Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1653058
Hallo allemaal,

Eindelijk heb ik mijn poezels zo ver dat ze hele maaltijden vis (ze eten alleen de kop niet), spiervlees en orgaanvlees eten. Gemixt eten ze het niet, dus ze krijgen het 'puur' en kunnen deels met de hond meeëten.

Ik heb 2 katten, 1 daarvan eet eendagskuikens en wellicht ook wel andere prooidieren (heb ik nog niet geprobeerd). De ander eet niets wat ze moet kluiven. Het vlees moet ik voor haar fijn snijden en naar eendagskuikens kijkt ze niet om. Ik heb eischil gedroogd en gemalen, maar zodra er een supplement doorheen zit haalt ze haar neus ervoor op.

Nu krijgen ze 1 maaltijd per dag Carnibest diabetes (ivm geen graan/rijst) om er toch zeker van te zijn dat ze het binnen krijgt. Maar de Carnibest eet ze alleen als ik die voorverwarm en ik wil nu juist zo graag dat ze alleen nog maar vers eet....

Heeft iemand een idee hoe ik er toch voor kan zorgen dat ze genoeg calcium binnen krijgt?

grt

Hanneke
#1653253
Malen. Onze kat eet bepaalde dingen wel om te kluiven. bv kipnek, kalkoennek en eendennek. Ganzennek wil ze echt niet (terwijl ze van dezelfde gans de filet heerlijk vindt) En omdat we veel gans hebben maal ik de nekken voor de kat. Krijgt ze toch wat ik wil, tenminste als ik het door de orgaanmix meng, die ik op zijn beurt weer gemengd heb met een beetje blikvis.

Oftewel, ik maak een menu met vleesbot, spiervlees, orgaanvlees, vis. En de dingen die ze zo eet krijgt ze zo om te knagen. De dingen die ze niet zo lekker vindt meng ik met een beetje blikvis. Zo snij of maal ik het orgaanvlees fijn (lever lust ze helemaal niet los) en dat mengsel samen met de blikvis (ter grootte van een ijsblokje) vindt ze om te smullen. Daar heb ik in de loop der tijd ook verse zalm door heen gemengd (ook dat eet ze niet los op) en omdat ik zoveel ganzennek had heb ik dit er ook doorgemengd. Nou, ze smult nog net zo als toen er alleen orgaan  bij de blikvis zat. En ik hoef geen extra blikvis eraan toe te voegen. Als er maar een beetje doorheen zit is het al genoeg. En zo krijgt ze dus wat ze nodig heeft zonder dat ik een kvv ernaast hoef te geven (wat toch veel duurder is).
#1655744
[quote="hannekevdwoud"]
Kan ik botten van kip etc (dus de zachtere botten) in de keukenmachine malen? Of sloop ik de machine daarmee? Ik heb nl geen hakselmachine, alleen een keukenmachine en een blender.....
[/quote]

Nee!!! 'n keukenmachien is geen molen! NOOIT geen botten (of vis) er in doen!
Je kan idd beter goed met hamer aan de slag gaan en dan eventueel de stukjes los van elkaar knippen
Je kan wel spiervlees en orgaan vlees in de keukenmachien kleiner malen,maar het word heel vlug pap.
#1655854
Toen onze kat nog klein was heb ik wel eens geprobeerd kippenvleugeltjes in de keuken machine te doen, de messen slaan 1x in het bot en blijven daar zitten. Buiten botjes in een snelle draaimolen bereik je er weinig mee. Muizen & kuiken gaan wel... De huis-tuin-keuken-hamer deed beter werk, gelukkig wordt er nu liever geknaagd :)
Maar botjes in keukenmachine, geen aanrader.
#1667294
Soms wil iets wat ze echt niet mogen ook niet werken.
Wij hadden vanavond hele kip uit de oven gegeten en het karkas met nog wat vlees eraan lag er nog.
Mijn eene kat moet niks van vleesbot weten tenzij ze door heeft dat ze echt niks anders gaat krijgen. (ik pak haar op zet haar erbij zij loopt weg ik doe het opnieuw dat 3 keer eet ze dan nog niet dan na 1 uur weer enz uiteindelijk eet ze dan)
En mijn andere kat weet dat ze geen eten mag pikken en doet dat ook echt niet.
Dus ik had het nog niet opgeruimd en loop naar mijn pc om te kijken of hier nog spannende berichten zijn.
Kom ik terug weg kip!
Zit dat kleine monstertje op de grond mijn kip op te vreten.
Niet zo goed voor der want er zat ook her en der nog wat kruiden aan maar ze heeft nu wel flink veel bot binnen gekregen want ze zat er aan te knagen als een hongerige hyena.
Als ik overgens nekjes op tafel zet dan doet ze dat niet.
Ze doet het echt alleen als het gewoon niet mag en wij er eerder van hebben gegeten. (dus je kan haar mischien in de maling nemen door het te verwisselen met hetzelfde maar dan rauw)
Dan denkt ze he mijn baas eet dat ook nou dan kan ik het ook.

(dus zelf hele kip eten of kippenpootjes en dat als je klaar bent op het bord snel rauw neer leggen zonder dat poezie het merkt zodat ze denkt dat jij dat ook heb gegeten)
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op wo 30 jun 2010, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#1667310
koekje schreef: :o je weet dat we hier rauw voeren toch?
verhit bot is erg gevaarlijk, ook voor katten!
Die kip was voor mezelf niet voor de poes.
Ik had ook zeker niet verwacht dat ze het zou gaan pikken.
Mischien slecht verwoord maar ik bedoelde dat ze als ze zelf bijvoorbeeld hele kip eet ze daarna zonder dat de poes het merkt er een stuk rauw karkas kan neer leggen zodat de poes denkt he dat heeft baas ook gegeten.
Ik vindt het al eng om nekjes in stukken te snijden of te pureren omdat ik bang ben dat er scherpe splinters aan zitten dus express geven zal ik niet doen dit was enkeld een ongelukje door mijn luiheid.
Maar dankje voor je opletendheid ik vergeet nog wel eens wat te vermelden wat soms toch wel van groot belang is. (wordt nu al dement geloof ik)
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op wo 30 jun 2010, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door