Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door knor
#1651036
Help, ik weet het niet meer!

Mijn Rhodesian Ridgeback van 8 maanden oud is allergisch voor alles soorten KVV ??? en ik kom er niet meer uit.

Mijn hond is als pup afgespeend op Eukanuba.
Vrijwel meteen nadat we hem kregen met 8 weken heb ik geprobeerd hem op vers (KVV) te zetten maar dit gaf problemen, na 2 weken constant diarree weer terug op de brokken gezet.
Daarna nogmaals geprobeerd met KVV pens en hart van Farmfood en toen ging het goed. Hij was toen ongeveer 3 maanden.

Ik ben toen begonnen met Carnibest, in het begin ging dit goed maar na enige dagen kreeg hij jeuk, toen ben ik overgestapt op een ander merk, ook weer na een paar dagen jeuk. Zo heb ik verschillende merken gehad maar overal kwam na enige dagen een reactie van jeuk.
Ik dacht eerst aan een granen allergie en ben daarom mixen zonder graan gaan geven. Maar de jeuk bleef hiermee. Toen dacht ik aan een rundvlees of kip allergie omdat de meeste mixen deze 2 vleessoorten of één van beide bevatten. Ik ben toen verschillende diersoorten gaan geven van o.a. Haaksbarf en Alaska. Deze merken claimen dat er maar een diersoort zonder enige toevoegingen in de KVV zit en zo probeerde ik dus te achterhalen wat het probleem zou kunnen zijn. Deze KVV´s bevatten overigens wel een percentage groente.
Iedere keer heb ik een paar dagen achter elkaar een diersoort gegeven die hij nog nooit gehad had, o.a.: eend, fazant, konijn, zalm, haas, paard, lam, schaap, dat ging dan eigenlijk steeds goed. Maar als ik dan dezelfde diersoort weer een keer voerde na enige tijd kreeg hij daar alsnog een reactie op (jeuk). Bij sommige soorten wat minderen bij sommige soorten, vooral de zalm héél erg. Zo erg dat hij zijn huid kapot likte of krabde.
Ik heb ook het idee dat de allergie naast de jeuk ook wat onrust veroorzaakt van binnenuit waardoor hij soms wat onrustig is maar hiervan ben ik niet zeker.
Ik ben toen uit pure noodzaak op FF geperste brokken overgestapt om mijn hond van zijn jeuk af te helpen. Inderdaad geen jeuk meer maar al de eerste dag meteen heel erge oprispingen van maagzuur, echt om de 15 minuten of zo. Aangezien dat ook geen pretje is met het maagzuur van een vleeseter (PH1!), ben ik na 2 dagen weer naar de KVV terug gegaan.
Als laatste heb ik geprobeerd om een KVV zonder groente te voeren van Kiezebrink, ook in deze KVV zit maar één diersoort zonder enige toevoeging maar de jeuk blijft! Vandaag heb ik geprobeerd om Cavom brokken te voeren, ook weer een geperste brok, maar ook hier, na de eerste maaltijd al, maagzuur oprispingen en stinkscheten. Dus het ligt niet aan het merk brokken.
Wat mij wel opvalt is dat de maag van mijn hond altijd heel veel geluid maakt na het eten, ook al bij de KVV maar nu na de brokken weer wat erger. Het kan nu natuurlijk door de verandering van vlees naar brok.

Nu ben ik ten einde raad en weet ik geen oplossing meer. Mijn dierenarts is niet zo van het verse vlees en dus zie ik het niet zitten om hem te raadplegen. Hij weet niets van vers en zal waarschijnlijk één of andere dieetbrok aanraden, noway!
Bij alle KVV die hij heeft gehad, heeft hij verder altijd perfecte ontlasting en laat hij nooit scheten. Hij ziet er keigoed uit, zit goed in zijn haren en glanst als een tierelier. Het enige probleem is dus de jeuk!

