Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#1659311
Hoi Allemaal,

de hond van mijn schoonzus had laatst flinke diarree... er was een bacterie gevonden in de ontlasting die "campylobacter jejuni"  heet.
De betreffende hond eet af en toe rauw vlees, maar meestal brokken. Ze verteert botten wel goed. Ze heeft momenteel (tijdens de besmetting dus) een nest pups.

Nu vind ik op internet dat deze bacterie met name in rauw vlees zit.
Citaten van wat ik gevonden heb op internet:
-Campylobacter jejuni  is een Gram-negatief en dun staafje dat gekromd en beweeglijk is. Het is een micro-a?rofiel organisme, dit houdt in dat het organisme een lage hoeveelheid zuurstof nodig heeft. Het is relatief fragiel organisme dat gevoelig is voor stress van buitenaf (bijvoorbeeld 21 % zuurstof, drogen, verhitten, desinfectantia, zure omstandigheden) Vanwege zijn micro-a?rofiele eigenschap, vereist dit organisme 3-5 % zuurstof en 2-10 % koolstofdioxide voor een optimale groei.
- Iedereen kan een infectie met de Campylobacter bacterie oplopen, maar vooral jonge kinderen onder de vijf jaar en jongvolwassenen zijn er gevoelig voor.
- Campylobacter  is in Nederland de belangrijkste veroorzaker van darminfecties.
- Deze bacterie wordt nu gezien als een belangrijke veroorzaker van voedselinfecties bij de mens.
- De verschijnselen beginnen 2-5 dagen na consumptie van het besmette voedsel of water. De ziekte houdt meestal 7 tot 10 dagen aan, terugval komt behoorlijk vaak voor (in ongeveer 25 % van de gevallen). De meeste infecties zijn zelflimiterend en worden niet behandelt met antibiotica. Behandeling met erythromycine verkort de periode waarin de patiënt de bacterie uitscheidt in de feces.
- Rauwe kip is vaak besmet met C. jejuni . Onderzoek laat zien dat 20 tot 100 % van de kip die bestemd is voor verkoop besmet is. Dit is niet verrassend aangezien vele gezonde kippen deze bacteriën in hun darmen hebben. Daarnaast is rauwe melk ook een bron van infecties. De bacteriën worden vaak gedragen door gezond rundvee en door vliegen op de boerderij. Ongezuiverd water kan ook mogelijk een bron van infectie zijn. Het goed verhitten van kip, pasteuriseren van melk en het chloreren van water zal deze bacterie doden.

Wie heeft er meer gehoord van deze besmetting? M.n. kippen dragen deze bacterie dus al bij zich.

Groetjes
Sandra
Door **Jolanda**
#1659322
Ik weet niet zoveel als veel andere leden op het forum, vooral niet als het richting medisch gaat.
Maar ik ben er wel van overtuigd (kan ook niet anders) dat het maagzuur van een vers-etende-hond zuurder is dan van een brokkenhond, dus bacterien ect hebben bij een vers-hond minder kans om door te dringen.

Wanneer een br*kkenhond dan vers krijgt en vlees krijgt die besmet zou zijn, is zijn maagzuur niet zuur genoeg om die bacterien aan te kunnen.

Honden die besmet raken met salmonella zijn ook eigenlijk altijd br*kkenhonden en geen vers-etende-honden.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1659329
Mijn eerste gedachten zijn hetzelfde als die van Jol, minder zuur maagzuur door de brokken en daardoor krijgen bacteriën makkelijker de kans om erdoorheen te komen.
En de conditie van de darmen lijkt me ook niet optimaal door het brokkengebeuren.

Hopelijk reageert er nog iemand die precies weet hoe het zit.
Door _Sandra_
#1659332
Die gedachte ging ook door mijn hoofd, maar de hond verteerd wel botten, dus op dat moment is de zuurtegraad toch wel goed? Anders verteren botten toch niet?
Zou een lagere weerstand wegens het voeden van pups mee kunnen spelen?

Maar goed, de dierenarts zei dat het door het vlees kwam, maar ik lees ook wat over water dat besmet kan zijn.

