Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#1655266
Vorig jaar heeft Julia een fibrosarcoom gehad.
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat deze is veroorzaakt door de Lepto enting.
Nu is ze ongeveer een maand geleden weer ingeënt tegen Lepto, en weer is er een ontstekingsbultje ontstaan... dit wil niet wegtrekken en dus weer grote kans op een fibrosarcoom (kwaadaardig gezwel).
Ik ben me alweer aan het voorbereiden op een operatie.

Ook is er iets anders wat me op is gevallen, maar dan bij Romeo.
Hij heeft met periodes veel last van maagzuuraanvallen, die heel heftig zijn.
En nu is het kwartje pas gevallen, hij heeft het nu weer, korte tijd na de enting.
Hij is ook wat sloom, voelt zich niet helemaal top, verhaart extreem.

Dit is voor mij het teken dat het genoeg is geweest, enten brengt op dit moment voor onze honden meer ellende dan goeds.
En we hebben niet eens hoeven overleggen, we waren het meteen eens dat de honden voor het laatst geënt zijn.

Ik heb veel info gezocht op internet over de nadelen van enten, en de risico's van zowel enten als niet enten.
En de afweging was heel makkelijk.

Romeo is inmiddels negen jaar oud, en heeft genoeg troep in zijn lichaam gespoten gehad.
En we hebben er absoluut geen zin in dat Julia elk jaar na de Lepto enting onder het mes moet.

Nu ben ik wel benieuwd of er mensen op dit forum zijn met soortgelijke ervaringen.
Door K&D
#1655305
Onze Dubhe (de bruine sheltie) heeft ook een fibrosarcoom gehad vlak bij haar oog. Inmiddels is dat 4 jaar geleden. Volgens mijn DA was er geen verband tussen vaccinaties en fibrosarcoma, maar ik heb er andere ideeën over. Ze is niet overmatig gevaccineerd, maar hoe komt een jonge hond van nét 4 jaar aan zo'n tumor?
Gelukkig waren we er vlot bij en heeft dezelfde (bijzonder secure) DA de tumor volledig weggehaald.
Vorig jaar waren de titers DHP nog prima, dus als het niet hoeft; geen vaccinaties meer.
Door Lizzy
#1655338
Ik heb inmiddels ook toch flink wat rot-ervaringen. Die volgens de gemiddelde DA absoluut niet terug te voeren zijn om de entingen. Nou, ik heb daar andere ideeen over. Brutus heeft als pup na -tig parvo entingen (ik had een DA die echt zwaar over-vaccineerde) een hartruis gekregen en bovendien kreeg hij iedere keer na een parvo enting een parvo-aanval. Vreselijke diarree met heel veel bloed. En daar kreeg hij dan weer een AB kuur tegen. Tot het kwartje viel en ik hem nooit meer heb laten enten. Nooit meer diarree gehad.

Pinkel kreeg ieder jaar na haar enting een gigantische huiduitslag. Nee, niet gelijk na de enting. Maar het hele voorjaar en de hele zomer had ik een roestbruine Dalmaat met bultjes in plaats van een witte met zwarte stippen. Ik ben gestopt met de Lepto enting. Nooit meer huidproblemen gehad.

Ik heb Linga 40 dagen voordat ik naar Dld ging met rabies laten enten. En verdomd, 40 dagen erna krijgt zij nier-problemen. We weten nog steeds niet wat er aan de hand was en is, maar ik verdenk in grote mate de rabies enting.

Weet je, zeker het geval van Linga kan ik niet bewijzen. Want dat vond pas 40 dagen na de enting plaats. Maar laten we eerlijk zijn, een bloedgezonde hond van 4 jaar die ineens out of the blue zulke gezondheidsproblemen krijgt. Nooit ziek geweest. Nog geen diareetjes gehad. Mijn gevoel zegt dat het met de enting te maken heeft. Misschien in een combinatie van dingen hoor (stress, te weinig drinken, etc.).

Ik ben met Brutus, Pinkel en Linga gestopt met vaccineren. Linga krijgt van mij nooit meer een enting. Never. Ik zit alleen nog met Biscuit, mijn pup. Ik weet nog niet wat ik daar in de toekomst mee ga doen.

