Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#1662236
Hallo,

Raiko is nu een jaar oud. En dus kreeg ik van de week een kaartje van de dierenarts met een oproep voor zijn jaarlijkse enting.

Als pup is hij op 6 week, 9 week en 12 week geënt.

op 6 week: Nobivac puppy DP batch: AO26c03 ( Hondenziekte en Parvo levend (verzwakt) )

op 9 week: Nobivac Lepto Batch: AO43B01 (Leptospirose (Weil) ) / Nobivac Parvo-C Batch: A040A01 (Parvo levend (verzwakt) )
Nobivac KC Batch: A019B01 (Kennelhoest (Bordetella; levend/geïnactiveerd) )

op 12 week: Nobivac DHPPi Batch: A163B01 en Nobivac Lepto Batch: A043B01 (Parvo levend (verzwakt), Hondenziekte, Leverziekte (HCC, CAV-2 virus), Leptospirose (Weil), Kennelhoest (Para-influenza; levend/ geïnactiveerd).

(Mocht ik het allemaal een beetje (te) uitgebreid hebben neer getypt mijn excuses..ik weet niet wat van belang is en wat niet.. :-\ :-\ )

Nu stond dus op het oproepkaartje dat Raiko weer geënt moet worden voor de volgende dingen:

Hondenziekte
Ziekte van Weil
Leverziekte
Parvo
Kennelhoest

Ik begrijp eigenlijk (nog) niet veel van het wel/of niet enten. Wie zou mij kunnen uitleggen hoe het zit? (Of wie weet miss een link naar een artikel waarin het wordt uigelegd?)
En verder: wat zouden jullie doen? Laten enten en zo ja, voor welke dingen wel of niet?

Alvast bedankt!!
#1662251
Ik zou een titerbepaling laten doen, dan weet je of het nodig is om te enten of dat de waardes nog hoog genoeg zijn.

Kennelhoest zou ik persoonlijk niet enten omdat er enorm veel honden in mijn omgeving (inclusief mijn eigen hond) kennelhoest hebben gekregen, ondanks de enting. Bovendien is dat geen levensbedreigende ziekte.

Ziekte van Weil blijft een lastige. Als je de zoekfunctie gebruikt dan kom je veel topics tegen met heel veel voors en tegens.
Wat ik er uit opgemaakt heb (hopelijk heb ik het goed begrepen) is dat deze enting een behoorlijke belasting voor het lichaam is en de enting werkt maar kort (3 tot hooguit 9 maanden).
Verder zou je tegen Weil het beste in het voorjaar kunnen enten omdat het risico op besmetting dan het hoogst is en als je dan bv in de zomer ent, dan werkt ie al niet meer op het moment dat het risico het grootst is.
Het is echter wel een serieuze ziekte, die volgens mij in veel gevallen fataal afloopt.
Kjell wordt al jaren niet meer geënt, maar Weil is de enige waar ik soms toch nog over twijfel.  :-\
#1662263
Vaccineren van een volwassen hond doe ik zelf heel beperkt en pas als een titerbepaling aangeeft dat het nodig is. Een titerbepaling laten doen is met een druppel bloed letterlijk meten of er nog genoeg antistoffen tegen DHP aanwezig zijn. Er is wel meer info te vinden over titeren met de zoekfunctie.
Ik heb mijn honden altijd de 1ste jaars vaccinaties laten geven. Maar die kregen ze 1 jaar ná de laatste. In ons geval was dat met 1 jaar en 16 weken. Ik ben er vanuit gegaan dat ze dan voor een groot aantal jaren beschermd zijn en ik had dan geen gedoe met de hondenverenigingen.
Mijn DA loste het poeder DHP toen nog op met Weil, maar ik heb inmiddels in de gaten dat het ook met een solvent kan, of zelfs met een zoutoplossing.
Ziekte van Weil ent ik verder niet meer, evenmin kennelhoest. Eentje heeft het gehad als pup. Maar dat is soms wel een verplichting voor shows, pensions enzo. Het risico op Weil neem ik, maar dat moet ieder voor zich bepalen.
#1662343
Het is vooral belangrijk wat jijzelf belangrijk vindt hierin.
Als pup heeft hij eigenlijk zo'n beetje alles wat je kan enten gehad (volgens mij is dit ongeveer een standaardentschema van dierenartsen).