Ik wil hem zo graag op vlees houden maar niet ten koste van zijn welzijn, de jeuk is echt geen pretje. Maar nu de brokken ook problemen geven heb ik geen alternatief meer en weet dus geen oplossing meer. Vandaar mijn roep om hulp. Ik zou willen dat hier in de buurt een goede dierenarts zit die voor vers is en hier raad mee weet. Maar helaas heb ik er nog geen gevonden.

Ik stel alle reacties die tot een oplossing kunnen leiden op prijs.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1651065
tja , zoals ik het lees heb je heel veel aan brok/kvv gewisseld in korte tijd .
om erachter te komen of een hond ergens een allergie van heeft zou je toch een 6 a 8 weken van 1 dier soort moeten voeren om te kijken of de jeuk minder word . ( vaak word de allergie eerst nog een tijdje erger )
zelf zou ik konijn aanraden. (karkas, vlees en orgaan)
#1651145
ik zou inderdaad eerst eens een eliminatie dieet van enkele weken gaan doen en daarna pas een diersoort erbij.
OF ga helemaal zelf samenstellen, dan voorkom je ook "problemen" door de groenten die er in sommige merken in zitten
Door @nouk
#1651161
Toen ik met Boris overging van brokken naar Carnibest werd het me toch èrg! Zijn haar viel uit, jeuk, puistjes en pukkels... ik was rádeloos. Ik heb toen een mail gestuurd aan Carnibest, die zeiden me vol te houden. Ik ben gaan Googlen en ontgiften kan idd zeer heftig zijn. Nou dat was het! Maar ik ben blij dat ik doorgezet heb (met nog wat andere aanpassingen zoals visolie, smeersels, Betadineshampoo ed).
Hij is mooier dan dat hij in 6 jaar ooit geweest is.

Dus het kan ook gewoon ontgiften zijn, maar als je het geen kans geeft en steeds wat anders probeert weet je het nooit. Minstens 6 weken de tijd geven voor je een conclusie kunt trekken, is mijn advies.
Door Fynn
#1651167
Ik zou dus ook wat langer 1 diersoort voeren .
Nu stap je na 2 dagen al over en krijgt je hond weer wat anders maar zo werkt een eliminatie dieet niet.
Als je zelf samensteld weet je precies wat je geeft .

En je zou eens bij een holistisch dierenarts langs kunnen gaan .
Waar woon je?

Groetejs Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door knor
#1651193
Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik eerst eens een soort wat langer moet voeren. Tja jullie hebben waarschijnlijk gelijk. Ik ben nogal impulsief en in dit geval is dat dus niet zo handig geweest wellicht. Ik ben iedere keer snel overgestapt omdat er meteen jeuk was en ik daar weer vanaf wilde natuurlijk. Het is nooit leuk om je hond steeds te zien krabben. Misschien vertekend het ook wel een klein beetje want ik heb echt wel steeds een dag of 10 hetzelfde gegeven maar het gaat hier over een periode van ongeveer 5 maanden. Het lijkt zo als ik het zelf teruglees of het allemaal in korte tijd is gebeurd maar dat valt wel mee. Verder zou ik van de ene kant best willen barfen maar ik ben er niet klaar voor. Ik ben best angstig om het feit dat mijn hond zich gaat verslikken in een bot en dat die in zijn keel blijft hangen of zo. Hij is niet echt gulzig of zo maar ik ben er zelf onzeker over dat het een keer verkeerd gaat. Mijn vorige ridgeback is maar 1,5 (!) jaar geworden en hij heeft in die korte tijd een maagkanteling en meerdere problemen gehad. Ik ben daardoor nog heel onzeker met mijn huidige hond. Hij krijgt wel al af en toe wat kippenekken maar zelfs daar ben ik nog erg voorzichtig mee. Het moet nog een beetje groeien denk ik. En eerlijk gezegd vind ik het nogal een gedoe en KVV is wel wat makkelijker. Altijd nog beter dan brokken denk ik dan.
Ik heb wel mijn twijfels over 6 weken hetzelfde voeren ivm de leeftijd van mijn hond (8 maanden). Hij is nog volop in de groei en moet eigenlijk toch gevarieerde voeding krijgen lijkt me, vooral in deze belangrijke groeiperiode. Hoe denken jullie daarover?

