Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#1647656
de laatste tijd at Flip maar weinig. Eergisteren heb ik hem va de middag binnen gehouden en toen at hij 's avonds ineens weer redelijk. Gisterenochtend heb ik hem pas naar buiten gelaten toen hij zijn eten op had. Dit onder heul veul protest. Om uur of 9 ging hij naar buiten, maar dan ook de hele dag niet meer terug komen. 's avonds blokje om gelopen en hem toen gevonden met zijn vaste vriendje. Gisterenavond weer amper gegeten. Nadat ik vanmorgen een heuse grote lichte zachte brokken drol in de bak vond heb ik besloten hem een paar dagen binnen te houden :-[ Hopelijk heeft hij voor de tijd het kattenluik er niet uit gesloopt...
Nu heeft mijn buurvrouw 2 katten in een omgebouwde schuur wonen (anders slopen ze haar huis, dat wat hier nu wrs ook gaat gebeuren...) en hier staan altijd brokjes klaar. Er zit wel een kattenluikje in, maar daar kunnen alle katten door heen.
Conclusie of Flip eet bij de buurtjes of er is een ander buurtje die hem brokken geeft.
Al heeft hij maar 20weken brok gegeten, de verslaving is behoorlijk. Wat moet ik nu doen?! Binnenhouden zal echt tegen mishandeling aan hangen (in zijn ogen helemaal!). Alle buren langs gaan?? Buurvrouw vragen een duurder kattenluik te kopen waar alleen haar katten door kunnen?! We wonen hier nog niet zo lang, dus de drempel om bij iedereen aan te bellen en over brokjes te gaan 'zeuren' is vrij hoog...
Nu ga ik maar de vensterbanken leeg maken, want de dolle 100minuten zullen zo wel beginnen :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#1648083
ik vind tuin afzetten en in de tussentijd binnen voor uitdaging en speelmogelijkheden zorgen ook de beste optie.
mocht je toch de deuren langs willen gaan, 'mijn kat wordt ziek van brokjes' is meestal voldoende, afhankelijk van de welwillendheid van je buren natuurlijk.
Door *Flip*
#1648143
de illusie om begrip te krijgen voor het feit dat  je je kat kattenvoer ipv rommelbrokjes geeft heb ik een tijdje geleden al laten varen, was al van plan te zeggen dat hij er ziek van wordt. Om de gehele tuin >2m hoge muren, Flip springt daar zo op. De hele tuin overspannen met draad lijkt mij ook geen succes, het is een klein tuintje, ben bang dat dat ook gaat frustreren. Ik zal eens uit zoeken van wie zijn vriendje is (intacte kater, 24/7 buiten) en vragen of zij toevallig ook Flip mee voeren. Morgen ga ik toch maar weer een bandje voor hem kopen (4 in 1,5mnd kwijt toen heb ik het op gegeven, hij is toch gechipt en met zijn klitvrije vacht die hij er ook niet als een zwerver uit...) met daar een plaatje aan: "Ik ben Flip en wordt heel ziek van brokjes" of iets dergelijks...
Ga hem tot ergens volgende week binnen houden, als ik dan de 'boosdoener' vind zeg ik dat hij al die tijd bij de DA geweest is, zo ziek van brokken. Dat moet wel werken denk ik  ;D.
Wat betreft spelletjes, hij heeft een eigen 'flat', zoldertrap met beestjes aan elastiekjes, lege tissuedoos met gedroogde visjes houdt hem ook ff bezig en een aquarium-DVD voor als we weg zijn, facinerend visjes die op en neer zwemmen, haha!
Door flin
#1648630
[quote="Senta"]
Sorrie ik ga geen katten opsluiten
[/quote]

nee, dat hoeft ook niet,
  soms is ietwat beperken in bewegingsruimte genoeg...
Door Too
#1648844
[quote="Senta"]
dat noem ik opsluiten en dat is mijn ding niet
[/quote]

