Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door redrat
#1659497
We willen voor onze Bull terrier van kvv overgaan op Barfen. Ik heb het boek van Mogens Eliassen als leidraad gebruikt. Een en ander is me wel duidelijk.

Onlangs heb ik mijn fokster haar mening gevraagd hoe zij tegenover barfen staat. Zij was er niet voor maar ook niet tegen. Wat een punt was bij haar dat er nog resultaten over bekend zijn wat het op de langere termijn voor de hond betekend. Er zijn hier geen onderzoeken naar gedaan. Wat mij wel logisch lijkt daar het voor fabrikanten totaal niet interesant is  ;)

Wat is juliie mening hierover. Zijn er misschien prive al wat resultaten op de langere termijn. Mijn fokster was namelijk bang dat het niet bekend is of de hond toch niet voedingsstoffen tekort komt wat op de langere termijn naar boven komt.

Tom en Yula
#1659512
Wat is voor jou lange termijn? Hier wordt al zo'n ruim 6 jaar tot grote tevredenheid BARF 100% (parttime wat langer) gevoerd aan jong en oud, incluis hier geboren pups.......en alles leeft nog, heeft perfecte heupjes, geen jeukkklachten, geen chronische aandoeningen, geen blije dierenartsen, goede vachten, goede condities, schone gebitten. Kortom, voor ons nooit meer wat anders :)
Door redrat
#1659556
De langere termijn kan uitgelegd worden als een leven van een hond. Uiteraard zullen de leeftijden per ras verschillen. Er mee bedoeld wordt als men van begin (of redelijk van begin) af aan BARFT of er dan op oudere leeftijd  problemen ontstaan door eventuele tekortkomingen in de voeding.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1659559
Hier nog niet heel lang, maar mn oudste staat nu een goede 1 1/2 jaar op vers.
Daarvoor blaasgruisdieet, nu geen spoortje rariteit meer in de urine.
Bij haar is eind 2008 spondylose geconstateerd en ze had hier last van. Dus pijnbestrijding.
Sinds ze echt op barf staat, hebben we zo goed als geen medicatie meer gegeven. Wel krijgt ze ondersteunend spiersupport.
Ik heb zelfs de agility weer opgepakt, al dan in de veteranenklasse, waar ze haar 1e 2 prijzen alweer binnen heeft gehaald :)

Vorig jaar 2x acute leverontsteking gehad, maar is daar super van hersteld. Haar barf is nu wel aangepast op een leverontlastend dieet.
Ik weet natuurlijk niet hoe ze hersteld zou zijn op brok, maar de 1e keer is kantje boord geweest en met vlees er dus weer bovenop geholpen.
Brok at ze altijd al slecht en ik denk dat wanneer ze de 1e keer brok had gekregen, dat ze er niet doorgekomen was.
Ze was heel zwak en moest eten...dat lukte dus wel met vlees, maar brok betwijfel ik..

Momenteel is ze ruim 11, maar nog altijd "gekke waus"
#1659651
Tara heeft ruim 8 jaar barf gegeten, ze is in goeie gezondheid 13 geworden en als de levertumor geen roet in het eten had gegooid had ze de 16 ook nog kunnen halen. Ze was de dag voor haar overlijden nog zo fit als een hoentje, liep nog zonder moeite 8 km aan de fiets en ging met de paarden mee.
Door Lizzy
#1659750
Nou ja, sec gezien bestaat barf natuurlijk al sinds dat de hond en wolf bestaat. Want brokken bestaan nog niet zo lang. Nog maar een jaartje of 70 en ze zijn eigenlijk nog korter dan dat ingeburgerd. Zeker in landen als Australie, gebruikte ze tot voor 1970 helemaal geen brok en barfte alle honden.
Door ulla
#1659977
Met Barf voer je constant,brokken fabrikanten verbeteren regelmatig hun recept,wat voor mij inhoudt, dat hun vorige recept niet goed genoeg was, anders hoef je niet te verbeteren.
Dus met Barf heb je gewoon zelf in de hand wat je voert.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1660000
Gek eigenlijk dat de mens zo vertrouwt op de brok, die dus nog niet zo lang bestaat. (ik ook voordat ik van barf gehoord had) inprenting noemen ze dat, denk ik.

Je kunt de vraag ook andersom stellen: waarom is brok beter dan barf en wat zijn de resultaten op langer termijn? Die termijn weten ze alleen van de laatste 70 jaar. Maar de 1900 jaar ervoor (en meer) spreekt misschien voor zich.
Waarom zijn er zoveel honden allergisch voor brokken? (inclusief mijn hond).
Waarom maken ze speciaal ´tandenborstels´ voor de hond of kauwstaafjes die tegen schadelijke bacterien zijn en tandplak helpen voorkomen? Zouden die honden van honderden jaren geleden ook zo´n slecht gebit hebben gehad als de brok etende hond van nu.

