk.
Met 6 weken laat in niet meer drinken bij de mamma en geef de puppen 4x per dag 100 gram p.p. van
het bovengenoemde.
Ik vervang af en toe een maaltijd met een doorgeknipte kwartel of vleugeltjes of kippennekken
Als de pups de deur uit gaan met ongeveer 8 weken zijn ze ongeveer 5 kilo en eten ze ongeveer 400 tot 500 gram
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door