Het ontgiften lijkt me inmiddels wel voorbij. Hij ziet er echt hartstikke gezond en glanzend uit. Geen rotzooi uit ogen of oren of alles van dat. Dus dat kan het probleem niet zijn. Hij heeft ook maar even op brokjes gestaan toen hij pup was.

Een holistisch dierenarts zou ik graag bezoeken maar ik ken er geen hier in de buurt. Ik kom uit Deurne, Noordbrabant. Dus als iemand een adresje weet hier in de buurt hoor ik het graag. Zit er hier op het forum ook niet een holistisch dierenarts?
Door @nouk
#1651202
knor schreef: Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik eerst eens een soort wat langer moet voeren. Tja jullie hebben waarschijnlijk gelijk. Ik ben nogal impulsief en in dit geval is dat dus niet zo handig geweest wellicht. Ik ben iedere keer snel overgestapt omdat er meteen jeuk was en ik daar weer vanaf wilde natuurlijk. Het is nooit leuk om je hond steeds te zien krabben.
Een holistisch dierenarts zou ik graag bezoeken maar ik ken er geen hier in de buurt. Ik kom uit Deurne, Noordbrabant. Dus als iemand een adresje weet hier in de buurt hoor ik het graag. Zit er hier op het forum ook niet een holistisch dierenarts?

Snap ik heel erg goed, dat ben ik ook en dan de onzekerheid erbij... heel moeilijk.

Kijk eens op http://www.biomentor.org Heb ik wel wat aangehad. Succes.
Door tieneke
#1651219
knor schreef: Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik eerst eens een soort wat langer moet voeren. Tja jullie hebben waarschijnlijk gelijk. Ik ben nogal impulsief en in dit geval is dat dus niet zo handig geweest wellicht. Ik ben iedere keer snel overgestapt omdat er meteen jeuk was en ik daar weer vanaf wilde natuurlijk. Het is nooit leuk om je hond steeds te zien krabben. Misschien vertekend het ook wel een klein beetje want ik heb echt wel steeds een dag of 10 hetzelfde gegeven maar het gaat hier over een periode van ongeveer 5 maanden. Het lijkt zo als ik het zelf teruglees of het allemaal in korte tijd is gebeurd maar dat valt wel mee. Verder zou ik van de ene kant best willen barfen maar ik ben er niet klaar voor. Ik ben best angstig om het feit dat mijn hond zich gaat verslikken in een bot en dat die in zijn keel blijft hangen of zo. Hij is niet echt gulzig of zo maar ik ben er zelf onzeker over dat het een keer verkeerd gaat. Mijn vorige ridgeback is maar 1,5 (!) jaar geworden en hij heeft in die korte tijd een maagkanteling en meerdere problemen gehad. Ik ben daardoor nog heel onzeker met mijn huidige hond. Hij krijgt wel al af en toe wat kippenekken maar zelfs daar ben ik nog erg voorzichtig mee. Het moet nog een beetje groeien denk ik. En eerlijk gezegd vind ik het nogal een gedoe en KVV is wel wat makkelijker. Altijd nog beter dan brokken denk ik dan.
Ik heb wel mijn twijfels over 6 weken hetzelfde voeren ivm de leeftijd van mijn hond (8 maanden). Hij is nog volop in de groei en moet eigenlijk toch gevarieerde voeding krijgen lijkt me, vooral in deze belangrijke groeiperiode. Hoe denken jullie daarover?

Het ontgiften lijkt me inmiddels wel voorbij. Hij ziet er echt hartstikke gezond en glanzend uit. Geen rotzooi uit ogen of oren of alles van dat. Dus dat kan het probleem niet zijn. Hij heeft ook maar even op brokjes gestaan toen hij pup was.

Een holistisch dierenarts zou ik graag bezoeken maar ik ken er geen hier in de buurt. Ik kom uit Deurne, Noordbrabant. Dus als iemand een adresje weet hier in de buurt hoor ik het graag. Zit er hier op het forum ook niet een holistisch dierenarts?

