Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1660722
Ik ga zelf kvv maken. Ipv gemalen botten of eierschalen ga ik c-m complex toevoegen.
Volgens de omschrijving 1/5 maatschep (is maatschepje van 5 ml).
Dit komt neer op +/- 1 gram per kat.

Maar nu...

Aan hoeveel gram vlees en orgaan zou ik dit toe moeten voegen, rekening houdend met wat anders een bot % van 10-15 zou zijn.
Iemand een gedachte?
#1660925
In het verleden heb ik kippenekjes gehamerd. Ze kauwden er wel wat aan, maar lieten het dan links liggen.
Uit de kvv laten ze vaker de botstukjes liggen, afhankelijk van hoe grof de kvv gemalen is. Vandaar.

Alles wat bij de gebruiksaanwijzing staat (voor de kat), staat hierboven geschreven. Meer is het niet.

Dus daarom mijn vraag...
#1661056
Zelf zou ik echt nooit zo'n calc/mag supplement durven te gebruiken, je kunt de boel daar heel makkelijk mee uit balans trekken en een overdaad daarvan is niet handig.

Lusten ze niet een van de Carnibest soorten voor de kat (kip, lam, eend, rund)? Ik en de katten kunnen daar geen stukjes bot in ontdekken.

Anders kun je ook zelf het vleesbot malen, dan kun je ook zelf bepalen hoe fijn het moet worden, of er is ook gemalen botmix te koop.

Andere optie als je niks met bot wilt/kunt doen is gemalen eierschaal toevoegen aan het vlees (niet vergeten ook orgaanvlees toe te voegen).
Met de zoekfunctie kun je de preciese dosering etc wel vinden.
#1661086
je gaat heel goed moeten rekenen om die verhouding redelijk netjes te krijgen...

als eerste ga je moeten weten wat 't fosfor in je vlees omvat,
om daarna een redelijke dosis calcium toe te voegen...

dan nog mis je elementaire mineralen, door alleen calcium en magnesium toe te voegen, kom je te kort

'k zou je aanraden fijn gemalen kvv (of zelf heel fijn malen) te voeren?
Andere optie als je niks met bot wilt/kunt doen is gemalen eierschaal toevoegen aan het vlees (niet vergeten ook orgaanvlees toe te voegen).
dit zou kunnen, maar bedenk wel dat 't heel minimaal is aan mineralen, dus niet voor langere tijd voeren
#1661189
flin schreef:
dit zou kunnen, maar bedenk wel dat 't heel minimaal is aan mineralen, dus niet voor langere tijd voeren
Ik zou dit zelf ook alleen overwegen als de eerder genoemde mogelijkheden écht niet kunnen en zou me dan afvragen waarom het niet zou kunnen en daar zien wat aan te veranderen dan.
#1661409
Ik heb voor Haaksbarf gekozen omdat er verder geen toevoegingen inzitten, zoals in de Carnibest.
De konijnversie is de enige die hiervan fijn gemalen is, de paard en kip zijn wat grover.

Heb hier een stukje van Hitam gelezen over de opname van eierschalen in het lichaam (carbonaat versus citraat). Daarom gekozen voor c-m complex.

Gemalen botmix? Is dit puur gemalen bot? Dit zou mooi zijn! Ik heb geen maalmachine en was ook niet van plan die aan te schaffen, ik doe alles in de keukenmachine.
#1661420
per zin? weet niet of dat kan, ik doe altijd het hele stuk en delete dan de rest..


Toevoegingen van Carnibest vind ik wel meevallen eigenlijk...
En zou bij mij altíjd de voorkeur hebben boven knoeien met zo'n preparaat!!

Herby heeft verschillende botmixen 70%bot/30%vlees, dus dat moet je dan even omrekenen naar 50/50 en er dan de rest van je menu aan toe voegen.
Er zijn wel meer plekken waar je gemalen kipkarkas kunt krijgen, wat dan de verhouding/samenstelling is weet ik niet.
Lupa heb ik gezien heeft ook botmixen, zou je haar even moeten vragen wat de verhouding is.

Prima als je niet wilt malen, maar neem dan een goed uitgebalanceerde kvv die goed gegeten wordt of maak met bovengenoemde botmix zelf een evenwichtig menu!
#1661446
Ik ken alleen gemalen botmix als in gemalen (kaal) karkas en daar zit ook altijd nog iets vlees aan.
Ik ken alleen de botmixen van Herby en die bevallen me goed.
Wel rekening mee houden dat het 70%bot is en dat je het dus niet zo puur kunt gaan voeren.
#1661488
O.K.

Haal het altijd bij Lupa, dus zal eens navragen. Bedankt.

Bedenk me net, dat ik ook eendenmix geef en hier laten ze ook altijd wat stukjes bot van liggen. Heb net even gekeken bij de kip botmix van Kiezebrink. Blijkt dat ze zowel de eendenmix als de kip botmix door een 7.8 mm schijf malen... hier schiet ik niks mee op. Die zijn dan dus nog te grof.
Laatst gewijzigd door Jacoba op vr 25 jun 2010, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door