Wat hier al geschreven wordt, als helemaal op zo min als mogelijk enten wil spelen, dan zou ik laten titeren.
Wil je dat niet, dan zou je kunnen kiezen om dit jaar DHP te enten, die enting is 3 jaar geldig.

Daarnaast kun afwegen of je kennelhoest en Weill (lepto) wil enten.
Kennelhoest is een niet dodelijke ziekte, zoek maar eens hier en op google en maak je afweging.
Weill (lepto-enting) is wel een vervelende ziekte, maar komt niet belachelijk veel voor en wordt meestal opgelopen aan of in het water.
Deze enting is ook geen jaar geldig, ongeveer een half jaar wel. En de tijd dat honden het grootste risico lopen is in de zomer en herfst.
Dus is ook even handig te kijken als je hem wil enten wanneer je dat doet.

Het schema wat ikzelf nu aanhoudt voor m'n pup is:
6 weken: puppy DP
9 weken: Parvo C en Lepto
12 weken: DHP en Lepto

En dan op een jaar ga ik nog even bedenken of ik ga titeren of alleen DHP laat zetten.
Weill heb ik nu 3 jaar niet ge-ent bij de volwassen honden en dat bevalt wel, al ben ik er zelf nog niet helemaal uit of ik dat zo blijf doen.
#1662547
Allemaal bendankt voor jullie reactie's!! Ik ga zeker op dit onderwerp ff googlen en hier op de zoekfuntctie zoeken. Want ik moet me hier nog wel wat beter in gaan verdiepen om een goede afweging te maken.

Wat jij zegt May-linn daar zat ik ook aan te denken. Nu nog wel enten en dan volgend jaar laten titteren.
Alleen ik ben echt een complete leek, DHP is dus Parvo, hondenziekte en leverziekte??  :-\ Of zit ik nu mis. Over Weil zit ik in twijfel, als ik 'm zou willen geven, had ie 'm dus beter in het voorjaar kunnen hebben.
Moeilijk dit.... :-\
#1664641
Het is te doen gebruikelijk dat je op 1 jarige leeftijd een nieuwe booster enting geeft. Ondanks dat de DHP enting een 3 jarige bescherming biedt. Dat is dus vanaf het eerste levensjaar.

Wat ik begrijp is dat Tannetje Koning hier een titerbepaling adviseert omdat de meeste 1 jarige honden nog voldoende hoge titer hebben voor Parvo, HCC (besmettelijke leverziekte) en Distemper (hondenziekte). Ik hoor sommige andere dierenartsen trouwens zeggen dat zij juist vaak een lage titer zien voor HCC en/of Distemper en zij de 1 jaar booster dus wel een goed idee vinden, maar hoe dat nou in detail zit, dat weet ik niet want ik ben geen DA en ik weet ook niet hoe de DA's de interpretatie van titer uitslag doen. Misschien verschilt het simpelweg ook gewoon per hond. Of hoe ze als pup gevaccineerd zijn. Ik weet het niet.

Je kunt dan ieder jaar titeren totdat je een verlaging van de antilichamen titer krijgt voor een van de ziektes waartegen je ent. Je 'moet' dus iedere paar jaar (?) de titerbepaling herhalen.

Je zou ook een nieuwe enting kunnen geven, de zogenaamde 1 jarige booster. Maar dan geef je alleen de DHP en Lepto. En bijvoorkeur de DHP en Lepto met enkele weken tussenpauze van elkaar. Je hond is dan (in theorie) goed beschermt voor (in theorie) tenminste 3 jaar. Je moet echter wel ieder jaar voor Lepto opnieuw enten (als je dat wilt) want de Lepto enting geeft maximaal 12 maanden bescherming. Kennelhoest raad ik je af. Dit is een niet dodelijke ziekte en daar moet je (in mijn ogen) niet voor vaccineren.

Als de 3 jaar verstreken zijn, kun je opnieuw de DHP laten vaccineren. Je kunt ook op dat moment laten titeren, om te kijken of je hond nog voldoende antilichamen titer heeft.

