Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Freggel
#1657102
Zo voor de vraag komt eerst even wat info over de honden.

Oska, kruising mechelaar teef van inmiddels 8 jaar jong. Haar hebben we  bijna 3 jaar geleden uit het asiel gehaald.

Toto, kruising reu. Was een vondeling, hij is nu bijna 7 maanden.

Foto is van eind april.
Afbeelding

Beide kregen al KVV naast de brok en nu inmiddels alleen maar KVV. En aangezien Toto een zeer sterke kauwbehoefte heeft, logisch natuurlijk bij zo'n jonkie, toch eens begonnen met wat barf dingetjes erbij geven. En hij is echt een geboren barfer, hij vindt het helemaal prachtig. Moet alleen een beetje oppassen voor schrokken. Maar zolang de stukken groot genoeg zijn en hij wel moet kauwen gaat het prima. Dus bij hem geen probleem.

Het "probleem" zit meer bij Oska. Die heeft blijkbaar wat meer moeite met botwerk. Nu snap ik dat aan de ene kant wel aangezien haar tanden en kiezen niet al te scherp meer zijn. Dit was al zo toen we haar uit het asiel haalde. Ik vermoed dat het komt door veel te spelen met ballen, voornamelijk tennisballen. Mevrouw is namelijk echt verslaafd aan alles wat maar op een bal lijkt.

Vlees van de kip bv is ze dol op, maar zodra er botwerk in zit hoeft mevr het niet. Dan likt ze er alleen maar aan. Dus ik had eigenlijk besloten om het zo maar te laten. KVV en dan af en toe wat stukken hele kip erbij voor Toto. En lappen Pens voor allebei. Totdat....

We onlangs bij een vriendin op visite gingen en ze was vergeten dat er vlees uit de vriezer lag om te ontdooien.  In dit geval lamsribben, aan 1 stuk (ca 15 cm) dus geen losse ribben. Toen we erachter kwamen had Toto zijn deel al op en tot mijn verbazing was Oska nog heerlijk aan het kauwen. De rest maar geruild voor een koekje. En maar hopen dat het goed zou gaan. Nou het verteren ging prima. Dus blijkbaar vind Oska bot van kip gewoon niet lekker, of misschien is het juist wel de vorm. Want lappen vlees heeft ze altijd prima gegeten.

Misschien herkent iemand dit. Kortom graag tips gezocht wat ik allemaal nog zou kunnen proberen aan botwerk. Of voor haar toch plat slaan en kijken of ze dan wel stukken hele kip wil eten. Momenteel ligt de vriezer vol met KVV en pens dus kan niet veel bestellen. Maar ja die vriezer raakt natuurlijk een keer leeg.... Dus de komende weken moet ik het doen met wat ik hier in de buurt kan halen. En voor zover ik tot nu toe weet is dat hier in omgeving Zwolle niet veel bijzonders. Er zitten hier wel islamitische slagers, maar die hebben duidelijk consumentenprijzen. Ik haal nu eigenlijk gewoon de hele kip van de aldi/lidl. AL zou ik ook eens naar de markt kunnen gaan, daar staan een poelier. Zou voor vis hier eens langs de visboer kunnen gaan, waar kan ik dan het beste naar vragen?

1 voordeel is wel,mocht ze het niet lusten dan vreet Toto het vast wel op. Dus ik zal niets weg hoeven te gooien. Het is meer mijn eigen gevoel dat ik het dan voor haar zo sneu vind.
Gebruikersavatar
Door Else
#1657182
Je zou via de diverse bezorgwinkels wat kunnen bestellen bijvoorbeeld herby/ richard/ lupa.
Neem je eerste kleine hoeveelheden van alles om te zien wat je hond wel of niet lust.
Onze hond lust nl ook sommige dingen niet en andere wel en na wat uitproberen weet ik dat.

Je zou ook kunnen proberen om hetgeen hij niet lust even in een droogmachine te leggen/ aanbakken/ in warm water leggen om te kijken of hij het daarna wel opeet.
Je kunt je hond ook een aantal keer hetzelfde voorschotelen. Als hij het niet eet binnen 5 minuten bak weghalen en bij de volgende maaltijd weer voorschotelen. De meeste honden beginnen het dan wel te eten (al was deze tactiek bij mijn hond geen succes die at na 4 dagen nog niet...).
Voor vis is het het beste om  vette vis te nemen: sardientjes/ zalm/ panharing/ makreel.
Je kunt alles geven van de vis. Op de markt kun je vaak wel zalmkoppen tegen een gunstig tarief krijgen maar ook dit kun je gewoon bestellen (lupa heeft een uitgebreid vis assortiment). Bij een poelier kun je vaak kippennekken en karkassen tegen een gunstige prijs kopen.

