Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cizsel
#1653180
Mispel heeft zowel gisteren als vandaag overgegeven. Ik maak mij hier nu een beetje zorgen om. Mogelijk is het al langer gaande, maar het belletje begint nu pas echt te rinkelen. Mispel is weer gewoon naar buiten sinds ze 'regelmatig' poept (zie vorige topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 512.0.html ) dus ik kan het niet altijd in de gaten houden.

Wat er precies gebeurd? Mispel wordt opeens onrustig en gaat naar de bak. Daar geeft ze over. De spuug is lichtbruinig en lijkt gewoon op maaginhoud zoals je die verwacht. Het gebeurd niet vlak na het eten dus het kan het haast niet zijn dat het eten te koud is.

Gistermiddag heeft Mispel overgegeven en zojuist weer. Mijn vermoeden is dat ze vannacht ook overgegeven heeft, omdat ze erg hongerig was vanmorgen. Maar door het klontergrit valt het niet echt te herkennen, en ik heb nergens anders wat gevonden.

Kan dit gewoon stress zijn, dat het toch niet gaat met Gandii erbij? Of is hier meer aan de hand (met oog op de 'half' opgeloste verstoppings-problemen)(als in ik maak me er nog steeds regelmatig druk om of ze wel goed poept).

Ik bel sowieso morgenochtend de DA, maar ik wil graag tips van jullie kant.

Ik overweeg door al deze problematiek Mispel (Gandii niet, met hem gaat het prima) weer op br*k te zetten, omdat er duidelijk iets niet helemaal lekker loopt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1653206
kotsen kan door vanalles komen. idd stress, maar ook iets als een virus of vastzittende haarbal. wat ook een mogelijkheid is dat ze buiten ergens bij iemand anders mee-eet en dus zo al brokken binnenkrijgt. jij voert vers, en dat verteert anders en gaat het mis in de maag. sommige katten zijn daar gevoelig voor en zetten het op een overgeven.
ik denk dat mispel weer op brok zetten geen oplossing is.

hoe is de relatie tussen gandhi en mispel? doen ze leuk tegen elkaar of is het haat en nijd en elkaar tot het uiterste ontwijken?
Door Cizsel
#1653225
Het is iets ertussenin. Mispel is wat liever rustig op zichzelf maar Gandii wil spelen en daagt haar uit. Mispel blaast dan en haalt een enkele keer uit zonder nageltjes. Doorgaans vermaakt Gandii zich wel op een andere manier, maar soms houdt hij aan. Al met al laat hij haar eigenlijk gewoon met rust. Het is absoluut niet het geval dat er dikke ruzie is of echt enorm blazen en dikke staarten ofzo. Het valt wat dat betreft reuze mee. Ook komt ze tot nu toe elke keer weer binnen, ik denk als ze het hier niet meer te houden vindt dat ze dat niet zou doen, als ik poes een beetje goed ken...

Het kan inderdaad zijn dat ze buiten wat eet, dat deed ze in het verleden wel veel, maar toen at ze hier erg slecht. Nu eet ze hier goed en heb ik het idee dat het buiten eten meevalt. Wel zie ik haar vaak naar gras happen.

Wel wil ik er nog even bij vermelden dat Mispel vaak zeurderig is om eten, ookal krijgt ze 100g per dag (ze weegt 2,9 kg) en wissel ik dit af tussen verschillende KVV's (voornamelijk All Animal Kwartel en Konijn en Rodi Complete Rund/Lamshart op dit moment). Kan het zijn dat ze zo zeurt, omdat ze bijv. te weinig van een bepaalde voedingsstof binnenkrijgt en daar nu ziek van wordt?

EDIT: Overigens, bij de laatste opmerking: Ze zit qua gewicht beter in haar vel dan ze zat op brok dus het is niet dat ze te weinig te eten krijgt, lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Cizsel op do 17 jun 2010, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#1655863
Omdat je KVV's voert is het moeilijk te zeggen of ze te veel/weinig van iets binnen krijgt. Dan zou je precies moeten weten wat en hoeveel er in zit en na welke maaltijd ze spuugt (orgaan/bot of spier en dan nog de soorten)
Flip hier heeft ook een tijd gehad dat hij 's nachts spuugde, hij at toen nog goed. Na een paar dagen was het spugen over, maar at hij niet meer. Tijdje binnen gehouden, vieze brokken drollen in de bak... Nu loopt hij buiten met de tekst: 'ik word ziek van brokjes' om zijn nek. Deze is op redelijke afstand duidelijk zichtbaar. Sindsdien is het probleem over.
Nu is Flip >5kg, dus daar kan een redelijk aluminiumplaatje aangehangen worden, bij 2,9kg wordt dat toch anders denk ik...