Titeren voor Lepto is niet mogelijk.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 28 jun 2010, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#1664650
*Dorothea* schreef: Ja kan wel bij Vedmedlab ;)
Ja, ja, je hebt gelijk :biggrin2:

Maar het is dus zinloos om lepto titer te doen om te bepalen of je moet vaccineren, of niet. Zo bedoelde ik het. Lepto titer is wel heel zinvol als een DA een Lepto besmetting vermoed 8)
#1664665
Lizzy schreef: Ja, ja, je hebt gelijk :biggrin2:

Maar het is dus zinloos om lepto titer te doen om te bepalen of je moet vaccineren, of niet. Zo bedoelde ik het. Lepto titer is wel heel zinvol als een DA een Lepto besmetting vermoed 8)
Waarom zou dat zinloos zijn en een titerbepaling voor DHP niet? Het principe is hetzelfde, alleen is het zo dat gewoon uit onderzoek blijkt dat lepto maar een jaar bescherming biedt, dus zou je gewoon altijd lage titers verwachten tenzij er recent een besmetting is geweest.
#1664766
Ik heb iemand in de praktijk gehad die drie jaar bij Vetmedlab titers bepaald heeft. Toen waren de titers van hondenziekte, parvo en HCC 100 (en dus volgens hun bepaling op het randje) en heeft hij bij mij een titerbepaling gedaan. Bij mij kwam er uit dat hij voor parvo heel veel antiichamen had en voor HCC en hondenziekte weinig. Dus ik begrijp niet zo goed wat ze nu bepalen. Ze geven ook een getal: 10, 30 , 100 of 300. Dus ik snap het niet helemaal.
Heb jij er meer ervaring mee, Dorothea?
#1664793
*Dorothea* schreef: Waarom zou dat zinloos zijn en een titerbepaling voor DHP niet? Het principe is hetzelfde, alleen is het zo dat gewoon uit onderzoek blijkt dat lepto maar een jaar bescherming biedt, dus zou je gewoon altijd lage titers verwachten tenzij er recent een besmetting is geweest.

Omdat je na 1 jaar zeker weet dat je voor Lepto een lage titer hebt. Want meestal heb je inderdaad standaard 1 tot 3 maanden na de enting alweer een lage titer. En voor DHP kan ie laag of hoog of ergens in het midden zitten. Maar ja gut, als je het mij vraagt, is titeren sowieso zinloos maar dat is een andere discussie :biggrin2:
#1664970
Hitam schreef: Ik heb iemand in de praktijk gehad die drie jaar bij Vetmedlab titers bepaald heeft. Toen waren de titers van hondenziekte, parvo en HCC 100 (en dus volgens hun bepaling op het randje) en heeft hij bij mij een titerbepaling gedaan. Bij mij kwam er uit dat hij voor parvo heel veel antiichamen had en voor HCC en hondenziekte weinig. Dus ik begrijp niet zo goed wat ze nu bepalen. Ze geven ook een getal: 10, 30 , 100 of 300. Dus ik snap het niet helemaal.
Heb jij er meer ervaring mee, Dorothea?
Ze meten daar niet middels een ELISA de hoeveelheid antilichamen maar middels een virusneutralisatie test. Die getallenreeks staat dan voor de de verdunning van het serum. Bij elke verdunning wordt een vaste hoeveelheid virus toegevoegd, hoe hoger de verdunning waarbij het virus onschadelijk wordt gemaakt des te meer antilichamen. Bij deze methode meet je specifieke antilichamen die doel hebben het virus te doden, dat is niet het geval bij een ELISA waarbij ook aspecifieke antilichamen worden gemeten.
#1666234
Lizzy schreef: Omdat je na 1 jaar zeker weet dat je voor Lepto een lage titer hebt. Want meestal heb je inderdaad standaard 1 tot 3 maanden na de enting alweer een lage titer. En voor DHP kan ie laag of hoog of ergens in het midden zitten. Maar ja gut, als je het mij vraagt, is titeren sowieso zinloos maar dat is een andere discussie :biggrin2:
En waarom vind jij dat?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door