Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ulla
#1661779
Espen is geboren op 06-01-2010, en bij ons gekomen op 27-02-2010.
Bij ons is ze direct op Barf over gegaan bij de fokker kreeg ze brok, en af en toe smuldier.
Ik ben begonnen met zachte beginners botten zoals kwartel,kip,eendennekken en konijn.

Alles leek goed te gaan, in het begin af en toe wat slijm bij de ontlasting,maar dat was vrij snel over.
Tot ik op 2 juni een drolletje opruimde,en iets hards voelde.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zat verpakt in 1 drolletje.
Dan ga je denken,maar ik kwam er nog niet direct uit.

Vervolgens vond ik ongeveer 1 week later dit in een hoopje,ik ben na het vinden van de eerste botjes elk hoopje zorgvuldig gaan controleren.

Afbeelding

Wat nu?
Gaan malen?
Terwijl ze zo geniet van haar vleesbot,of toch nog even aankijken!
Ik wist het niet goed, en eigenlijk nog niet,tot ik gisteravond dit in een hoopje vond, nadat ze de dag ervoor kwartel in de veren had gegeten.

Afbeelding

rechts botjes van de kwartels en links denk ik slagpennetjes.

Afbeelding

Afbeelding

Ik baal hier vreselijk van, en loop na te denken: hoe kan dit?
Wormen heeft ze niet,ze is niet ziek,juist heel actief,ze krijgt nog geen brokje als beloning, en alleen gedroogde dingen tussen door.

Ik weet het niet meer,ik neig nu toch naar botten malen,ik heb al op marktplaats zitten kijken, want als ik zo,n maalgeval zou kopen wil ik wel eentje die wat aankan.

Maar misschien heeft iemand enig idee,of ik dit verteer probleem op kan lossen.
Ze verteert dus wel bot,maar niet alles. :-\
#1661803
ze heeft hele stukken doorgeslikt!
maar de eerste foto's he, wat zijn dat voor botten, dat lijken mij dragende botten, delen van poten?
hele knoken zitten daaraan!
zou dat iig nooit meer geven.....
pppff wat een gedoe, hier zou ik ook niet blij mee zijn..
#1661804
Balen zeg!!
Ik zou het niet moeilijker maken dan het is en ergens botmix bestellen, want zelf malen (vind ik) is een crime! Op deze manier went ze hopelijk alsnog aan het verteren van bot. Ik zou wel het bot% is het begin omlaag brengen om het heeeeeeeeel langzaam op te voeren. Gaat dat goed dan heel voorzichtig beginnen met kleine zeer goed bevleesde vleesbotten en dan echt minimaal zoals bijvoorbeeld 1 kippennekje en dat langzaamaan uitbouwen naar meer en pas als dat 100% goed gaat een eendennekje ofzo geven maar zeker iets wat 100% in de beginners botten thuis hoort.

Succes!
#1661808
Poten krijgt ze op het moment niet.
Ze slikt inderdaad het laatste vrij groot door.
Kippennekken slikt ze ook gewoon door, net als eendennekken.
En voor ze vleesbot krijgt, krijgt ze pens of vlees.

@ Cindy,ik ben al terug gegaan naar 30% vleesbot.
Ik loop mij gek te prakkezeren.
#1661819
ulla schreef: Espen is geboren op 06-01-2010, en bij ons gekomen op 27-02-2010.
Bij ons is ze direct op Barf over gegaan bij de fokker kreeg ze brok, en af en toe smuldier.
Ik ben begonnen met zachte beginners botten zoals kwartel,kip,eendennekken en konijn.

Alles leek goed te gaan, in het begin af en toe wat slijm bij de ontlasting,maar dat was vrij snel over.
Tot ik op 2 juni een drolletje opruimde,en iets hards voelde.
En heb je sinds die tijd problemen? Altijd, elke dag? Of kun je een verband leggen met het warme weer? Sommige honden hebben namelijk heel veel last van de warmte en verteren bot dan slecht.
Wat nu?
Gaan malen?
Terwijl ze zo geniet van haar vleesbot,of toch nog even aankijken!
Ik wist het niet goed, en eigenlijk nog niet,tot ik gisteravond dit in een hoopje vond, nadat ze de dag ervoor kwartel in de veren had gegeten.
Ik zou haar zeker extra probiotica geven. En ik zou zelf terug gaan naar beginners vleesbotten. En dit zou ik voorlopig even met een vleeshamer meppen. Dan overschakelen naar grotere vleesbotten van kleine dieren en ook dat even blijven meppen. En dan weer even in de gaten houden.  Verder zou ik bij elk vleesbot dat je geeft of pens of spiervlees geven.
rechts botjes van de kwartels en links denk ik slagpennetjes.