Dus ja, ik kan heel goed begrijpen dat je er mee stopt. Je moet de risisco' afwegen maar een enting afwegen tegen een fibrosarcoom lijkt me zeker heel eenvoudig. Haar liet ik zeker ook nooit meer vaccineren.
Door Truus
#1655344
Ik ben al lang geleden gestopt. Laatst toen Mila erg ziek was en de DA vroeg naar het entingsboekje, zaten wij echt niet te wachten op zijn preek om tóch maar te enten. Eerlijk gezegt had ik er toen ook de puf niet voor maar zei wel dat hij toch ook niet tegen DKTP werd geent. Hij had er eerlijk geen antwoord op en zei dat veel ziektes niet meer voorkomen omdat honden nu worden geent. Zelfs bij onze zieke hond zou er nog een injassen :-X. Het is onze eigen verantwoordelijkheid . Vaak merk ik dat binnen onze uitlaatgroep honden iets gaan mankeren na een enting maar mensen daar de link niet leggen totdat ik het vraag. Ik heb ook wel eens het idee dat het voor de DA gewoon klantenbinding is..anders zien ze de hond nooit.
Door mcSnurk
#1655352
ik laat ook al lang niet meer enten. Ik durf het risico niet te nemen na alle reakties op medicijnen en de immuunsysteempuinhoop die we gehad hebben.
Alhoewel ik met de Weill toch steeds weer in m'n maag zit ivm het water en de ratten hier.
Het is me nog steeds niet duidelijk wat nou het risico is, de ratten en plassen water, of urine van besmette honden :-\
Door jaBilly
#1656375
interessante topic, ik heb er ook nooit goed gevoel over gehad en bij mijn katten deed ik het al lang niet meer. Ongetwijfeld tegen de deskundigheid van de d.a. in, maar inmiddels loop ik ook dik half jaar achter met inenting en twijfel of ik het nog zal doen. zeker op dit moment niet. Weil evt..ivm het water drinken in de natuur? Kortom ben er absoluut niet deskundig genoeg voor, denk dat iedereen zijn eigen afweging hierin moet maken in overleg met d.a. Kan me de keuzes heel goed voorstellen van niet, als je hond er ziek van wordt.
Door Sylvi@
#1656387
Savanne is vanaf haar 5e jaar ineens super allergisch gedurende een aantal maanden (begint zo in april, tot eind november) en voor vis is ze ook allergisch.
De eerste 5 jaar van haar leven NOOIT ergens last van gehad, na een rabiës enting was het mis, ook niet acuut, maar wel die zomer begon de ellende.

Diverse da hebben bevestigd dat de oorzaak gezocht moet worden bij de rabiës enting, een hond van 5 jaar ontwikkeld namelijk niet op deze manier zo'n heftige allergie, dus ook mijn dieren worden niet geënt.
Door Esther Q
#1656404
Ik vermoed dat rabies entingen en misschien ook de combinatie met andere entingen bij een van mijn honden geleid heeft tot een lage weerstand. Hij heeft bij zijn laatste enting een duidelijke reactie gehad, daarna is hij niet meer geent. Verder hebben we op een groep van ruim 25 honden 1 keer een rabies-entreactie gehad. Bij andere entingen niets aan de hand. Toch enten we een heel stuk minder dan volgens de normale schema's.
Gebruikersavatar
Door nova
#1656686
Verleden jaar heb ik laten titeren door Tannetje. De titers waren hoog genoeg , enkele zelfs tpt einde 2012.
Voor die tijd hier dus geen prikken meer, en ik denk er ook over om helemaal te stoppen.
Bij een van mn honden is entschade geconstateerd. :-\

Ik heb 2 xhondjes gehad, die waren alleen als pup gevaccineerd in het asiel waar ik ze weghaalde. Daarna nooit geen prik meer gehad, en evenmin een aandoening die met die prikken voorkomen hadden kunnen worden. Beide hondjes zijn 13 geworden

En eerlijk gezegd, ik ben sinds mn jeugd ook niet meer gevaccineerd regen polio. kinkhoest,  pokken, later nog 1x tegen tetanus en hepatitis C, met een bescherming voor  elk van 15 jaar.

