Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Evie
#1653713
Hallo allemaal

Ik ben nu een aantal weken bezig met kvv en de laatste weken met barf. Bij de kvv bleek dat Nicky (schapendoes van 5) afviel. Van 16,5 naar 15. Dus toen heb ik de hoeveelheid opgeschroefd. Toen hij eenmaal mooi aangekomen was (ong.17 kilo) heb ik hem teruggezet naar 2% van 17 kilo.

Nu blijkt echter dat hij niet is gestopt met aankomen en is ie inmiddels bijna 18 kilo. Dit vind ik voor hem teveel. En dat terwijl ik al vind dat ie bijna niets te eten krijgt op een dag  :(

Had ik hem nu beter kunnen gaan voeren uitgaande van 16,5 kilo en dan 2% of toch uitgaande van 17 kilo? Want wat moet ik hem nu gaan voeren? 1,5% van 17 kilo wat hij was of 1,5 % van 18 kilo?

Ik hoop dat jullie het nog snappen, ik niet meer zo geloof ik  ???

groetjes Evie
Door pallas
#1653785
Voeren doe ik altijd met mijn ogen. Te dik dan minder, te dun dan wat meer.
Je kan ook besluiten om wat minder vette soorten te voeren, dus minder lam en eend. Of iets meer groeten te voeren ipv vlees en vleesbot

Als je graag met % werkt dan neem je het ideale gewicht als uitgangspunt. Mocht ie daar nog op groeien dan verlaag je het % nog een beetje.
2% is ook maar een richtlijn, voor elke hond kan je het wat aanpassen.
Verder natuurlijk lekker veel wandelen en zwemmen dan is het er zomaar weer vanaf.
Door Evie
#1653839
Ik geloof dat als ik de percentages loslaat ik het helemaal ingewikkeld ga vinden. Ik weeg nu iedere week omdat ik toch ook nog een pup heb rondlopen.
Lam krijgt ie nog niet. Van eend alleen nek en spiervlees. Meer paard, rund en kip.

Maar het ideale gewicht als uitgangspunt das al een hele goede. Ik las net al dat 2% voor een grote hond is en ik denk dat een schapendoes onder een middenmaatje valt.

Tja wandelen daar schort het hier wel aan. Hij krijgt niet alle beweging die hij nodig heeft. Maar dat speelde al voor het barfen.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1653888
Evie schreef: Maar het ideale gewicht als uitgangspunt das al een hele goede. Ik las net al dat 2% voor een grote hond is en ik denk dat een schapendoes onder een middenmaatje valt.
Kleine honden eten vaak naar verhouding meer dan grote honden.
Voor een volwassen hond wordt een richtlijn aangehouden van 2-4% waarbij grote honden vaker 2% en kleine honden vaker richting de 4% krijgen.
Maar zoals gezegd zijn dit dus slechts richtlijnen. Kijken en voelen is véél belangrijker.
Als jouw hond te zwaar wordt op 2% dan zou ik eens een tijdje 1,5% proberen.
Of misschien kan je de wat vettere maaltijden wat kleiner maken en de magere maaltijden hetzelfde laten en eens kijken hoe het dan gaat.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1653977
ik hou zelf ook het percentage van het ideale gewicht aan van mijn hond. Ik heb ook wat moeten zoeken in het begin, maar weet nu wanneer hij te veel of te weinig krijgt en ook bij welke inspanning welke hoeveelheid hoort. Ik vind het ook makkelijk om me aan de % te houden, omdat ik dan voor mezelf zeker weet hoeveel ik van alles  moet geven (spiervlees, vleesbot en orgaanvlees)

Mijn hond krijgt nu 3% gevoerd en hij zit in de rustiger periode. Als ik minder voer valt hij te veel af. Komende winter als de jacht weer volop aan de gang is krijgt hij 4%. Soms misschien nog wel wat meer omdat ik dan per dag kijk wat hij  moet gaan doen of gedaan heeft. Maar dat zijn dan alleen de extra´s en die tel ik niet mee in de %.

Jouw hond krijgt, zoals je zelf zegt, niet zoveel beweging dus zal hij zeker minder verteren en dus minder in % nodig hebben.
Ik heb verschillende schema´s gemaakt en kan die makkelijk wisselen. Van tijd tot tijd wil ik wel eens weten wat hij weegt. Het oog zegt veel, maar de weegschaal bevestigd dat voor mij.
Door Evie
#1653991
Ik heb verschillende schema´s gemaakt en kan die makkelijk wisselen. Van tijd tot tijd wil ik wel eens weten wat hij weegt. Het oog zegt veel, maar de weegschaal bevestigd dat voor mij.

Hoe heb je die schema's dan gemaakt? Zijn die dan per verschillende kilo's en verschillende % ? Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1654017
Ik heb bv een schema met 3% en met 3,5% en 4%. Ik maak de schema´s per 14 dagen (vind ik handig). het gewicht van spiervlees verdeel ik over 14, zo ook met vleesbot en orgaanvlees. Ik heb niet elke dag het zelfde gewicht per vleessoort, dat licht eraan wat ik voer. Wel voer ik elke dag het zelfde gewicht totaal.

Moeilijk uit te leggen eigenlijk, je zou het moeten zien. Op excel. Als je het eenmaal gezien hebt, dan snap je ook vast hoe ik het verdeeld heb en waarom ik makkelijk kan wisselen. Ik weet niet hoe ik het hier moet plaatsen maar versturen kan wel natuurlijk per mail. Ik vind het zelf heel handig en kijk er al 1½ jaar elke dag op.

Ik pak elke dag het benodigde vleesbot (scheelt wel eens wat in grammen), spiervlees (snij ik de hoeveelheid af) en orgaanmix (ook daar snij ik af wat ik nodig heb). En als ik dan van schema verander is het net zo makkelijk weer aan te passen. Ik maak ook geen pakketjes van te voren klaar. Heb ik met orgaanmix wel gedaan, maar dan kwam het weer net anders uit dan dat ik dat op dat moment wilde voeren.
Door Evie
#1654120
Als je het eenmaal gezien hebt, dan snap je ook vast hoe ik het verdeeld heb en waarom ik makkelijk kan wisselen.

Ik word nu wel heel nieuwsgierig hoor. Zou het via pb lukken? Anders stuur ik je even mijn mailadres?
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1654155
Ik ga het eens proberen:

Het lukt niet om het hier te plaatsten, dan via pb of mail.

Ik heb 1 schema doorgestuurd, de andere schema´s zien er ongeveer net zo uit, maar dan is het % aangepast en dus ook het gewicht van voer.
Laatst gewijzigd door WillyP op do 17 jun 2010, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door