Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Do
#1659493
ik las over patella onderzoek bij pups van 10 weken

ik weet niet anders dat patella onderzocht wordt rond de 12 maanden of ouder
wat is het voordeel van zo jong onderzoeken?

en als ik nu Bizzy zou laten onderzoekn, is dat dan geldig? voor bv de vereniging?
Door evenstar
#1659514
Ik heb bij Madd reu met 6 maanden een patella onderzoek gedaan bij Maarten Kappen.
Voor de rasvereniging is die niet geldig maar wij wilde weten waar we aan toe waren.
Gelukkig voor ons was het goed dat wil niet zeggen dat hij geen patella meer kan oplopen maar dan weten we dat het door
een trauma komt en niet erfelijk aangelegd is.
Door danielle1980
#1659523
ik weet niet wat de regels zijn bij jou vereniging?
ik hoorde wel van de orthopeed die de pl controle deed dit jaar bij onze club.
dat veel flatcoat's 1 of slechtere gradaties scoorde, dat was 1 van de groepen die problemen hoog lagen.
ze noemde nog ras overigens.


bij ons is alleen nog maar geldig op minimaal 12 maanden bij een orthopeed aangesloten via de meutstege manier.
op 9,5 week word zeer geadviseerd, maar is wel de verplichting afgeschaft bij ons.

op 9,5 week ong kun je prima voelen of er lichte speling is bij de puppen of dat ze gewoon vast zitten.
als fokker weet je dan waar je aan toe bent en de vereniging ook.
ook kun je dit aan de eigenaar meegeven, de hond rechtlijning laten lopen, opletten wat die doet, hydro enz.
kan soms dan een operatie voorkomen en de eigenaren weten t, beter dan dat het opeens komt op 6 maanden zeg maar...

dit kan bij elke willekeurige dierenarts dus kun je de boel ook nog prima bedonderen of wegmoffelen als je wilt ::) ;)

ik doe het al jaren bij dezelfde, voordeel aan deze is dat alle keren dat hij - aangeeft dus vrij ook de honden pl 0 zijn gebleken bij mij.
bij andere fokkers weet ik dat de honden eerst pl - waren gegeven en dus later pl 1 hebben gekregen.
dus beetje goede da is ook nog wel handig, 1 die weet wat ie doet, het met regelmaat doet en dus niet staat te rotzooien en eerlijk is.

zucht en dan nog is er hele discussie natuurlijk mogelijk want als jij hydro of spiertraining doet met je honden kun je een pl 0 krijgen die eigenlijk 1 is.
of andersom eerst een 1 en dan na training dus opnieuw en dan 0.
Door Do
#1659652
waarar het me om ging is of het een goeie patella onderzoek gedaan kan worden bij een pup van pakhemweg 14 weken, ook als het gedaan wordt door een goeie onderzoeker
net zoals bv HD, als ik nu laat onderzoeken kom ik nog niet ver omdat Bizzy een pup is
is dat niet zo voor de patella? is dat de rede dat de vereniging niet geldig vinden een onderzoek onder de 12 maanden?


tot nu toe heb ik flatcoateds gehad zonder patella gradaties,  het valt wel mee met de ellende in het ras
er zijn meerdere rassen waar we een punt van zouden kunnen maken. niet alle ellende in gerelateerd aan de flatcoated 8)


tja shoppen komt me helaas bekend voor :-\,

maar mijn vraag is dan Danielle,als het niet geldig is voor jou vereniging waarom heb je je pups laten onderzoeken? deze onderzoek is toch dan niet "water"dicht?
Laatst gewijzigd door Do op wo 23 jun 2010, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#1659779
ja dat kan zeker.
maar volgens mij is de beste leeftijd, rond 9/12 weken, maar ik kan t verkeerd hebben hoor :-\

nou eigenlijk zegt t veel vind ik.
een pup die nu + zou hebben die heeft dus gewoon patella, zeer grote kans dat die straks dus geopereerd moet worden of super spieren moet hebben, maar operatie is waarschijnlijker.
en een - pup krijgt gewoon geen pl ( tenzij door trauma )
de +/- is zeer aan te raden aan de spieropbouw te doen.

