Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marinus
#1655129
Onze witte herder van 20 maanden weegt slechts 34 kg. Volgens de DA gewoon goed maar ik vind het toch wel erg schraal. Ik voor KVV van Naturis en af en toe een barfdag als het lukt. Meestal geen interesse. Hij krijgt genoeg beweging maar is toch niet hongerig. Ik probeer al een tijd om 1300gr vlees te voeren maar ik krijg er niet meer dan 1 kilo in. Wie heeft er tips?
Een volwassen witte herder reu zou tussen de 40 en 45 kg mogen wegen...
Door Marinus
#1655180
Meestal 2x per dag. KVV is natuurlijk al gemalen dus in 1x voeren heeft weinig zin naar mijn mening. Hij zou het dan haast onverteerd uitscheiden.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1655403
als ie niet hongerig is, lekker in zijn velletje zit en als je meer voert het niet op eet, dan heeft je hond gewoon echt genoeg!
daarbij is jouw herder ook nog niet volwassen, ik vindt 20mnd niet volwassen...hij zal nog moeten gaan uitzwaren....
en daarbij vindt ik honden die wat schraler zijn vele malen mooier en gezonder dan dat ze wat te dik zijn...
Door pallas
#1655485
Alies schreef: Je kunt het eventueel proberen met wat macaroni...
:o :-X

Das nou écht iets wat ik beslist niet zou geven.

Om eerlijk te zijn zijn de meeste van ons niet meer gewend aan een hond die lekker fit en op gewicht is. Dan vinden 80% van de dierenartsen ze ook "wel wat te mager" de jouwe zegt zelfs dat hij op gewicht is.
Met 20 maanden is je herder dus nog behoorlijk jong en niet uitgezwaard, dat duurt nog tot hij 3 jaar is. 34 kilo is ook niet vééls te weinig voor een herder hoor.
Laat hem lekker zoals ie is, zeker als hij niet uit zichzelf meer wilt eten.
In uiterste nood kan je een lam variant van een kvv geven, die is misschien wat vetter.
Macaronie hoort niet in een menu van een gezonde hond, laat dat maar staan.
Door Alies
#1655486
pallas schreef: :o :-X

Das nou écht iets wat ik beslist niet zou geven.

Om eerlijk te zijn zijn de meeste van ons niet meer gewend aan een hond die lekker fit en op gewicht is. Dan vinden 80% van de dierenartsen ze ook "wel wat te mager" de jouwe zegt zelfs dat hij op gewicht is.
Met 20 maanden is je herder dus nog behoorlijk jong en niet uitgezwaard, dat duurt nog tot hij 3 jaar is. 34 kilo is ook niet vééls te weinig voor een herder hoor.
Laat hem lekker zoals ie is, zeker als hij niet uit zichzelf meer wilt eten.
In uiterste nood kan je een lam variant van een kvv geven, die is misschien wat vetter.
Macaronie hoort niet in een menu van een gezonde hond, laat dat maar staan.
Vaak wordt dat juist wel geadviseerd voor honden die wat te mager zijn...
Door pallas
#1655500
Alies schreef: Vaak wordt dat juist wel geadviseerd voor honden die wat te mager zijn...
En door wie?  Niet door pro vers dierenartsen en doorgewinterde versvoerders in ieder geval.
Honden hebben niks aan granen en zetmeel. Allemaal zeer zwaar tot niet te verteren.
Op Bp valt er genoeg over te lezen. :)
Door Sella
#1655524
Mijn reu , een oudduitse herder, woog met 20 maanden 19 kg.
Hij is nu mooi opgedroogd, en weegt nu tussen de 43 kg( nu wel erg schraal) en de 48(precies goed)
Mijn kerel heeft een schofthoogte van 73 cm.
ik ben wat uitgescholden toen hij nog jong was.
Ik had een biafra hond. Ik was een rotwijf dat ik mijn hond niet genoeg voerde.
Oh voer je rauw? dan zou ik snel terug gaan naar brok, zul je zien dat hij zo weer bijkomt.

ik heb maar gedaan dat ik dat niet hoorde, en uitgelegd dat ik zoveel voerde(2500 gram per dag), maar hij zat geen minuut stil.
Dat kost gewoon meer energie.
Ik ben toen iets minder mager vlees te gaan voeren.
Door Lizzy
#1655547
Alies schreef: Vaak wordt dat juist wel geadviseerd voor honden die wat te mager zijn...
Niet hier Alies, niet hier. Extra koolhydraat gaan voeren is niet de oplossing.

Hoeveel wegen de broers en zussen en ouders en voorouders van Chico?
Door millyckk
#1655747
Ik vind het niet heel erg weinig hoor Marinus, ter vergelijk: onze Milik wordt deze week 2 jaar, is 65 cm.hoog en weegt 32 kilo.
Hij is beslist niet te mager ;)

Van de fokker hoorde ik  dat ze nog wel tot 3 a 3,5 jaar verder kunnen uitzwaren.
Gebruikersavatar
Door kira
#1655786
Is dat echt een "normaal" gewicht voor een volwassen witte herder reu?
Als hij maar een kilo wil eten, is dat nu genoeg. Kleine Beer is ook pas heel laat gaan uitzwaren. Ze heeft toen ze 18/19 maanden was een spurt gehad waarin ik opeens 2 kilo per dag gaf ipv 800 gram en ze heeft rond 26 mnd ook weer zo'n fase gehad. Ze is met name vanaf 26 mnd tot nu heel erg aan het uitzwaren. De vlees honden in haar nestje waren allemaal laat met gewicht aanzetten/breder worden (allemaal rond de 24 maanden pas), kleine beer nog iets later. Dus ik zou het lekker zo laten. Zeker als de da zegt dat het goed is (ik vind zelf dat een da tegenwoordig al heel snel zegt dat een hond op goed gewicht is, terwijl ze dan al aan de dikkere kant zijn).
Door Marinus
#1657150
Mensen bedankt voor jullie tips en ervaringen! Ik heb besloten dat ik lekker doorga met hoe ik het nu doe! Iedere week trainen en 2 fietstochtjes per week. Heb ook eens navraag gedaan bij broertjes en zusjes maar het is moeilijk te vergelijken. Een hond zit op brok en weegt 40 kg. Die is niet mooi om te zien. Veel te dik en slechte vacht. De rest zit ook rond de 35 kg. De broertjes dan. Ik maak me geen zorgen meer. Hij blaakt van gezondheid is actief en topfit. Macaroni ga ik zeker niet aan beginnen. Die lamvariant komt extra mee bij de volgende bestelling!
Door Kiba
#1657167
Kiba 5,5 jaar tot woensdag ( :D) ongecastreerde reu, weegt nu zo'n 36 kg, hij heeft heel lang 33-34 kilo gewogen maar dat was echt te mager. Dit is prima. Er zit een klein beetje vet aan z'n ribben maar dat vind ik niet erg want hij heeft een paar keer per jaar een diarree-aanval en dan is dat er weer af. Dus ik zorg er voor dat hij voor die tijden een klein beetje reserve heeft zodat hij niet weer zo enorm schraal wordt.
Toen ik hem net kreeg woog hij 44 kilo, hij was echt veeeeeel te vet ik kan me niet voorstellen dat dat een goed gewicht is voor de witte herder.
Gebruikersavatar
Door essie74
#1657516
je zou idd de wat meer vettere soorten gaan voeren, misschien dat dit hem aanspoort iets meer te gaan eten zodat het schrale er af zal gaan.....

Succes!

gr,

Esther
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door