Waarschijnlijk zijn de condities van de hond van nu beter dan die in de middeleeuwen en kunnen we ze misschien beter voeden, maar waarom met kunstmatig voedsel terwijl we het natuurlijke voedsel voor het oprapen hebben. Ja, we moeten er misschien iets meer moeite voor doen dan een schep uit een zak, dus echt oprapen is het dan ook weer niet ;). Maar waarom zouden we het verse voer eerst laten verhitten, verpulveren en het weer samen laten persen? En dan nog toevoegingen doen omdat anders de hond ECHT tekorten krijgt!!!
#1660053
WillyP schreef: Gek eigenlijk dat de mens zo vertrouwt op de brok, die dus nog niet zo lang bestaat. (ik ook voordat ik van barf gehoord had) inprenting noemen ze dat, denk ik.

Je kunt de vraag ook andersom stellen: waarom is brok beter dan barf en wat zijn de resultaten op langer termijn? Die termijn weten ze alleen van de laatste 70 jaar. Maar de 1900 jaar ervoor (en meer) spreekt misschien voor zich.
Waarom zijn er zoveel honden allergisch voor brokken? (inclusief mijn hond).
Waarom maken ze speciaal ´tandenborstels´ voor de hond of kauwstaafjes die tegen schadelijke bacterien zijn en tandplak helpen voorkomen? Zouden die honden van honderden jaren geleden ook zo´n slecht gebit hebben gehad als de brok etende hond van nu.

Waarschijnlijk zijn de condities van de hond van nu beter dan die in de middeleeuwen en kunnen we ze misschien beter voeden, maar waarom met kunstmatig voedsel terwijl we het natuurlijke voedsel voor het oprapen hebben. Ja, we moeten er misschien iets meer moeite voor doen dan een schep uit een zak, dus echt oprapen is het dan ook weer niet ;). Maar waarom zouden we het verse voer eerst laten verhitten, verpulveren en het weer samen laten persen? En dan nog toevoegingen doen omdat anders de hond ECHT tekorten krijgt!!!
Omdat brokken en de gevolgen daarvan big business zijn >:(
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1660069
WillyP schreef: Gek eigenlijk dat de mens zo vertrouwt op de brok, die dus nog niet zo lang bestaat. (ik ook voordat ik van barf gehoord had) inprenting noemen ze dat, denk ik.

Je kunt de vraag ook andersom stellen: waarom is brok beter dan barf en wat zijn de resultaten op langer termijn? Die termijn weten ze alleen van de laatste 70 jaar. Maar de 1900 jaar ervoor (en meer) spreekt misschien voor zich.
Waarom zijn er zoveel honden allergisch voor brokken? (inclusief mijn hond).
Waarom maken ze speciaal ´tandenborstels´ voor de hond of kauwstaafjes die tegen schadelijke bacterien zijn en tandplak helpen voorkomen? Zouden die honden van honderden jaren geleden ook zo´n slecht gebit hebben gehad als de brok etende hond van nu.

Waarschijnlijk zijn de condities van de hond van nu beter dan die in de middeleeuwen en kunnen we ze misschien beter voeden, maar waarom met kunstmatig voedsel terwijl we het natuurlijke voedsel voor het oprapen hebben. Ja, we moeten er misschien iets meer moeite voor doen dan een schep uit een zak, dus echt oprapen is het dan ook weer niet ;). Maar waarom zouden we het verse voer eerst laten verhitten, verpulveren en het weer samen laten persen? En dan nog toevoegingen doen omdat anders de hond ECHT tekorten krijgt!!!


ik zie t als een welvaarts ziekte , alles moet snel en gemakkelijk  ;)
beetje het zelfde als bij de mens..... kijk maar eens naar de fastfood, ook niet echt gezond !!!  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1660142
Senta schreef: Waarom zou je geen blije DA hebben?
Mijn dierenarts zwaaide altijd heel vriendelijk toen ik er zoveel kwam, en daar was ik weer niet blij mee ;)
Ze zwaait nu nog wel, maar had me nooit zo vriendelijk begroet als ik er niet zo vaak geweest was.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1660147
lauraV schreef:

ik zie t als een welvaarts ziekte , alles moet snel en gemakkelijk  ;)
beetje het zelfde als bij de mens..... kijk maar eens naar de fastfood, ook niet echt gezond !!!   :biggrin2:
Precies, en daar komen veel mensen toch ook op terug. (Wij eten zelf trouwens echt nooit bij een fastfoodketen :P)
Door Lizzy
#1660162
Als ik alle zieke, zwakke, misselijke honden zie met skelet, huid, darm, maag problemen en als ik zie hoeveel honden lijden aan diabetes en kanker, dan snap ik dat mensen zich (qua de kant en klare dood gekookte meukvoeding) niet eens wat vaker achter de oren krabben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door