En honden zouden  maar heel kort( 1jaar vlgs de meeste DA's ) maar 1 jaar bescherming hebben van hun prikken?
Beetje vreemd tegenover mekaar  ???
Door Fige
#1656800
nova schreef: Verleden jaar heb ik laten titeren door Tannetje. De titers waren hoog genoeg , enkele zelfs tpt einde 2012.
Voor die tijd hier dus geen prikken meer, en ik denk er ook over om helemaal te stoppen.
Bij een van mn honden is entschade geconstateerd. :-\

Ik heb 2 xhondjes gehad, die waren alleen als pup gevaccineerd in het asiel waar ik ze weghaalde. Daarna nooit geen prik meer gehad, en evenmin een aandoening die met die prikken voorkomen hadden kunnen worden. Beide hondjes zijn 13 geworden

En eerlijk gezegd, ik ben sinds mn jeugd ook niet meer gevaccineerd regen polio. kinkhoest, pokken, later nog 1x tegen tetanus en hepatitis C, met een bescherming voor elk van 15 jaar.

En honden zouden maar heel kort( 1jaar vlgs de meeste DA's ) maar 1 jaar bescherming hebben van hun prikken?
Beetje vreemd tegenover mekaar ???
Kinkhoest krijg je alleen als kind en tegen Pokken wordt niet meer gevaccineerd in Nederland. De DTP zou je moeten herhalen als je buiten Europa gaat reizen. Tegen Hep.C wordt niet gevaccineerd, je bent misschien in de war met hep. A of hep. B. ( B levenslang en A na 2 vaccinaties 25 jaar).

Honden zijn 3 jaar beschermt tegen DHP. Lepto, Kennelhoest en Para influenza 1 jaar.

Zie je van de bomen het bos nog?
Door millyckk
#1656903
nova schreef: Verleden jaar heb ik laten titeren door Tannetje. De titers waren hoog genoeg , enkele zelfs tpt einde 2012.Voor die tijd hier dus geen prikken meer, en ik denk er ook over om helemaal te stoppen.
Bij een van mn honden is entschade geconstateerd. :-\

Ik heb 2 xhondjes gehad, die waren alleen als pup gevaccineerd in het asiel waar ik ze weghaalde. Daarna nooit geen prik meer gehad, en evenmin een aandoening die met die prikken voorkomen hadden kunnen worden. Beide hondjes zijn 13 geworden

En eerlijk gezegd, ik ben sinds mn jeugd ook niet meer gevaccineerd regen polio. kinkhoest, pokken, later nog 1x tegen tetanus en hepatitis C, met een bescherming voor elk van 15 jaar.

En honden zouden maar heel kort( 1jaar vlgs de meeste DA's ) maar 1 jaar bescherming hebben van hun prikken?
Beetje vreemd tegenover mekaar ???
Vorige week hebben we Milik ook laten titeren bij Tannetje: wij mogen zelfs pas in 2013 terug te komen!!!!

Als je, zoals TS zoveel problemen ziet na het enten dan zou ik het ook zeker niet doen: het middel is dan erger dan de kwaal ( die er nog niet was)
Door kojak
#1656925
Kojak heeft epilepsie overgehouden aan de Lepto vaccinatie. Hoe ik zeker weet dat het daar door komt ? Omdat hij 4 dagen na de vaccinatie uit het niets 2 aanvallen op 1 dag kreeg, dit een rare manier van "beginnende" epilepsie is en dit een jaar zo door ging. een jaar na de lepto vaccinatie geen aanvallen meer  gehad. Dit was enkel een Lepto vaccinatie, de andere vaccinaties wilden we hem al niet meer geven. Ik ga hem nooit, maar dan ook nooit meer laten vaccineren. Volgens mij word dat dan zijn dood.
Laatst gewijzigd door kojak op zo 20 jun 2010, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door