Om te beginnen zou ik de eerste weken alleen een kvv zonder graan gaan voeren en dan ook alleen kvv...geen koekjes,brood,toetjes of andere zooi tussendoor...helemaal niets!
Klinkt heel streng maar met onze vorige Leonberger hebben we hetzelfde gedaan...voor de hond geen enkel probleem want de baas maakt er zelf meestal een groter probleem van.Wil je toch tussendoortjes geven droog het vlees dan zelf of maak snackballetjes van de kvv.
De hond komt met een volledig kvv echt niets tekort.
Door maddoc
#1651331
Als je niet zelf wilt samenstellen dan kun je ook eerst eens 6-8 weken Carnibest Eend Diabetes geven en niets anders dan dat.
Zo heb ik het Maddoc als pup ook gedaan.

Voor tussendoortjes kun je de C.Eend drogen in de oven of in een droogmachine.
Met de zoekfunctie kun je nog wel terugvinden hoe ik dat precies gedaan heb.

Succes!
Door Lizzy
#1651388
Als je uit wilt vinden of je hond allergisch is voor een bepaalde voeding, zul je een eliminatie dieet moeten gaan doen. En dat doe je dus niet op de manier zoals je dat tot nu toe gedaan hebt.

Om uit te zoeken of je hond een voedselallergie heeft, zul je voedsel moeten gaan geven dat ze nog nooit eerder gegeten heeft en waar ze dus nog geen allergie voor op heeft gebouwd. Je moet dus een vleessoort zien te vinden dat ze nog nooit, echt nog nooit eerder gegeten heeft. Dat kan bijvoorbeeld zijn: eend, hert, struisvogel, konijn, geit. Je neemt dan 1 diersoort en je geeft 9 tot 12 weken lang alleen dit diersoort en verder helemaal niks. Nog geen brokje, nog geen stukje kaas, nog geen stukje brood, niks.

Nou, stel je hond heeft nog nooit konijn gegeten. Dan koop je voor 9 weken hele konijnen. Met bot en orgaan en al. En je voert dan 9 weken alleen maar konijn. Gewoon het hele konijn, in porties. Of stel dat je hond nog nooit geit heeft gegeten, dan voer je alleen maar geit. De vleesbotten (ribben), het vlees en de organen. Verder niks.

Ook voor een jonge hond is dat helemaal geen probleem, om 9 weken alleen konijn (of eend) te eten.

Na 9 weken moet er verbetering te zien zijn. Zo niet: kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat je hond geen voedselallergie heeft, maar iets anders. Ja, tenzij je hond allergisch is voor alle vleessoorten maar dat komt echt hoogst zelden voor. Na die 9 weken ga je dan 1 keer per week iets nieuws aan het menu toevoegen. Je houdt dan een dagboekje bij wat je voert en hoe ze er op reageert. Dus stel, je gaat na die 9 weken runderkopvlees toevoegen en ze reageert niet: mooi, is er waarschijnlijk geen rundallergie en kun je vanaf nu konijn of geit (welke van de twee je bent gaan voeren) en rund voeren. Neem pens apart. Er zijn honden die prima tegen rundvlees kunnen maar allergisch zijn voor pens. Als je dan een week geit/konijn en rund hebt gevoerd, ga je kip toe voegen. Stel je hond krijgt een reactie: bingo! Dan voer je gewoon vanaf dat moment geen kip meer. Goed, je gaat dan terug naar de oude situatie geit/konijn en rund en wacht tot de boel weer rustig is. Dan ga je weer iets nieuws toe voegen, laten we zeggen parelhoen. En zo bouw je dit verder uit.

Zo. Tot zover eliminatie dieten.