Je zou haar weer een paar dagen binnen kunnen houden, als het dan over gaat dan ligt het waarschijnlijk aan iets dat ze buiten eet/doet. Wel jammer dat je 2 katten geen goede maatjes zijn :(
Door maddoc
#1655961
Als Mispel bekend is met darm- en obstipatieproblemen lijkt me het het meest logisch om daar eerst de reden voor het spugen te zoeken.
Braken en (aanstaande) obstipatieklachten zijn een bekende combi.
Ik zou haar dus binnen houden (en indien nodig apart) totdat je weet of ze haar ontlasting kwijt kan en zo ja hoeveel moeite ze ervoor moet doen en  hoe de consistentie is. Ook als ze het zelf nog wel kwijt kan maar de ontlasting relatief te hard is kan er al gebraakt worden.

Ik heb hier zelf een kat met zeer ernstige chronische obstipatieklachten lopen en de obstipatieklachten worden vrijwel altijd aangekondigd en begeleid door braken.
Bij deze kat (brokkenkat pur sang) was de oplossing na erg veel ellende een nieuw zeer vezelrijk dieet.
Door Cizsel
#1661989
Sorry voor de late reactie, wij zitten met de verbouwing en alles is dus erg druk en hectisch.

Mispel is vorige week vrijdag naar de dierenarts geweest en daar heeft ze toen een klysma gehad. Dit hielp. Ook moest ik weer beginnen met de lax en sindsdien heeft ze zondag, dinsdag en vandaag gepoept. Redelijk regelmatig, dus dat is goed!

Omdat ik wel merkte dat het poepen erg moeizaam ging dinsdag, raadde de dierenarts mij vezelrijke brokken aan. Niet dus. Maar dat bracht me wel op een idee! Om vezels door haar KVV te mengen. Maar waarmee kan ik dat het beste doen??
Door Limpy
#1662006
Wellicht een beetje vezelrijke groentes?
Bij dierenwinkels zijn wel vezelvlokken verkrijgbaar maar daar zitten dan weer granen in dus vermoedelijk ook geen optie.
Door Mevroi Kruim
#1662014
Je zou iets als Colon Clean kunnen proberen, dat zijn psylium-vezels. Die nemen veel water op en worden dan gelei-achtig waardoor de ontlasting beter glijdt.
Het vervelende van laxeermiddeltjes is dat de darmen er lui van worden. De peristaltische darmbewegingen zouden in principe de ontlasting naar buiten moeten stuwen maar door laxeermiddelen nemen die bewegingen af zodat je in een vicieuze cirkel komt. Psylium heeft geen directe invloed op de darmperistaltiek, de vezels zelf zorgen voor een actievere darm.
Door Cizsel
#1662156
Pammie schreef: Omdat je KVV's voert is het moeilijk te zeggen of ze te veel/weinig van iets binnen krijgt. Dan zou je precies moeten weten wat en hoeveel er in zit en na welke maaltijd ze spuugt (orgaan/bot of spier en dan nog de soorten)
Flip hier heeft ook een tijd gehad dat hij 's nachts spuugde, hij at toen nog goed. Na een paar dagen was het spugen over, maar at hij niet meer. Tijdje binnen gehouden, vieze brokken drollen in de bak... Nu loopt hij buiten met de tekst: 'ik word ziek van brokjes' om zijn nek. Deze is op redelijke afstand duidelijk zichtbaar. Sindsdien is het probleem over.
Nu is Flip >5kg, dus daar kan een redelijk aluminiumplaatje aangehangen worden, bij 2,9kg wordt dat toch anders denk ik...

Je zou haar weer een paar dagen binnen kunnen houden, als het dan over gaat dan ligt het waarschijnlijk aan iets dat ze buiten eet/doet. Wel jammer dat je 2 katten geen goede maatjes zijn :(
Mispel is met 2,9kg goed op gewicht, het is een doodnormale HTK-kat, klein van stuk inderdaad :P

Misschien tekst op een bandje maken? Hmm.. maar daar krabt ze veel aan. Hmm. Maar ik heb niet echt het idee dat ze buiten ergens anders eet.... niet direct. Bovendien is ze nu zeker al 1,5 week weer binnen vanwege de verbouwing (we zitten ergens anders).

