Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Suzane
#1651162
Ben even aan het puzzelen geslagen :)
Maar kom er niet echt uit :-\

Het onderstaande heb ik voor een hond van 20 kg berekend, percentage 2%:
Ze eet 1 x per dag.

Bot (met vlees eraan) 1200 gram (42,9%)
Spier 800 gram (28,5%)
Groente 400 gram (14,3%)
Orgaan 400 gram (14,3%)

Maandag: 400 gram bot
Dinsdag: 200 gram groente, 200 gram orgaan
Woensdag: 400 gram spiervlees
Donderdag: 200 gram groente, 200 gram orgaan
Vrijdag: 400 gram bot
Zaterdag: 400 gram spiervlees
Zondag: 400 gram bot

Dan moet ik nog ergens vis tussen proppen en vuile pens :D  Hoe ga ik dat doen?????

Orgaan: 150 gram lamspens, 50 gram rundernier, 100 gram kippenlever en 100 gram eendenhart.

Groeten Suzanne
Door Too
#1651179
Ik heb geen idee of groente + orgaan een ideale combinatie is, daar hebben anderen vast ervaring mee

Pens: heb je al verwekt in je orgaanporties  ;)

[quote="Suzane"]
Orgaan: 150 gram lamspens, 50 gram rundernier, 100 gram kippenlever en 100 gram eendenhart.

[/quote]

Vis: wat wil je gaan geven karkas of kop = vleesbot, een sardien is zo weinig bottig dat je dat óf als spiervlees óf als compleet/extra kunt zien [en die 1/sardienen per week niet tellen]

Een eitje of 2 per week is ook lekker
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1651266
Hier gaat een maaltijd van alleen groenten + orgaan niet goed (heel slappe ontlasting), maar je zou het een keer kunnen proberen.
Het kan best zijn dat het bij jouw hond geen problemen geeft.
Mocht het nou niet goed gaan, dan zou je de groenten kunnen verspreiden over de week.
Als je groentenmix invriest in een ijsblokjesding, dan kan je makkelijk kleine porties uit de vriezer halen.
(Zodra de mix bevroren is kan je ze eventueel uitdrukken en in een zakje in de vriezer bewaren.)

Pens heb je inderdaad al bij je orgaan maaltijd staan, dus dat is oké.
Vis zou je als extra kunnen geven, bijvoorbeeld 1 á 2x per week een sardientje of panharing o.i.d.
(Dat zou ik dan niet op de dagen doen dat je ook al orgaan + groenten geeft, ook weer i.v.m. de extra kans op slappe ontlasting.)
Laatst gewijzigd door HannekeKjell op ma 14 jun 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nova
#1651348
Je zou ook een andere  indeling kunnen aanhouden.  ;)

Ik geef bijv op zondag alleen pens en zie dit als een complete maaltijd ;)
Op de ander dagen bestaat de maaltijd voor de helft uit  vleesbot,  3x gecombineerd met spiervlees erbij, 1x gecombineerd met wat lever plus  spiervlees , en 2x gecombineerd met overige orgaan ( hart, strot, nier, etc.)
Als ik groentes erbij geef  dan geef ik wat minder spiervlees.
Een eitje is een extraatje  wat ik verder ook wel bij de groente doe om die wat lekkerder te maken en verder niet meetel.
Een zalmkop reken ik als vleesbot.
Dan kom ik uit op een volgend patroon:

zo : pens lam of rund
ma: kipkarkas  plus  spier plus groente
di  : kipkarkas plus orgaan
wo : eendrug plus spier plus gr.
do  : konijnkarkas  plus lever plus spier
vr :  zalmkop plus spier.
za : haaskarkas plus orgaan

Verder wisselen de diersoorten ook nog wel af, en is kipkarkas ook wel eens lamsribben of een parelhoen karkasje.
Spiervlees heb ik van rund, paard, haas of hert, dus ook daarvan komt niet elke soort ook elke week aan de orde, maar dat is dan voor een andere keer.

Wat ik in het begin van mijn barf-tijdperk ook vaak deed:
Ik rekende uit ( ook wegen) wat mijn honden nodig hadden in 1 week,  dat deed ik in een boodschappentas en de tas ging in de vriezer. Voor 3 honden dus 3 tassen. Als op het einde van de week de tas leeg was, dan hadden ze precies genoeg gehad  en in de juiste verhoudingen. Een hond die barft, hoeft niet elke dag compleet te eten, maar over langere tijd genomen wel.
Vandaag wat meer en morgen wat minder is ook geen probleem.
dat is nu juist het fijne van barfen ;)
Misschien heb je wat aan deze tips, of aan die van een ander
Succes
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door