Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1652412
Hallo,

Ik ben nog maar nieuw op dit forum en eigenlijk ook nog niet zo heel erg lang KVV aan het voeren ( nu een jaar ) . Ik heb twee labradors die het in ieder geval supergoed doen op de KVV. Nu heeft mijn oudste een nest van 7 prachtige pups en die wil ik graag afspenen op KVV. ( ben beginnend fokker, dit is mijn tweede nestje )  Maar aangezien het nieuw voor mij is, zoek ik zoveel mogelijk info. Ik heb me uiteraard al zoveel mogelijk verdiepd , maar ik kan nergens een soort van schema vinden om het op te bouwen. Ik  begrijp van alle berichten dat het verstandig is om pas met 4 weken te beginnen en eigenlijk meteen van de moedermelk over te stappen op vers. Kan iemand mij vertellen, waarom ik niet als tussenstap litterlac met nutrilon, zou kunnen gebruiken ? Ook om de moeder een beetje te ontlasten vanaf de 3e week ? Ik heb al een emmer van 2,5 kilo litterlac van spat staan.
Vorige nestje deed het prima op eerst pap en daarna geweekte brokjes, maar nu gaan we dus alleen kvv doen. Ik voer overigens KIVO, voor het geval iemand zich dat afvraagt. De pups krijgen straks de KIVO eerst in een speciale puppymaling, zodat het niet te grof is, en na een paar weken, krijgen ze de normale variant.  Maar de hoeveelheden, daar zit ik een beetje mee.  Ze zullen dan zo'n 4 kilo wegen als ze beginnen , maar ik wil ze niet te veel geven. Een hoop vragen al meteen, maar zo te zien zitten hier veel mensen die weten waar ze over praten, dus ik hoop op wat adviezen. 

Groetjes
Daniëlle
#1652512
Je mag best om moeders te ontlasten pupmelk bijvoeren. Het is alleen niet de bedoeling, wat veel mensen doen, om met 2,5 week er al vast voer neer te zetten. Van de melk (ongeacht van moeder of van blikje) kun je zo overstappen op vers. Je hoeft dus niet persé vlees te mengen met de melk. Opbouwen doe je gewoon subtiel, maaltijd voor maaltijd.
#1652570
Hier kregen ze wel met 3weken al vlees, zo af en toe, maar dat was vooral omdat ze niet meer goed aankwamen bij mams en ik toen nog niet zoveel ervaring had over vers en de vele tegenstrijdige berichten. De 1 zegt wel vanaf 2 weken, de ander vanaf 4.
1 pupje kreeg al met 2 weken vlees, maar dat had een medische reden, ze war errug verkouden en hierdoor verslikte ze zich errug in het vocht van melk.

Gevoelsmatig zeg ik nu ook vanaf 4 weken, want ze hebben best wel spuitluiers gehad :) En om moeders te ontlasten dus tot die 4 weken melk te geven.
Ik geef de pups wat ze opkunnen. Ze krijgen een schaal met vlees, zo'n 15 minuten maximaal en daar kunnen ze van eten wat ze willen. Omdat de KVV wat ik gaf compleet was, hoef je dus ook geen menu samen te stellen.

Ik gaf trouwens CB en KIVO.
#1652620
Hier eten ze ook naar behoefte. Ik stort dus die bak vol en moeders ruimt de rest.

Persoonlijk zou ik in deze liever met enkel gemalen spiervlees beginnen en deze met de dagen mengen met KIvo. Dit vanwege het hoge vetgehalte van KIvo wat bij veel honden niet zo lekker valt.
#1652845
[quote="Angelique"]
Hier eten ze ook naar behoefte. Ik stort dus die bak vol en moeders ruimt de rest.

[/quote]

Over wat voor een hoeveelheid praat je dan ?

Mijn pups zijn nu 6½ week oud en eten ca. 475 gram per pup per dag .......
Ze komen daarmee ruim een kg per week aan.
Maar ik vermoed dat als ik ze naar behoefte laat eten, dat ze wel een kg opkunnen  :-X
#1652855
[quote="K@rin"]
Over wat voor een hoeveelheid praat je dan ?

Mijn pups zijn nu 6½ week oud en eten ca. 475 gram per pup per dag .......
Ze komen daarmee ruim een kg per week aan.
Maar ik vermoed dat als ik ze naar behoefte laat eten, dat ze wel een kg opkunnen  :-X

[/quote]

Met 6,5 week mogen ze niet meer naar behoefte eten. Ik doe dat alleen tijdens het afspenen. Zodra we voor 90% op vast voer staan ga ik het reguleren om ze voor te bereiden op gereguleerde afgemeten voeding bij de nieuwe eigenaren. In het begin reken ik zo'n 10% per kg. pup en dan nog een schep erbij en dan happen maar.
#1652928
[quote="Angelique"]
Met 6,5 week mogen ze niet meer naar behoefte eten. Ik doe dat alleen tijdens het afspenen. Zodra we voor 90% op vast voer staan ga ik het reguleren om ze voor te bereiden op gereguleerde afgemeten voeding bij de nieuwe eigenaren. In het begin reken ik zo'n 10% per kg. pup en dan nog een schep erbij en dan happen maar.
[/quote]

Met 10% per kg pup, bedoel je dan 100 gram per kg pup ?
#1652944
[quote="K@rin"]
Over wat voor een hoeveelheid praat je dan ?

