Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door poesiemauw
#150046
ik heb twee poezen,zijn nu allebij ruim een jaar,een is er al gesteriliseerd (heb haar uit het asiel dus dat was verplicht)de ander heb ik nog niet laten helpen.
het zijn binennkattten (komen ook in de (met schrikdraad omheinde) tuin.ik heb absoluut geen plannen om een nestje met haar te nemen ofzo,er zijn al genoeg van die stumpers.maar is t nou echt nodig om haar te laten helpen?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#150189
Dat ligt eraan, sommige poezen blijven continu krols worden netzolang totdat ze gedekt zijn, en dan is een castratie geen overbodige luxe
Door poesiemauw
#150218
sylvia schreef: Dat ligt eraan, sommige poezen blijven continu krols worden netzolang totdat ze gedekt zijn, en dan is een castratie geen overbodige luxe
ik merk tot nu toe nix van een eventuele krolsheid.
die van ons is altyd al super aanhalig een praterig geweest dus volgens mij is ze dr hele leven al krols ;D
ik vind t gewoon zielig om haar te laten helpen.ik weet dat t beter is.had dacht ik ook iets met baarmoeder kanker te maken of iets dergelijk (??) dus waarschijnlijk laten we t toch maar doen binnenkort.
Door Francisca
#150246
Als een poes steeds krols blijft heb je denk ik ook kans dat ze een baarmoederontsteking krijgt. En dat risico zou ik niet willen lopen als je toch geen nestje wil.
Door Francisca
#150556
Onze Cheetah heeft een baarmoederontsteking gehad. We waren er net op tijd bij anders was ze er niet meer geweest. ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#150557
Er moet mij even van het hart dat ik ook een kat niet zou laten castreren alleen om een baarmoederonsteking te voorkomen of om melkklierkanker te voorkomen. Wat de kanker betreft ben ik ervan overtuigd dat dit ook niet om je oren vliegt (wij hebben er vroeger nooit geen poes voor in hoeven laten slapen en die waren geen van alle gecastreerd)
Ook bij katten heeft een castratie invloed op het lichaam door het wegvallen van de hormoonhuishouding
je ziet dan ook veel castraten lopen met periodiek terug kerende korstjes waarvoor ze een hormonen kuurtje moeten hebben.
Boris is niet gecastreerd en zolang hij niet in huis gaat sproeien laat ik hem ook niet helpen, Phoebe gaat straks wel onder het mes, omdat ik geen ongewild nest van haar wil.
Door silke
#165733
hallo,
mijn dochtertje heeft voor haar eerste communnie een kitten gekregen. ik heb geen ervaring met poezen en zou haar graag willen laten steriliseren voordat ze zwanger raakt. het is geen raspoes. ze is nu 's nachts nog binnen maar ik wil haar na de sterilisatie gewoon buiten laten. hoeveel kost zoiets ongeveer?
of kan ze beter aan de pil? ??? ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#165735
silke schreef: hallo,
mijn dochtertje heeft voor haar eerste communnie een kitten gekregen. ik heb geen ervaring met poezen en zou haar graag willen laten steriliseren voordat ze zwanger raakt. het is geen raspoes. ze is nu 's nachts nog binnen maar ik wil haar na de sterilisatie gewoon buiten laten. hoeveel kost zoiets ongeveer?
of kan ze beter aan de pil? ??? ???
Ik zou haar eerst even laten opgroeien, kittens laat je niet castreren . Wat het kost is per da verschillend dus dat zal je bij een da bij jou in de buurt moeten vragen.
Wat ga je je kitten voeren als ik vragen mag?
Door silke
#165738
ze is geboren op 16 april (was ik vergeten te vermelden). ze krijgt nu brokjes voor jonge poesjes van Whiskas en blikvoer, verschillende smaken (van de Aldi). ben gewoon bang dat ze zwanger raakt, er zijn al zoveel poezen !!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#165740
silke schreef: ze is geboren op 16 april (was ik vergeten te vermelden). ze krijgt nu brokjes voor jonge poesjes van Whiskas en blikvoer, verschillende smaken (van de Aldi). ben gewoon bang dat ze zwanger raakt, er zijn al zoveel poezen !!
weet je hoe je een krolsheid herkent?