volgens mij is bij ons deze verplichte op 9,5 week gedaan, omdat toch niet via meutstege is.
en die op een jaar verplicht is geworden.

buiten dat is/was zo ook handig ivm de patella is het erfelijk of trauma.
ivm vergoeding van de fokker als er pl komt.

nu heb ik nog nooit pl in de nesten gehad in de nesten van mama en mij, dus is weer wat lastiger.

misschien aan de andere fokkers op forum van de pyrs even afwachten/vragen
Door K@rin
#1660392
Patella-onderzoek op 9 weken is alleen maar van belang voor de fokker, om te weten of er een risico-pup bij zit.
Doordat de bespiering bij puppen op deze leeftijd nog lang niet optimaal is, is het moeilijk in te schatten.
Pups die vrijrondlopen op "ruw" terrein, zoals bij Daniele en mij, hebben vaak al een betere bespiering, maar als die op deze leeftijd PL-vrij (lees: ttont geen verschijnselen van een Luxatie) betekent dat nog niet, dat een pup op de leeftijd van 12 maanden ook PL vrij blijkt te zijn. (met of zonder trauma van buitenaf)
Dat is ook de reden, waarom de rasvereniging dit onderzoek niet meer verplicht stelt.

Het enige wat je mets deze jonge test kunt zien is, of er echte grote risico-gevallen tussenzitten, die bijvoorbeeld nu al een hele ondiepe groef hebben, waardoor de Patella er makkelijk uit te drukken is.
Het is dan een goede/eerlijke zaak, wanneer de fokker de toekomstige eigenaren hierover inlicht.
Puppen , die op de leeftijd van 9 weken wat speling vertonen (misschien door mindere bespiering) kunnen op de leeftijd van 12 maanden gewoon graad 0 zijn.
Maar het omgekeerde is dus ook zeker mogelijk, dat er op 9 weken geen speling is, maar dat achteraf blijkt, dat ze graad 1 of zelfs erger zijn geworden ....

Officieel-onderzoek door een orthopeed van de groep Meutstege is nodig, om een gelijkwaardige beoordeling van alle honden te krijgen.
In het verleden is gebleken, dat er inderdaad "koekenbakkers" onder de dierenartsen zaten, maar er zijn inderdaad ook volwassen honden PL-vrij verklaard door zeer ervaren dierenartsen, die van Meutstege (persoonlijk) graad 1 kregen.
Ik weet van een Belgische reu, dat die door Meutstege graad 1 gekwalificeerd was. Eigenaar helemaal overstuur, gaat naar Maarten Kappen en die zegt Patella vrij, dus graad 0.
Die laatste uitslag staat nu op haar site te "pronken".
Hoe kun je jezelf voor de gek houden  :-X
Ik weet ook dat er eigenaars van te voren een hele kuur hydrotherapie-behandelingen laten doen bij hun honden, om zo de kans op een graad 0 groter te maken.
Zelf heb ik nu 10 nesten gehad en in de eerste 9 nesten zaten 2 Patella's die geopereerd moesten worden.
De moeder, ROMY (Gitane de la Belletiere) heb ik op 7-jarige leeftijd ook nog door Meutstege laten controleren, toen het voor de ouderdieren verplicht werd.
(Ondanks dat Romy geen nestje meer zou krijgen, maar omdat ze 2x een Patella pup had gegeven)
Zij bleek toen inderdaad graad 1 te zijn, terwijl ze op 3-jarige leeftijd Patella Vrij was verklaard, door een andere kliniek.
Met Graad 1 mag je fokken i.c.m. (een officiele) Graad 0.
Maar heet risico blijft altijd bestaan, ook al doe je Graad 0 x Graad 0
Op die manier hebben ze ook na heel veel jaren het probleem bij de Flatcoat weten terug te dringen.
Laatst gewijzigd door K@rin op do 24 jun 2010, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door