Let bij ribben er wel op dat ze zacht (dus van een jong dier) genoeg zijn: je moet er met een hand snoeischaar doorheen kunnen knippen. 
Ik geef mijn hond vaak hertenribben of lamsribben en die vindt hij heerlijk...

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Door Freggel
#1657449
In ieder geval al vast bedankt, al vermoed ik dat het probleem bij Oska niet zozeer de smaak is. Gewoon spiervlees heeft ze tot nu toe nog niet geweigerd. Sterker nog dat vindt ze heerlijk. Hiervan heeft ze al meerdere smaken geproefd, geld ook voor vis. Wat dat betreft is ze erg makkelijk.

Het zijn meer de botten waar ze moeite mee lijkt te hebben, of misschien wel gewoon niet prettig vind. Daarom verbaasde het me ook dat ze lamsribben wel zat te eten, en ze genoot er nog van ook.

Tot nu toe test ik de botten trouwens met een goede keukenschaar. Dat hebben we naderhand bij de lamsribben ook gedaan, en die waren idd van een jong lam.

Van de week in ieder geval maar even rondshoppen voor wat probeersel en over een paar weken maar wat dingen bestellen.
Door Butch
#1658264
Als er een poelier op de markt staat zou je kunnen vragen of ze ook parelhoenkarkasjes hebben. Die van mij heeft het altijd en dat lijkt qua struktuur op kippenkarkasjes, dus kan je goed uittesten of het aan de smaak van kippenbotjes ligt of aan de struktuur. Ook kan je kippennekken proberen ( zelfde smaak, andere struktuur).
Verder kan je qua botwerk konijnkarkas, eendenkarkas, fazantkarkas, haaskarkas, zalmkoppen etc. geven. De zalmkoppen kan je bij de visboer krijgen, als je vantevoren even vraagt of hij ze bewaard. En die andere dingen moet je wel bij Lupa of herby of zo bestellen, want bij de 'mensenwinkel' wordt dat erg duur.
Door @nouk
#1658266
(even geheel off-topic... wat een boffert ben jij met zo'n leuke vondeling!  :smitten: Maar wat is een kruising reu? En zijn dat niet alle honden  ;)?)
Laatst gewijzigd door @nouk op di 22 jun 2010, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#1658349
Ik weet niet waar je woont?
Misschien woont er een Barfer bij jou in de buurt van wie je wat kleine hoeveelheden kunt overnemen, zodat je eerst kunt proberen wat zij lust?
Gebruikersavatar
Door Freggel
#1658475
In ieder geval alvast bedankt voor de tips. Zal morgen hier in Zwolle-Zuid even naar de markt en visboer. En anders kan ik zaterdag nog naar de grote markt in het centrum.

[quote="anouk1970"]
(even geheel off-topic... wat een boffert ben jij met zo'n leuke vondeling!  :smitten: Maar wat is een kruising reu? En zijn dat niet alle honden  ;)?)
[/quote]

Kruising = bastaard in dit geval, maar wel een hele leuke  ;D. We vermoeden dat het een kruising met een border collie is, maar wat er verder nog bij in zit...geen idee. Als pup had hij een echt labrador koppie, maar dat is nu eigenlijk wel weg.

[quote="-Saskia-"]
Misschien het bot malen voor haar?

Oska is trouwens een echte Wodka-met-rechtopstaandeoren. Zelfs even oud! :smitten:
[/quote]

Ik kan het bot niet zelf malen, maar heb wel KVV met gemalen bot en dat is geen probleem. Vandaar dat ik zelf dacht aan evt platslaan. Maar ik hoop natuurlijk dat ze het uiteindelijk zelf gaat doen.

[quote="Borke"]
Ik weet niet waar je woont?
Misschien woont er een Barfer bij jou in de buurt van wie je wat kleine hoeveelheden kunt overnemen, zodat je eerst kunt proberen wat zij lust?
[/quote]

Ik woon in Zwolle, wel even gezocht op het forum. Maar zo gauw niet veel kunnen vinden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door