Dan heb je je keus gemaakt en neem je buurbrokken op de koop toe
Door *Flip*
#1648907
ons tuintje is echt te klein, daarbij kunnen de katten vd buurvrouw alleen via de gedeelde muur haar tuin uit. Ga mijn hoop maar vestigen op de buren... De keuze: blije kat en ongezond bijvoeren vd buurt of ongelukkige kat met gezond voer is heel persoonlijk. Flip is een echte buitenkat, dat wil ik hem niet afnemen. Hij is nu 2,5dag binnen en ik heb echt medelijden met hem. Hij weet niet waar hij het zoeken moet en probeert ongeveer in mij te kruipen. Heel lief, maar helaas pure frustratie...
Door Mevroi Kruim
#1648941
Da's dan idd jouw keuze.
Het is zeker wennen voor een buitenkat, maar wennen kunnen ze prima. De overgang is alleen vervelend voor alle partijen.
Ik heb een buitenhond gehad die in eerste instantie doodongelukkig was in huis, ze was dat totaal niet gewend en wist niet waar ze het zoeken moest. Ze heeft evengoed 11 jaar tevreden in huis en tuin geleefd.
Door *Flip*
#1650774
:D :biggrin2: :D Het is gelukt!
Hij heeft nu (weer) een halsbandje om. Mijn vriend heeft van aluminium een plaatje gemaakt, hier heb ik met dikke koeienletters "IK WORD ZIEK VAN BROKJES" opgeplakt.  Dit hangt opvallend voor zijn borst. De hele ochtend vol spanning zitten wachten en hij kwam binnen om een stuk konijn te verorberen. Zojuist kwam ik een mevrouw tegen die vroeg of Flip van mij was, zij gaf hem de brokjes maar heeft gezegd dat ze dat niet meer zal doen. Nu maar hopen dat verder niemand anders het nu over gaat nemen...
Door *Flip*
#1658102
Helaas was het voor korte duur, weer vieze flatsen in de kattenbak. Nu weer 3dagen binnen en 't weekend maar eens kijken waar hij heen gaat... Zucht, waarom bemoeien mensen zich met andermans huisdieren  :'(
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1659041
[quote="Pammie"]
:D :biggrin2: :D Het is gelukt!
Hij heeft nu (weer) een halsbandje om. Mijn vriend heeft van aluminium een plaatje gemaakt, hier heb ik met dikke koeienletters "IK WORD ZIEK VAN BROKJES" opgeplakt.  Dit hangt opvallend voor zijn borst. De hele ochtend vol spanning zitten wachten en hij kwam binnen om een stuk konijn te verorberen. Zojuist kwam ik een mevrouw tegen die vroeg of Flip van mij was, zij gaf hem de brokjes maar heeft gezegd dat ze dat niet meer zal doen. Nu maar hopen dat verder niemand anders het nu over gaat nemen...
[/quote]

Wat een goed idee om dat via een bandje duidelijk te maken. Ik hoop dat het blijft werken, voor jou, maar zeker voor je kat.
Ik heb destijds een kater gehad waar ik meer dan een jaar lang zeker elke maand mee naar de dierenarts moest. Er waren tijden bij dat ik er 2x per week kwam. Gevolg; heel veel antibiotica, dieetbrokken, niet naar buiten mogen (niet te doen met 2 kinderen, toen onder de 4 jaar), veel stress voor de kat, maar ook voor mij. Besloten om hem toch ´gewoon´ naar buiten te laten gaan. De achterbuurvrouw had brokjes buiten staan, maar toen ze overleden was was dat over. Helaas bleef de kat ziek, misschien iemand anders met brokjes waar hij kon meeeten? Ik heb toen dus besloten om hem niet binnen te houden, dus buiten te laten, met dieetbrokjes (wist toen nog niets van barf). Na een lang jaar met veel dierenarts bezoeken heb ik besloten dat het leven zo niet waardevol was voor hem. Hij bleef ziek, opereren had geen zin aldus de dierenarts. En heb hem in laten slapën :'(
Nu jaren later, nu ik meer weet van barf, zou ik het misschien anders hebben opgelost. Ik wist toen geen betere oplossing. Als ik weer voor diezelfde keus zou staan zou ik weer net als toen mijn best doen voor de kat, maar met andere kennis.

Heel moeilijk hoor.

Nogmaals, ik hoop dat het resultaat van je bandje echt helpt!
Door *Flip*
#1665191
Dit weekend een klopjacht achter Flip op gezet. Meteen bij de buren vd buren de tuin in, maar zij hebben geen huisdieren. Ik de kinderen uit de buurt eens gevraagd en zij vertelden dat Flips vriend altijd van die mensen brokjes krijgt, omdat de eigenlijke eigenaresse de kat niet meer wilt hebben en plots beweert dat hij ook niet meer van haar is. Zij heeft nu een sennenpup, waar zij ook geen bal van begrijpt, arme hond, en de kat is niet meer interessant (Dat soort mensen zou je toch:  :boxing:...). Even moed bij elkaar geraapt en aangebeld, hele aardige mevrouw. Hele verhaal over Flips vriend, door hun allergische kinderen tot Rakker gedoopt, gehoord. (Flip & Rakker blijken Jut & Jul vd buurt te zijn :hug2:)
Om 23u zetten ze ook nog eens kattenbrokjes voor de egeltjes buiten, nadat ze hun woning omgebouwd hadden tot mensenleefhuis was dat het minste dat zij konden doen. Ze voelde zich erg schuldig over Flip (heb gezegd dat hij heel ziek geweest is), 2 flessen wijn en een aantal uren later zat ik blij thuis. Hele leuke buren leren kennen, die de komende 2wkn (als wij op vakantie zijn) Flip als pleegkat erbij nemen. Van de 'tussen-buren' krijgt hij eten, sinds dit weekend eet & poept hij weer perfect, er kan niets meer misgaan en met een gerust hart op vakantie  :)
Beter een goede buur dan een verre vriend, cliche's komen ergens vandaan  ;D
Wij geven Rakker dan weer eten als zij op vakantie gaan. Ben alleen bang dat ik er dan niet omheen kan om dan hem brokjes te voeren... :-[
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door