Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sella
#1661230
Srl gelei werkt jeukstillend bij een insektenbeet, alleen dat heet nu anders ik dacht tegen stijfheid ofzo.
Srl is symphytum rustox en ledum.
Heb je toevallig ledum in huis?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1661273
heb het wat nat gemaakt met steenkoud water, het is nu over maar hij had een schijf van wel 10 cm, denk dat er een daas in zijn vacht was gekropen
Door Mevroi Kruim
#1661652
??? ??? ???  dazen leggen eitjes in ondiep water/modderplassen e.d. en daar ontwikkelen de larven zich ook. Dus waar zouden die maden vandaan moeten komen?

Als er een hotspot of verwonding onder de vacht zit kan ik me nog voorstellen dat vliegen (geen dazen) er eitjes in leggen, dat gebeurt bv bij schapen.
Door Mevroi Kruim
#1661697
Een paardenvlieg of horzel steekt niet maar legt eitjes op de benen van de paarden. De maden kom niet op de benen of in wonden oid uit maar binnenin het paard doordat het de eitjes oplikt.
Door Sella
#1661760
Wij hebben het helaas wel anders gezien bij koeien.
Dat waren volgens de dierenarts toch echt paardenvliegen/horzel/daas
Door Mevroi Kruim
#1661812
Sella schreef: Wij hebben het helaas wel anders gezien bij koeien.
Dat waren volgens de dierenarts toch echt paardenvliegen/horzel/daas
Een horzel is geen daas en een vlieg is ook geen horzel. Een daas is wel een vlieg maar dan een bijtende soort. Er zijn ook vliegen die eitjes leggen in open wonden e.d. maar dat zijn geen horzels of dazen.

Gewone aas- en vleesvliegen bijten niet in gezond weefsel maar leggen wel eitjes in wonden e.d. en daar komen maden uit. Die maden eten ofwel aangetast weefsel (zo worden ze ook wel in de geneeskunst gebruikt, om geinfecteerd weefsel op te ruimen) en soms ook gezond weefsel zoals de vliegen bij schapen. Die laatste kunnen een schaap ongeveer opvreten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_vleesvlieg

Dazen bijten en likken bloed, veroorzaken hevige jeuk met hun speeksel maar leggen geen eitjes in wonden oid maar in waterplassen, vochtige grond enzo. Zo'n jeukplek kan natuurlijk door krabben of bijten een open wond worden waar vleesvliegen eitjes in leggen maar de dazen doen dat niet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dazen

Horzels bijten niet, leggen eitjes op de benen, de eitjes worden opgelikt, larven komen in de maag uit en hangen daar een tijd aan de maagwand, ze verpoppen meen ik ook nog een keer en banen zich daarna een weg naar buiten, via het spierweefsel. Dat geeft hele lelijke fistels. http://nl.wikipedia.org/wiki/Horzels
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op vr 25 jun 2010, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jacqueline1968
#1661828
Gorby is vorig jaar in een bij gaan staan in oostenrijk, daar sta je dat op een alm op 2000mtr hoogte, en zwellen dat voetje en pijn..... :o

enige wat voorradig was was ijskoud stromend water en daar die poot maar in gehouden, ff op temp laten komen en weer erin, na een uur begon hij te kalmeren en zijn we voorzichtig (van beek naar beek) naar de auto gehobbeld.

volgens onze da het meest wijze, koelen, koelen en koelen en vooral scherp opletten of er geen allergisch reactie komt (opzetten van slijmvliezen)

is echt vervelend hoor, het gebeurd onze harige vrienden niet zo vaak, maar blijkbaar ervaren zij het net zo als wij.
Door Sella
#1661869
Kan ik er wat aan doen dat de dierenartsen hier en de boeren het allemaal over een kam scheren ::)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1661878
heb ik, maar dat is volgens mij niet tegen de jeuk, wel tegen allergische reacties zoals opzwellen ed...
any way het is een klein bultje geworden en jeukt niet meer
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door