Mijn pups zijn nu 6½ week oud en eten ca. 475 gram per pup per dag .......
Ze komen daarmee ruim een kg per week aan.
Maar ik vermoed dat als ik ze naar behoefte laat eten, dat ze wel een kg opkunnen  :-X

[/quote]

475 per dag is dat niet een beetje veel ? Ik weet niet hoeveel jouw pups wegen, maar ik heb hier eentje van 7 maanden nu, en die kwam hier met 8 kilo en kreeg ongeveer 400 gram per dag dat ik langzaam heb opgevoerd naar ongeveer 850 en nu weer rond de 600 zit.

@ iedereen, bedankt alvast voor de adviezen.  Ik ga dan gewoon met 3 weken de melk geven en wat pap, zodat de moeder iets ontlast wordt.
Dan gaan we met 4 weken rustig beginnen met opbouwen.

@  Angelique, wat voor gemalen spiervlees zou je aanraden dan ? Ik heb geen gehaktmolen, dus zou tartaar dan iets zijn ?  Ik weet dat mijn man zijn tante ( heeft 30 jaren labjes gefokt) daar altijd mee begon, maar ja dat is heel wat jaartje geleden.
#1653078
50 gram per kg lichaamsgewicht vind ik te weinig.
Ik houd van schraal, maar dan zijn ze echt té mager.
tot 3-4 maanden voer ik zo'n beetje 80 gram per kg lichaamsgewicht en daarna wordt het weer wat minder.
Ik denk, dat de zwaarste nu tegen de 7 kg weegt.
#1653213
[quote="K@rin"]
50 gram per kg lichaamsgewicht vind ik te weinig.
Ik houd van schraal, maar dan zijn ze echt té mager.
tot 3-4 maanden voer ik zo'n beetje 80 gram per kg lichaamsgewicht en daarna wordt het weer wat minder.
Ik denk, dat de zwaarste nu tegen de 7 kg weegt.
[/quote]

Dan ligt het toch gewoon aan het type hond. Mijn pup is verre van mager geweest, en nog steeds is ze mooi.  Kreeg zelfs bij haar eerste keuring ( toen was ze 4 mnd) commentaar dat ze echt wel wat dunner mocht zijn.  Maar het kan ook aan het merk KVV liggen. Ik voer KIVO en ik heb al van meer mensen begrepen dat dat vrij vet is in verhouding met de andere merken.  En ik hou eigenlijk ook van schraal, maar niet als ze zo jong zijn.  Dan mogen ze liever ietsje te veel dan te weinig hebben.  Ze is in die 7 maanden een kilo per week aangekomen en ze begint nu langzaam stabiel in gewicht te worden. de hoogte is er wel, nu komt het uitbreden.
#1653232
[quote="blissfulhills"]
475 per dag is dat niet een beetje veel ? Ik weet niet hoeveel jouw pups wegen, maar ik heb hier eentje van 7 maanden nu, en die kwam hier met 8 kilo en kreeg ongeveer 400 gram per dag dat ik langzaam heb opgevoerd naar ongeveer 850 en nu weer rond de 600 zit.

@ iedereen, bedankt alvast voor de adviezen.  Ik ga dan gewoon met 3 weken de melk geven en wat pap, zodat de moeder iets ontlast wordt.
Dan gaan we met 4 weken rustig beginnen met opbouwen.

@  Angelique, wat voor gemalen spiervlees zou je aanraden dan ? Ik heb geen gehaktmolen, dus zou tartaar dan iets zijn ?  Ik weet dat mijn man zijn tante ( heeft 30 jaren labjes gefokt) daar altijd mee begon, maar ja dat is heel wat jaartje geleden.
[/quote]

Je zou tartaar kunnen gebruiken, dat is daar prima geschikt voor. Ik heb wel een vleesmolen en maal zelf wat runderlappen aan grut.
#1702635
Als ik mijn pups straks afspeen op kvv. Nu zijn ze nog super en super klein, wat voor soort schaal gebruiken jullie. Misschien dat je foto's kan laten zien. Als ze bijv 500 gram per maaltijd nodig hebben, even een ruwe schatting. Dan doe ik 500 gram in een schaal en dan maar eten. Ik neem aan dat ze zich zelf later schoon likken.

Gaven jullie voor de 4 weken iets van een papje, dus geen moedermelk.
#1703070
Ik heb ze alleen de pap in een grote schaal gegeven , een puppytrog, ( te koop voor 10 euro bij witjes verzendhuis) , maar als ze vers krijgen, dan krijgt iedere pup zijn eigen bakje. Als ik dat niet zou doen, dan eten de veelvraatjes echt te veel en zullen sommige pups te weinig krijgen. Ik heb daar zelf een houder voor gemaakt waar 10 rvs bakjes inpassen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door