Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door essie74
#1662437
hallo allemaal,

Ik heb hier rhodesian reu van bijna 60 kilo, heeft een gescheurde achillespees aan de achterhand die niet meer operabel is, vergroot hartkamer, bij inspanning is een ruis te horen, spondolyose op de rug en artrose op de voorhand.

Is dat alles? nou hij likt / bijt nu zo aan zijn voorpoten dat ik eens wil kijken of het toedienen van een supplement bij zijn kvv hap wellicht verbetering zou kunnen gaan brengen.

Wat kan ik hem het beste geven? Groenlipmossel heb ik al wat van gelezen maar is dat voldoende?

En kan ik een supplement gaan gebruiken wat ook voor de andere hond te gebruiken is? of moet ik daar een andere voor nemen?

Zij heeft een hernia en ook spondolyose op de rug... beginnend nog wel maar toch....

Wie o wie kan mij van raad voorzien?

gr,

Esther
#1662563
onze boy had destijds ook zeer zeer ernstige spondylose (waardoor de hernia's trouwens veel minder bewegelijk werden en dat was eerder een voordeel dan een nadeel) behalve dat hij echt gewoon op onstekingsremmende pijnstiller moest !!!, kon de dierfysio, die ook osteopate is, heel veel voor hem betekenen, zij gaf hem weer lucht (letterlijk, want door de spondylose had hij de neiging niet goed door te ademen)

Boy had ook een zware hartruis, en natuurlijk moet daar ook gewoon pittige (naar behoefte) medicatie voor gegeven worden.

maar zeker de dierfysio (nethanja pruyssers) heeft hem echt op de poot gehouden, zodat zijn leven hond-waardig bleef.

dus een combi van reguliere medicatie (en stevig ook naar gelang de behoefte, want pijnlijden cq benauwd zijn vonden we niet nodig) en de dierfysio, en hij is een tijdlang succesvol door de klassiek homeopate op een beter niveau gebracht.

van voedingssuplemten die ik hier lees, had ik nooit gehoord, maar al met al, konden we het leven zo maken voor hem dat het hem nog iets te bieden had
Door K@ren
#1662759
Oh wat sneu voor je hond en natuurlijk ook voor jou!

Deels herken ik je probleem, mijn labradorteef van 4 heeft bijna drie jaar geleden een dubbele hernia gehad.
Om haar aan haar rug goed te ondersteunen heb ik haar een aantal maanden ginkgo biloba capsules gegeven. Ginkgo ondersteunt het ruggemerg en bevorderd de doorbloeding in de rug. Daardoor kan een vermindering van klachten of gevoel van onbehagen bereikt worden.

Daarnaast zou ik je het advies willen geven (en ik kan natuurlijk van achter een pc niet inschatten hoe 60 kg bij jouw reu er uit ziet, dus het is zeker geen aanval) om je hond 'schraal' te houden. Bij problemen aan de rug geldt helemaal, hoe zwaarder het lijf hoe lastiger de klacht.

En als laatste ga ik met een van mijn voorgangers mee...vis! Vette vis, dus zalm, makreel enzo is meestal ook een goeie optie bij honden die problemen ervaren aan spieren, pezen en botten.

Heel veel succes en een dikke knuf voor je mannetje.
#1663313
Mevroi Kruim schreef: Zit er graan in de kvv die je voert? Dan zou ik allereerst overgaan op een graanvrije variant, of zelf gaan samenstellen.
Vette vis bevat omega-vetzuren die ontstekingremmend werken dus dat kun je ook proberen.
nope, wij gaan voor graan vrij!  dat lijktm me idd beter.....Vis zijn ze hier gek op en krijgen ze al 2 a 3 keer per week....+
Zelf samenstellen belieft meneer niet, heb al diverse zaken aangeboden maar meneer eet het niet.... lapjes pens van 2 x 2, gehamerde nekken.... Laat alles liggen ook als ik twee dagen niets anders geef....
#1663316
K@ren schreef: Oh wat sneu voor je hond en natuurlijk ook voor jou!

Deels herken ik je probleem, mijn labradorteef van 4 heeft bijna drie jaar geleden een dubbele hernia gehad.
Om haar aan haar rug goed te ondersteunen heb ik haar een aantal maanden ginkgo biloba capsules gegeven. Ginkgo ondersteunt het ruggemerg en bevorderd de doorbloeding in de rug. Daardoor kan een vermindering van klachten of gevoel van onbehagen bereikt worden.

Daarnaast zou ik je het advies willen geven (en ik kan natuurlijk van achter een pc niet inschatten hoe 60 kg bij jouw reu er uit ziet, dus het is zeker geen aanval) om je hond 'schraal' te houden. Bij problemen aan de rug geldt helemaal, hoe zwaarder het lijf hoe lastiger de klacht.

En als laatste ga ik met een van mijn voorgangers mee...vis! Vette vis, dus zalm, makreel enzo is meestal ook een goeie optie bij honden die problemen ervaren aan spieren, pezen en botten.

Heel veel succes en een dikke knuf voor je mannetje.
He hoi, schraal is hij inderdaad, kan nog een kilo of twee missen maar dan houdt het wel op, onze jes is bijna 80 cm hoog en daardoor natuurlijk ook veel zwaarder dan volgens de gebruiksaanwijzing was gezegd ;-)

Gaan zomers altijd zwemmen, doet hij ook graag, zelfs met brace om, en lopen veel los zodat hij zijn eigen tempo kan bepalen.

En zoals eerder gemeld is vis geen probleem gelukkig ;-)
Door Lizzy
#1664379
essie74 schreef: hallo allemaal,

Ik heb hier rhodesian reu van bijna 60 kilo, heeft een gescheurde achillespees aan de achterhand die niet meer operabel is, vergroot hartkamer, bij inspanning is een ruis te horen, spondolyose op de rug en artrose op de voorhand.

Is dat alles? nou hij likt / bijt nu zo aan zijn voorpoten dat ik eens wil kijken of het toedienen van een supplement bij zijn kvv hap wellicht verbetering zou kunnen gaan brengen.

Wat kan ik hem het beste geven? Groenlipmossel heb ik al wat van gelezen maar is dat voldoende?

En kan ik een supplement gaan gebruiken wat ook voor de andere hond te gebruiken is? of moet ik daar een andere voor nemen?

Zij heeft een hernia en ook spondolyose op de rug... beginnend nog wel maar toch....

Wie o wie kan mij van raad voorzien?

gr,

Esther
Groenlipmossel is zeker niet voldoende. Is mijn ervaring. Krijg hij pijnstillers in de vorm van NSAID? Als hij dat krijgt, dan is groenlipmossel wel handig om te geven om de maagwand te beschermen.

Visolie is zowel voor het hart als voor de gewrichten heel goed. Dus dat zou ik wel als supplement geven.

Het likken aan de voorpoten kan op zoveel dingen duiden. Artrose in de tenen, een allergie voor pollen, voedsel allergie, etc. etc. Maar rauwe, verse voeding is natuurlijk sowieso beter.

Ik zou voor de rug zeker Spondy Vetsem of Puur Spondy proberen. Dat is een homeopathisch middel dat goed werkt.

Voor de artrose in de voorhand zou je een goed glucosamine supplement kunnen geven. Ik ben zelf zeer te spreken over Corta RX uit de USA. Daar zit ook Duivelsklauw en msm enzo in.

Dit kan allemaal bij elkaar gegeven worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door