Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door arnold
#164837
Weet iemand iets af van de regelmaat van loopse honden ?
Behalve dat het 2 keer per jaar hoort te zijn.

Mijn teefje, nu 13 maanden, wordt nu voor de derde keer loops.
Er zit elke keer een maand of 2 ä 3 tussen, de loopsheid verloopt wel normaal en is gewoon na 4 weken over.

Komt hier vanzelf het goede ritme in ?
Door oebaya
#164840
Vind de frequentie bij jouw teefje wel erg hoog. Ken een enkel geval van een hond die 3x per jaar loops is, maar 2x per jaar is toch wel zo'n beetje het gemiddelde. Alhoewel bij mijn teefjes is de frequentie lager 7/8 tot 9 maanden tussen een loopsheid, dus 2x per jaar haal ik niet.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door Binno
#164869
Robin, ons vorig Rottieteefje werd om de 3,5 maand loops en dat is nooit veranderd. Alle nestzusjes van haar hadden hetzelfde 'probleem'.
Binno is om de 5,5 à 6 maand loops, wat we toch heel wat beter vinden. ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#164946
Ja ik vind dit ook erg veel, maar ik zou eens informeren bij de fokker hoe dat in de rest van die lijnen is bij de teven, misschien is het in haar lijn heel normaal.
Door java
#165045
onze border had ook dit probleem....was ook om de 3 mnd. loops. Vanalles aangedaan met homeopatische middelen...helaas geen verbetering. Op het laats was de hond zo verzwakt en ziek dat we ze maar hebben laten "helpen"de eierstokken zijn eruit gehaald. De dierenarts/homeopaat orthomanuele therapeut had dit al regelmatig gezegd..laat de hond helpen. Echt het was een verademing...je zag de hond opknappen. Ze was door constant te vloeien zo verzwakt dat ze allerlei parasieten had.
Oke, helaas nu kunnen we geen nestje meer met haar krijgen maar uiteindelijk gaat de gezondheid boven alles!!
Door arnold
#165184
met de fokker gebeld en deze is niet bekend met dit probleem.
Wel zegt hij dat als een hond meer dan 2 keer per jaar loops word deze het te goed heeft.
M.a.w. ik zou dus slechter of minder moeten gaan voeren, lijkt mij een sterk verhaal.
Het is niet zo dat ze ervan verzwakt, ze bloed wel behoorlijk en is een paar dagen van slag maar wordt geen lichamelijk wrak of zo.
Het lijkt mij gewoon niet gezond voor de hond en het is behoorlijk lastig.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#165413
Nee, dat lijkt me inderdaad niet fijn, als ze zo vaak loops is. Mijn bouv-teven zijn zo om de 7, 8, soms 9 maanden loops. Zo ook de andere teven die ik ken. Kan me dus voorstellen dat de fokker het probleem niet kent.
Waar komen jouw honden trouwens vandaan?
Door arnold
#165461
hallo

De reu komt uit Drogeham " fan t frieskelan " of zoiets
dit is wel een bekende in bouvier land. Prima hond en lekker fors.
Het teefje is particulier gekocht, niet echt een fokker maar wel iemand die een goede reu voor zijn teefje heeft gezocht en beslist geen broodfokker is.
Er zitten ook bekende namen in zijn stamboom ( vader en aan beide kanten groot ouders ).
Ik heb de stamboom niet bij de hand maar ik ga die van de week even opzoeken. Misschien dat er van vaders kant iets meegekomen is.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#165508
Dat is een bekende fokker, ja. Fokt hoofdzakelijk op show. Ik ken wel een paar honden die daar ook vandaan komen.
Ben benieuwd naar de afstamming van de teef. De meeste van de wat meer bekende namen ken ik wel.
Door oebaya
#165535
arnold schreef: met de fokker gebeld en deze is niet bekend met dit probleem.
Wel zegt hij dat als een hond meer dan 2 keer per jaar loops word deze het te goed heeft.
M.a.w. ik zou dus slechter of minder moeten gaan voeren, lijkt mij een sterk verhaal.
Het is niet zo dat ze ervan verzwakt, ze bloed wel behoorlijk en is een paar dagen van slag maar wordt geen lichamelijk wrak of zo.
Het lijkt mij gewoon niet gezond voor de hond en het is behoorlijk lastig.
Dit verhaal is gebaseerd op het feit, dat wolven maar één maal per jaar loops zijn. Dat heeft inderdaad met voedsel te maken. Het moment van loopsheid valt zo, dat de pups in het voorjaar worden geboren als er dus veel prooidieren zijn. Echter, als de voedseltoestand heel goed is, dan worden wolven niet vaker loops, maar werpen meer wolvinnen in de wolvenroedel jongen.
De hond is dus vaker loops, omdat hij voor zijn voedselvoorziening niet afhankelijk is van het seizoen. Ook zwerfhonden zijn gewoon gemiddeld 2x per jaar loops en die hebben in veel gevallen toch een erg beroerde voedselvoorziening.
Iets erfelijks in de lijn lijkt me dus logischer. Als de fokker je niet verder kan helpen, dan kan je misschien eens zusjes van je hond opsporen en die eigenaren vragen naar de frequentie van de loopsheid van hun teven. Alleen denk ik dat je met die wetenschap het probleem van de frequente loopsheden er niet mee oplost. Alhoewel ik niet zo'n groot voorstander ben van steriliseren, zou ik het bij jouw hond toch overwegen. Zo vaak loops kan uiteindelijk niet goed zijn, omdat bloedverlies toch ook bloedarmoede geeft.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door sylvia
#165537
Dat van die bloedarmoede kan ik me niet zo voorstellen, er zijn over alle rassen en rasloze teven die ieder meerdere keren per jaar loops zijn en daar geen bloedarmoede van krijgen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door