Jouw hond is best een serieus geval. Want hij heeft spijsvertering en huidproblemen (jeuk). Heeft hij als pup antibiotica gehad? Ik zou het geen gek idee vinden hoor, om eens naar een goede holistische dierenarts te gaan. Misschien dat er meer speelt dan je denkt. Bijv. ook vaccinosis. Want je zegt dat hij 2 weken lang diarree heeft gehad, toen hij als pup over werd geschakeld. Maar was dit echt van het voer of was hij pas gevaccineerd, waardoor hij diarree heeft gekregen? In ieder geval, ik denk dat hij begeleid over gezet moet worden op een verse rauwe voeding. En het voor jou zelf prettig is om een DA te hebben die je daarbij kan helpen en die je kunt bellen als je het even niet meer ziet zitten (voordat je weer brokken in zijn bak gooit).
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1651612
Het ontgiften lijkt me inmiddels wel voorbij. Hij ziet er echt hartstikke gezond en glanzend uit. Geen rotzooi uit ogen of oren of alles van dat. Dus dat kan het probleem niet zijn. Hij heeft ook maar even op brokjes gestaan toen hij pup was.



het intgiften gaat van binnen uit , dus als ie een glanzend vachtje heeft kan hij nog beroerde darmen hebben
#1651796
Zo, niet fijn voor jouw hond, al die jeuk  :-\

Wb voedselallergie sluit ik me helemaal bij Lizzy aan, als je dat echt serieus wilt vaststellen moet hij aan een eliminatiedieet gedurende langere tijd. En dus idd nikxnadanoppes ernaast, echt alleen maar die ene diersoort.
Zeker moet hij idealiter gevarieerder eten maar ook van 6 weken 1 diersoort, mits je die compleet voert dus met alle organen en botten, zal hij echt niet dood neervallen. Brokken zijn stukken eenzijdiger tenslotte. Dan is het toch een kwestie van prioriteiten stellen en leven met jeuk is bepaald geen lolletje.

Verder vraag ik me wel af of er geen vlooien in het spel zijn. Dan roept iedereen altijd gelijk 'nee, want ik zie nooit een vlo!'. En dan roep ik terug 'maar dat hoeft ook helemaal niet. Je hond kan veel last hebben van een vlooienbeet en die vlo hoeft er maar een paar seconden op te zitten om te bijten. Dus dat je op de hond geen vlooien ziet zegt niks, zelfs dat je geen vlooienpoep ziet zegt nog niet alles. Ook hoeft je hele huis het niet vergeven te zijn van de vlooien. De meeste honden pikken in het park of in het bos ergens een vlo op, die bijt en stapt weer af en je hond verhipt van de jeuk terwijl er geen vlo te bekennen is.' Kortom, vlak de vlo niet uit  ;)
Door knor
#1655201
Lizzy schreef: Als je uit wilt vinden of je hond allergisch is voor een bepaalde voeding, zul je een eliminatie dieet moeten gaan doen. En dat doe je dus niet op de manier zoals je dat tot nu toe gedaan hebt.

Om uit te zoeken of je hond een voedselallergie heeft, zul je voedsel moeten gaan geven dat ze nog nooit eerder gegeten heeft en waar ze dus nog geen allergie voor op heeft gebouwd. Je moet dus een vleessoort zien te vinden dat ze nog nooit, echt nog nooit eerder gegeten heeft. Dat kan bijvoorbeeld zijn: eend, hert, struisvogel, konijn, geit. Je neemt dan 1 diersoort en je geeft 9 tot 12 weken lang alleen dit diersoort en verder helemaal niks. Nog geen brokje, nog geen stukje kaas, nog geen stukje brood, niks.

Nou, stel je hond heeft nog nooit konijn gegeten. Dan koop je voor 9 weken hele konijnen. Met bot en orgaan en al. En je voert dan 9 weken alleen maar konijn. Gewoon het hele konijn, in porties. Of stel dat je hond nog nooit geit heeft gegeten, dan voer je alleen maar geit. De vleesbotten (ribben), het vlees en de organen. Verder niks.

Ook voor een jonge hond is dat helemaal geen probleem, om 9 weken alleen konijn (of eend) te eten.