PS: ik heb ook begrepen dat salmonella door vleeshonden geelimineerd wordt. Maar hoe zit dat eigenlijk met botulisme, want daar blijven vleeshonden wel ook gevoelig voor. Waarom gaat Botulisme wel door het maagzuur heen? Weet iemand dat?
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op wo 23 jun 2010, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Deesje
#1659342
verminderde weerstand (die is naar mijn mening bij een brok gevoerde hond sowieso al niet optimaal en dan in combinatie met een bevalling), niet zuur genoege ph in de maag, een snelle passage van de maag (overgang ph van maag naar darm gaat ie omhoog) waardoor een deel van de campylobacter wel 'door' komt..


het kan zoveel oorzaken hebben, en misschien zaten er gewoon veel bact in het gevoerde vlees, misschien had een versgevoerde hond van dat vlees in die situatie ook wel diarree gekregen.. of misshien ook niet..

nu ben ik uberhaupt een tegenstander van brok maar bijna net zo erg van combi-voeren.. op de een of andere manier begrijpen mensen het dan of net niet, of het is te veel werk of ze willen wel maar niet helemaal.. en misschien is het te pragmatisch van mij maar net om dit soort ellende te voorkomen is het gewoon handiger om 1 richting op te gaan.. of - of en niet en-en want dat leidt zover ik het heb kunnen zien meestal niet tot veel gezondere honden..
Door _Sandra_
#1659347
Ja dat heb ik haar al geadviseerd.

Deze persoon is meer het type van het voeren van goedkope brok en het rauwe voer te duur vinden voor de situatie waarin zij zitten nu.
Wel vindt ze het leuk om haar hond te verwennen af en toe met vers...
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1659351
_Sandra_ schreef: Ja dat heb ik haar al geadviseerd.

Deze persoon is meer het type van het voeren van goedkope brok en het rauwe voer te duur vinden voor de situatie waarin zij zitten nu.
Wel vindt ze het leuk om haar hond te verwennen af en toe met vers...
als een hond af en toe ( lees :af en toe met verwennen) een bot krijgt , wil niet zeggen dat deze hond al de juiste zuurgraad heeft, en dus mogelijk daardoor is besmet met deze bacterie
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1659368
_Sandra_ schreef: Ja dat heb ik haar al geadviseerd.

Deze persoon is meer het type van het voeren van goedkope brok en het rauwe voer te duur vinden voor de situatie waarin zij zitten nu.
Wel vindt ze het leuk om haar hond te verwennen af en toe met vers...
Gelukkig dan maar dat zo'n vette diarree incluis ontlastingonderzoek niets kosten ::)

Fijne start voor de pups op deze manier :-X
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1659374
_Sandra_ schreef: Ja dat heb ik haar al geadviseerd.

Deze persoon is meer het type van het voeren van goedkope brok en het rauwe voer te duur vinden voor de situatie waarin zij zitten nu.
Wel vindt ze het leuk om haar hond te verwennen af en toe met vers...

tja , zegt eigenlijk al genoeg  !! :thumbdown:
Door Deesje
#1659393
jammer dat het verwennen voor de hond dan ook anders uit pakt...

als je in een bepaalde situatie zit waarin je niet zoveel te besteden hebt (blijkbaar) vind ik het helemaal erg en onverantwoord als je dan je teef laat dekken en pups in huis hebt..
Door orinake
#1659433
Alle mensen die geld geroken hebben in het fokken van honden maar niet willen investeren in degelijke voeding van hun hond.
Jammer.
Ik geef dan liever meer geld uit aan men voeding dan telkens DA kosten te mogen betalen :(

Ik hoop dat ze op zijn minst wel het geld heeft om de teef en de pups de nodige zorgen te geven...
Dwz: Degelijke voeding, ontworming, vaccinaties,...
Want als je al zo moet besparen op voeding, waarvan betaal je dan die kosten voor de pups :s
Door _Sandra_
#1659850
Ik kan gelukkig melden dat de pups onderzocht werden door de dierenarts, gevaccineerd en ontwormd worden en  gechipt.

Ik weet dat de 'aanval' niet op mij gericht is  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door