Die vezelvlokken zijn misschien nog wel een idee. Wij zaten zelf al te denken aan HTK-middeltjes zoals brinta, ondanks de granen. Is dat een idee?
Door maddoc
#1662174
Bij de opvang kat die ik hier heb heb ik het ook geprobeerd door toevoeging van psyllium husk vezels.
Ik heb die van de Groene Os daar zitten geen andere toevoegingen als smaakjes en suiker of zoetstoffen in, wat bij de meeste humane psyllium wel het geval is.
Maar ik kreeg met de psyllium (in allerhande doseringen) niet voldoende effect en geen stabiele situatie.
Naast de psyllium, kreeg de kat ook nog importal (voor een betere darmwerking) en catoils vanwege het ontstekingsremmende effect, hij kon nog steeds niet zonder de laxatract en had nog steeds problemen.
Ik had de kat ondertussen zover dat hij carnibest lustte, maar hij zit nu dus toch op het nieuwe dieet van RC., Fibreresponse en voor deze kat is dit  toch dé oplossing voor z'n problemen, ook al zijn het brokken. Hij kan nu voor het eerst in járen zonder laxeermiddelen, klysma's en verdere ellende. Een verademing voor de kat want dat ingeven was dikke ellende en dan ging het nog helemaal mis.
Hij kan er nu wel een kléin beetje carnibest een keer daags bij eten, bij meer of andere dingen gaat het gelijk weer mis.
Nadeel en lastige van de psyllium is ook dat het met veel extra vocht ingenomen moet worden anders krijg je juist het tegengestelde effect van wat je beoogd.
En hoe meer psyllium, hoe meer vocht..

Ik bedoel maar te zeggen prima om het met psyllium, importal, catoils en misschien een lage dosering laxatract te proberen en zekers doen,
ik ken een andere kat met ernstige obstipatieproblemen waarbij het zo wel goed gaat, maar de kans is aanwezig dat het niet gaat en dan mag je blij zijn dat er nog een andere optie is. Voor mijn opvangkat was het nu anders einde verhaal geweest.
Door Cizsel
#1662200
Ja, maar dan hoef ik niet dat dure RC te nemen. Op gewone brokken is het altijd prima gegaan. Dus daarom ben ik ook erg VOOR extra vezels proberen. Mijn vriend suggereerde 's avonds brokjes en 's ochtends vers (of andersom)
Door maddoc
#1662226
ik geef je alleen mijn ervaring en ja  RC is duurder dan geen dieetvoer, dierenartsbezoek is duurder...

En ik had al je al aangeraden om zekers de psyllium te proberen, als je goed leest zie je nog meer tips daar staan...
De importal is humaan, wordt door de internist hiervoor voorgeschreven, en heb je een recept van je dierenarts voor nodig.

Succes.
Door Cizsel
#1662239
::)

Ik snapte je berichtjes wel, het was meer om wat feedback te krijgen of die gedachte klopt. Ik ben echt niet te schuw met geld als het om mijn diertjes gaat, hoor. Als het op gewone brokken altijd prima ging, zal ik verder geen speciaalvoer nodig hebben, mocht het zover komen dat ik weer terug moet op brokjes. Toch?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1662240
brokjes, brinta of weet ik veel wat voor troep voeren zal niet alleen mogelijk dunnere poep opleveren, maar is ook een grote aanslag voor de alvleesklier. daarom zou ik dan eerder voor die psyllium vezels gaan, dan kan je gewoon vers blijven voeren.
Door maddoc
#1662245
tja, dat ligt er dus maar net aan en daar zul je dan snel genoeg achter komen.

'T is een heel vervelend probleem wat vaak met lichte obstipatieklachten begint en mettertijd steeds ernstiger vormen aanneemt en dan niet meer simpel te behapstukken is.
Je legt nu een link tussen de darmproblemen en de overschakeling op vers, die link hoeft er niet te zijn, het kan puur toeval zijn dat het zich nu openbaart, kan ook zijn dat er eerder wel problemen waren maar dat die onopgemerkt gebleven zijn.
Je zegt trouwens nu dat hij om de dag ontlasting heeft en er nog erg veel moeite voor moet doen, dat is niet goed.

@Koekje; zoals ik schreef het zou heel mooi zijn als het zou lukken met de psyllium etc, maar dat werkt dus niet altijd.
Bij katten met een obstipatie die op vezels reageert is dus wat normaal een groot voordeel van vers is een groot nadeel; de weinige en compacte ontlasting.
Die katten hebben juist meer darmvulling nodig.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door