Na 9 weken moet er verbetering te zien zijn. Zo niet: kun je er gevoegelijk vanuit gaan dat je hond geen voedselallergie heeft, maar iets anders. Ja, tenzij je hond allergisch is voor alle vleessoorten maar dat komt echt hoogst zelden voor. Na die 9 weken ga je dan 1 keer per week iets nieuws aan het menu toevoegen. Je houdt dan een dagboekje bij wat je voert en hoe ze er op reageert. Dus stel, je gaat na die 9 weken runderkopvlees toevoegen en ze reageert niet: mooi, is er waarschijnlijk geen rundallergie en kun je vanaf nu konijn of geit (welke van de twee je bent gaan voeren) en rund voeren. Neem pens apart. Er zijn honden die prima tegen rundvlees kunnen maar allergisch zijn voor pens. Als je dan een week geit/konijn en rund hebt gevoerd, ga je kip toe voegen. Stel je hond krijgt een reactie: bingo! Dan voer je gewoon vanaf dat moment geen kip meer. Goed, je gaat dan terug naar de oude situatie geit/konijn en rund en wacht tot de boel weer rustig is. Dan ga je weer iets nieuws toe voegen, laten we zeggen parelhoen. En zo bouw je dit verder uit.

Zo. Tot zover eliminatie dieten.

Jouw hond is best een serieus geval. Want hij heeft spijsvertering en huidproblemen (jeuk). Heeft hij als pup antibiotica gehad? Ik zou het geen gek idee vinden hoor, om eens naar een goede holistische dierenarts te gaan. Misschien dat er meer speelt dan je denkt. Bijv. ook vaccinosis. Want je zegt dat hij 2 weken lang diarree heeft gehad, toen hij als pup over werd geschakeld. Maar was dit echt van het voer of was hij pas gevaccineerd, waardoor hij diarree heeft gekregen? In ieder geval, ik denk dat hij begeleid over gezet moet worden op een verse rauwe voeding. En het voor jou zelf prettig is om een DA te hebben die je daarbij kan helpen en die je kunt bellen als je het even niet meer ziet zitten (voordat je weer brokken in zijn bak gooit).

Wat betreft de spijsverteringsproblemen weet ik niet helemaal wat je bedoelt. Je hoort zijn maag werken na het eten maar ik vraag me af of dat duidt op spijsverteringsproblemen. Zijn ontlasting is altijd prima, mooi hard, weinig en stinkt niet. En hij laat nooit geen scheten. Vaccineren heb ik in overleg met de DA zo minimaal mogelijk gedaan, helaas was hij als pup van 7 weken wel een beetje overdadig geënt maar daar kon ik natuurlijk niets meer aan veranderen. Hij heeft nooit geen antibiotica gehad maar zijn moeder helaas wel een week voor de bevalling. Daar was ik toen al niet blij mee maar goed ook daarop heb je geen invloed. De diarree in het begin was echt van het eten dat was heel duidelijk. Het begon op de dag dat we vers gingen voeren en eindigde meteen toen we weer stopte. Jij schrijft dat hij begeleid overgezet moet worden op vers maar hij staat al 5 maanden op vers dus ik weet niet hoe je dat bedoelt. Hij heeft in die tijd alleen uit pure noodzaak één keer 2 dagen en één keer 1 dag brokken gehad voor de rest altijd vers (KVV).
En ja ik zou inderdaad een DA willen hebben die pro-vers is maar je vind ze hier in de buurt echt niet, tenminste het is mij tot nu toe nog niet gelukt.


In ieder geval bedankt voor je reactie en even ter info:
Ik ben gisteren begonnen met KVV konijn van kiezebrink, zonder enige toevoegingen en zonder groenten, Ik ga dit min. 6 weken proberen en vanaf volgende week ga ik ook hele konijn erbij geven (hoewel ik het erg spannend vind).

Nog even een opmerking, er wordt hier gezegd dat 9 weken alleen konijn geen probleem is maar de meeste fabrikanten van KVV met 1 diersoort geven als advies om minimaal 3 soorten per 4 weken te voeren om compleet te zijn. Dat lees ik op het forum hier ook regelmatig terug. Hoe zit dat dan?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door