Je kunt haar 1 keer krols laten worden en daarna laten helpen, en dan kan ze naar buiten, of je laat haar nu helpen, het mooiste zou zijn als je het zou kunnen uitstellen tot een maand of 9.

Heb je hier al eens rond gekeken over voeding (tis tenslotte een site over barf en versvoer)
En ben je er uberhaubt in geintereseerd je kat vers te gaan voeren?
Door silke
#165741
sorry, is het een schande als ik zeg dat ik niet weet waar barf voor staat ? ik had als zoekgegeven op internet "katten medisch" ingetypt en zo bij jullie terecht gekomen.
ik weet ook niet hoe je kan zien of een poes krols is. ze is heel lief en aanhalig en niet meer te missen nu we ze eenmaal hebben, maar mijn kennis van poezen is gering...
Gebruikersavatar
Door chooky
#165742
silke schreef: ze is geboren op 16 april (was ik vergeten te vermelden). ze krijgt nu brokjes voor jonge poesjes van Whiskas en blikvoer, verschillende smaken (van de Aldi). ben gewoon bang dat ze zwanger raakt, er zijn al zoveel poezen !!
Dan is ze nu bijna 5 maanden.
Over de leeftijd van poezen om ze te laten steriliseren/castreren weet ik niet zoveel, maar ik zou toch een ander voer willen aanraden.
Een poes is een carnivoor en als je naar de inhoud van kattebrokjes en blikvoer kijkt zit daar vooral graan in. De poes kan er wel iets mee omdat het allemaal verhit is, maar het kost veel moeite en belast het spijsverteringsstelsel. De ene poes kan hier wat beter tegen als de andere, maar veel beter is het om een voeding te geven gebaseerd op rauw vlees (spiervlees, orgaanvlees, gemalen of hele botten evt wat groente en granen) Lees maar eens verder in de bibliotheek bijvoorbeeld.
Voor poezen zijn er verschillende complete versvoedingen te koop en je kan ook proberen om zelf eens wat klaar te maken. Je hebt nu nog een jonge kat. die staan vaak wat meer open voor nieuw voedsel. Ik zou ervan profiteren.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#165754
silke schreef: sorry, is het een schande als ik zeg dat ik niet weet waar barf voor staat ? ik had als zoekgegeven op internet "katten medisch" ingetypt en zo bij jullie terecht gekomen.
ik weet ook niet hoe je kan zien of een poes krols is. ze is heel lief en aanhalig en niet meer te missen nu we ze eenmaal hebben, maar mijn kennis van poezen is gering...
Chooky heeft over de voeding al wat uitgelegd , en het is geen schande dat je niet weet waar barf voor staat, wat het inhoud is te lezen over het gehele forum.
BARF is de afkorting van Biological apropriate Raw Food
of ook wel Bones and Raw Food.
Op dit forum zitten mensen die dus zelf maaltijden samenstellen volgens deze methode, en er zitten heel veel mensen die een kompleet vers voeding geven (kvv)
De meeste mensen beginnen met het geven van een kvv en sommige gaan daarna na zich te hebben ingelezen in de materie barf , beginnen met 1 of twee dagen zelf samenstellen.
De reden omdit te doen is namelijk de wetenschap dat net als voor mensen het voor honden en katten ook erg belangrijk is voor een optimale gezondheid om ten eerste vers en gevarieerd te eten, maar ook dat je eet waar je spijsverteringskanaal voor gemaakt is. Zodat het lichaam de kans krijgt om met zo min mogelijk strubbelingen het voedsel te kunnen verteren , opnemen, en verspreiden in het lichaam.
Door silke
#165765
:o !!!
het is mij al een stuk duidelijker. ik vind hier wel veel interessante onderwerpen op terug. zit nu op het werk te netten (mag eigenlijk niet onder werktijd). zal dus zeker deze site nog eens bezoeken als ik er wat meer tijd voor heb. in ieder geval al bedankt voor jullie tijd !
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door