Ik baal hier vreselijk van, en loop na te denken: hoe kan dit?
Wormen heeft ze niet,ze is niet ziek,juist heel actief,ze krijgt nog geen brokje als beloning, en alleen gedroogde dingen tussen door.
Ja, ik kan het me voorstellen. Zoals ik al zeg: de warmte kan een oorzaak zijn. Verder krijgt ze nog niet zo lang rauw en sommige honden hebben NOG langer nodig om bot te verteren. Vandaar dat ik zelf probiotica zou geven en weer terug zou gaan bij af, de botten voorlopig even zou meppen. Maar ik denk dat dit wel goed komt hoor. Misschien juist geen vleesbotten geven met veer. Veer verteerd echt heel slecht waardoor het spijsverteringssysteem wel eens kan denken (in tegenstelling tot wat wij denken) "onverteerbaar die handel, inpakken en weg ermee". Waardoor het onverteerd het spijsverteringssysteem weer verlaat.
Ik weet het niet meer,ik neig nu toch naar botten malen,ik heb al op marktplaats zitten kijken, want als ik zo,n maalgeval zou kopen wil ik wel eentje die wat aankan.
Dan moet je een grote kopen. Maar da's duur :o! Ik zou er niet aan beginnen omdat ik denk dat dit zich vanzelf oplost als je het meer de tijd geeft. En voorlopig alleen makkelijke vleesbotjes geeft. Met pens. Of spiervlees. En niet met lever of ei. Dat laxeert teveel en dat zet het spijsverteringssysteem juist weer aan tot snelle vertering. Ik zou zelf trouwens geen botmixen geven (je weet niet wat je geeft) en ik zou het liever zelf malen.
#1661830
vanaalst schreef: en karkassen, grote dan?
kauwt ze daar ook zo beroerd op?
gelukkig komt het er wel uit!
Ze kauwt wel op karkassen, net heeft ze een pond lamsvlees gehad, met daar achteraan een parelhoenkarkas, zonder vleugels.
Het begin kauwt ze en trekt ze vlees eraf,maar het laatste deel kraakt ze wat en slikt het zo door.
#1661837
Lizzy, ik vind sinds die tijd regelmatig ( bijna iedere dag) wat bot in haar ontlasting, soms hele fijne deeltjes, en soms iets groter.
Voor 2 juni is mij nooit iets opgevallen.

Probiotica heeft ze gehad, maar kan ik wel weer gaan geven.
Is een vleeshamer iets anders dan een gewone hamer?

Oke ik ga eens kijken wat ze doet als ze geen intacte dieren meer krijgt,ze kreeg nu de ene week een kwartel dagje, en de andere week konijn.
En dan soms hazenkoppen met vacht.

Ei en groenten/kiemmixen worden los van haar vlees gegeven, en orgaan krijgt ze als laatste maaltijd.

Oke, beginnersbotten.
En eendennekken ook plat slaan,dan kan het geen kwaad als ze die opslurpt? :biggrin2:

Bottenmixen wil ik niet,juist om de reden dat ik niet weet wat erin zit.

Een zalmkop mag ze die?
Die heeft ze zondag voor het eerst gehad, en ze heeft genoten,het was geen grote, ongeveer 300 gram,en ik heb nog kleintjes liggen.
Aan haar ontlasting de dag erop heb ik niets bijzonders gemerkt.
#1661845
ulla schreef: Lizzy, ik vind sinds die tijd regelmatig ( bijna iedere dag) wat bot in haar ontlasting, soms hele fijne deeltjes, en soms iets groter.
Voor 2 juni is mij nooit iets opgevallen.
Dus je kunt geen link leggen met warm weer?
Probiotica heeft ze gehad, maar kan ik wel weer gaan geven.
Is een vleeshamer iets anders dan een gewone hamer?
Ik vind zelf een vleeshamer handiger. Zien er zo uit:

Afbeelding
Oke ik ga eens kijken wat ze doet als ze geen intacte dieren meer krijgt,ze kreeg nu de ene week een kwartel dagje, en de andere week konijn.
En dan soms hazenkoppen met vacht.
Ja, ik zou dat even niet meer geven.
Ei en groenten/kiemmixen worden los van haar vlees gegeven, en orgaan krijgt ze als laatste maaltijd.

Oke, beginnersbotten.
En eendennekken ook plat slaan,dan kan het geen kwaad als ze die opslurpt? :biggrin2:
Ja, ook een paar mepjes op de eendennekken. Dat kan echt geen kwaad, als ze die opslurpt.
Bottenmixen wil ik niet,juist om de reden dat ik niet weet wat erin zit.
Exact :)
Een zalmkop mag ze die?
Die heeft ze zondag voor het eerst gehad, en ze heeft genoten,het was geen grote, ongeveer 300 gram,en ik heb nog kleintjes liggen.
Aan haar ontlasting de dag erop heb ik niets bijzonders gemerkt.
Als ze daar geen last van heeft: gewoon lekker geven!
#1661923
Nee, ik kan geen link leggen met warm weer.

Goed de prooidieren laat ik even koud in de vriezer verblijven.

Ik denk dat ik haar een week op de geplette eendennekken zet, en kijk wat er gebeurt.

Daarna kwartel, en het zo opnieuw opbouwen.

Vleeshamer ga ik morgen voor kijken.

De zalmkop heeft ze volgens mij goed verteerd, haar hoopjes zijn ook ondanks het niet goed verteren van botten, altijd mooi stevig compact.
Verder zou ik het dood zonde vinden om geen vleesbot meer te kunnen geven, ze geniet zo van haar eten, en lust alles.
#1662937
Espen is op het oog een zeer gezonde pup van 5 1/2 maand oud,vol levenslust.
Beetje veel af en toe. :biggrin2:

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft vandaag geplette eendennekken gehad, met 450 gram pens.
Ik ben benieuwd hoe morgen haar ontlasting is.
Vanmiddag zaten er weer botfragmentjes en een gewrichtje in haar ontlasting, de dag ervoor heeft ze parelhoenkarkas gehad, zonder vleugels.

Voorlopig plet ik voor haar de botten, m.u.v. zalmkop, want die ging volgens mij wel goed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door