Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Emmanuelle
#1662403
Ik zal eventjes kort onze situatie nog eens schetsen.
Onze honden krijgen enkel zaterdag-zondag en maandag barf, soms ook op vrijdag, verder krijgen ze kvv.
Ze krijgen dan sommige vrijdagen een volledige kwartel, zaterdag vleesbot en spiervlees met groenten, en zondag nog een beetje spiervlees met groenten (weinig omdat ze zaterdag veel meer gegeten hebben als anders door dat vleesbot)
Maandag krijgen ze hele visjes.
Ik hou onze honden altijd goed in't oog bij het eten van het vleesbot, vooral Falco moet ik goed in't oog houden.
Bijna altijd als hij een karkas krijgt als vleesbot, zit er tijdens het eten ervan ineens een stuk bot tussen zijn kiezen vanachter.
Hij begint dan met zijn poot naar zijn kop te krabben en is dan in paniek.  Soms bloedt hij dan ook serieus in zijn mond.
Ik doe dan zo snel mogelijk zijn mond open (al stribbelt hij wel tegen dan) en trek het stuk bot er uit. Soms zit het echt heel erg vast tussen zijn tanden en kost het mij wel wat moeite om het er uit te krijgen.
Nu vroeg ik mij af: zijn er meer honden die dat probleem hebben?
Ik vind het best eng en kijk altijd bang toe of het weer gebeurd  :-[
Door Lizzy
#1662425
Het is mij in al die jaren 1 keer gebeurd met Brutus. Ik moest het stuk bot er met een tangetje uit halen. Sindsdien ligt er een tangetje paraat maar ik heb het dus nooit meer nodig gehad. Vreemd, dat het Falco vaker gebeurd! Wat voor karkas is het?
Door **Jolanda**
#1662430
Vroeg mij ook af of het altijd met hetzelfde soort karkas gebeurd.
Kan het zijn dat hij net wat te veel speling heeft tussen zijn kiezen waardoor het vast blijft zitten?

Overigens heb ik hier (gelukkig) geen ervaring mee.

Misschien is het een oplossing om de karkassen voor hem te malen? Of om geen karkassen meer te geven aan hem maar kippen-, eenden- en kalkoennekken?
Door Emmanuelle
#1662575
Ja dan is het toch wel gek dat het zo vaak gebeurd  :(
Bij onze andere honden is het nog nooit gebeurd.
Ze kregen deze morgen voor de eerste keer parelhoenkarkas, het zat echt heel vast tussen zijn kiezen.
Ik heb er serieus aan moeten trekken om het er tussenuit te krijgen.
Misschien heeft hij dan toch wat meer speling tussen zijn kiezen...
Hij heeft het al gehad bij: kippenkarkas, eendenkarkas en nu parelhoenkarkas.
Ik zou het wel heel jammer vinden om te moeten malen, hij geniet er zo van om te kluiven... (anders is het hap slik weg)
Door Emmanuelle
#1662673
Ik heb eventjes Falco zijn tanden vergeleken met de anderen en inderdaad hij heeft een spleetje tussen zijn kiezen vanachter terwijl de anderen dat niet hebben. Bij de anderen staat de tweede kies tegen de eerste. Dat verklaart natuurlijk al veel. Het probleem is dat falco erg gulzig is met nekken terwijl hij karkassen wel rustig kauwt vandaar dat ik hem liever grotere stukken geef. Goh wat vind ik dat toch jammer maar ik denk dat ik hem gewoon vleesbot blijf geven, ik vind het anders zo zielig. Het is wel eng. Moeilijk :(
Door **Jolanda**
#1663407
Emmanuelle schreef: Ik heb eventjes Falco zijn tanden vergeleken met de anderen en inderdaad hij heeft een spleetje tussen zijn kiezen vanachter terwijl de anderen dat niet hebben. Bij de anderen staat de tweede kies tegen de eerste. Dat verklaart natuurlijk al veel. Het probleem is dat falco erg gulzig is met nekken terwijl hij karkassen wel rustig kauwt vandaar dat ik hem liever grotere stukken geef. Goh wat vind ik dat toch jammer maar ik denk dat ik hem gewoon vleesbot blijf geven, ik vind het anders zo zielig. Het is wel eng. Moeilijk :(
Misschien kun je hem 'helpen' met eten? Door een karkas/nek vast te houden aan de kant waar hij die speling niet heeft, dan moet ie met de andere kant al kraken. Ik denk dat als je dat een poosje doet, hij leerd/zich aanwend om met die kant te eten.
Door Emmanuelle
#1664118
Jol schreef: Misschien kun je hem 'helpen' met eten? Door een karkas/nek vast te houden aan de kant waar hij die speling niet heeft, dan moet ie met de andere kant al kraken. Ik denk dat als je dat een poosje doet, hij leerd/zich aanwend om met die kant te eten.
Ik denk dat hij dan heel erg gaat schrokken.  Doet hij soms ook al als ik nog maar kijk, dus probeer ik zo onopvallend mogelijk hem in't oog te houden zodat ik wel snel kan bijspringen als hij zo'n stuk bot er tussen heeft steken.
Ik wil het wel proberen door vast te houden.  Hij is in elk geval al rustiger beginnen eten, in het begin was het echt erg.
Zal ook eens proberen plat te meppen, geen idee of het dan beter gaat...
Ik wil het in ieder geval liever niet gaan malen, zou ik erg jammer vinden.
Ik hou jullie op de hoogte  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door