Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door desi67
#1651547
Hallo allemaal,
Ik zie nergens een voorstelrubriek, dus hier maar even: Ik ben Desi, 42 jaar, ik heb een hond en een kat. De hond eet rauwe voeding, de kat at tot voor kort Orijen gecombineerd met goed en biologisch blikvoer gevuld met veel vlees. Verder kreeg hij konijn en kip, meer lust hij niet.
Ik heb hem sinds december en in mei ben ik naar de dierenarts gegaan omdat hij entropion (omgekruld ooglid) bleek te hebben. Volgens de dierenarts valt dit wel mee, hij maakte zich eerder bezorgd om de gewichtsafname van de kat (hij was eerder heel dik). Ik meende dat hij was afgevallen door het betere voer wat hij kreeg en de extra beweging (op de vorige plek sliep hij alleen maar, hier loopt hij vrij veel rond en wordt er met hem gespeeld). Na onderzoek bleek hij dus diabetis en nierfalen te hebben. Voor het nierfalen krijgt hij dieetvoer (Hill's) en Ipaketine. Ik las over MacSamuels Niertonic, dat ga ik zometeen bestellen. Over een tijdje wil ik het voer aanvullen met rauw voer, maar nu durf ik het even niet omdat hij sowieso maar weinig hiervan lust.
De diabetis vind ik een groter probleem: Ik ben alleenstaande moeder en werk onregelmatig, in de zorg. Ik draai slaapdiensten, avonddiensten en ochtenddiensten. Ik werk op een woongroep, bij een ambulante cliënt en in de ondernemingsraad. Ik ben soms bijna de hele dag weg, daarentegen ben ik ook vaak hele dagen thuis. Hoe wil ik mijn kat nu regelmaat bieden? In eerste instantie (na zorgvuldig afwegen en veel tranen) besloot ik niet te spuiten omdat dit dus gewoon niet gaat. Volgens de dierenarts zat Tijger ook in het beginstadium en kan het dieetvoer ook al wat verlichting bieden. Ik blijf echter twijfelen. Nu las ik laatst over Lantus, een langwerkende insuline die maar één keer per dag geïnjecteerd hoeft te worden. Even later lees ik weer ergens anders dat dit ook twee keer per dag moet.

In mijn omgeving heb ik ook al rondgekeken. Mijn vrienden wonen veelal verder weg. De kennissen en vrienden die ik hier in het dorp heb zijn of allergisch of werken zelf veel. Ik denk dat ik één iemand zou kunnen vragen om af en toe te spuiten. Mijn zoon is 14, dus hij kan het ook doen maar gaat naar zijn vader wanneer ik slaapdienst heb.
Ik ga ook wel eens (niet vaak, maar daar moet ik toch rekening mee houden) weekendjes weg.
Wat nu? Zijn er nog andere opties?
Door Mevroi Kruim
#1651762
Hoi, welkom!

Van insulinemerken heb ik geen verstand dus daar kan ik je niet mee helpen. Als je hier de zoekfunctie gebruikt kun je wel het nodige daarover vinden.
Wb dieet bij nierfalen en diabetes: vers is voor allebei sowieso beter. Voor de nieren omdat vers veel makkelijker verteert, de nieren minder belast en van hoge kwaliteit is zodat het helemaal benut wordt. Omdat vers de urine verzuurt wat blaasproblemen voorkomt. En omdat het veel vocht bevat, wat de nieren helpt bij hun werk. Daarnaast krijgen katten met nierfalen vaak Fortekor of een vergelijkbaar medicijn om de bloeddruk te verlagen wat ook de nierfunctie verbetert. Daarmee is je kat beslist beter af dan met gore droge brokken met te weinig goede kwaliteit eiwit.

Diabetische katten moeten vooral geen granen krijgen. Helaas zittten de brokken stampvol met granen, wat heel slecht is voor de bloedsuikerspiegel en de insuline. Divers merken versvoer hebben diabetes-varianten zonder graan in het assortiment, daarmee is je kat veel beter af. Je zou ook kunnen overgaan op zelf samenstellen en dan het BP nierdieet aanhouden, dat is ook voor de diabetes prima. Als de diabetes nog n het beginstadium verkeert kan het zin dat alleen al graanvrij gaan voeren voldoende verbetering geeft zodat spuiten niet nodig is.
Door desi67
#1651873
Dank je voor je reactie.
Versvoeren probeer ik al vanaf de eerste dag, maar hij blieft enkel konijn en kip, daar kan ik geen menu op samenstellen.
Ik zag wel dat Bandit een speciaal voer heeft afgestemd op nierfalen, maar ben nog niet erachter hoe/waar ik dit kan kopen. Ik moest snel handelen (bestellen) en heb dus maar even voor Hill's gekozen.
Voor Fortekor moet de kat weer terug naar de dierenarts om zijn bloeddruk te meten, dus even wachten op de eerstvolgende controle-afspraak.
Ik ben op de hoogte van het belang van vers en het granenverhaal, maar helaas moet het maar even zo.
Ik ga nog even Googlen op Bandit, maar wanneer iemand een linkje van een bestelpunt heeft hoor ik dat graag!
Door Mevroi Kruim
#1651880
Bandit kun je iig in Otterlo bij De Oase krijgen, daar zit de fabrikant.
Met konijn en kip kun je wel een barfdieet samenstellen, als je de hele dieren kunt voeren. Niet ideaal maar iig beter dan brokken. Voor een periode van enkele maanden kan dat helemaal geen kwaad, en die tijd kun je gebruiken om leuke dingen in te slaan en de eigenwijze kat over de brug te krijgen. Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt maar kwartel wil vaak best goed, simpele rundertartaar, parelhoen, wild (haas, fazant) en hier gaat bv paard ook erg goed.
Door Mevroi Kruim
#1652572
Lastig figuur dus (tja, hij is niet de enige  ::))

Kippen- en konijnenbotten zijn te malen met een stevige vleesmolen. Die kun je vaak goedkoop via Marktplaats scoren, zoek op vleesmolen of gehaktmolen. De standaard nummer 4 of 5 zijn niet groot genoeg, een 8 of 10 doet het wel. Je moet er dan een schijf met grote gaten bij hebben, door kleine gaatjes krijg je het niet heen geperst.

Orgaan kun je opleuken door heel even aan te bakken met een beetje boter. Vaak haalt dat ze net over de streep.

Voor een verkooppunt in jouw buurt zou ik ff contact opnemen met Huub, de maker van Bandit http://www.banditvoeding.nl/contact.htm
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door