Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Aradia
#1648740
Bandhu is een jaar oud, is ongeveer 46 hoog en weegt rond nu de 14,3 kg.
Ik zat eerst, netjes volgens het boekje met Bandhu op 2%, maar hij was afgevallen.

Ivm de ontlasting de percentages aangepast en een groente/biogardmix toegevoegd en net nieuw vlees in de vriezer, maar het hangt erom of die 2,4% genoeg is.

Kan ik dat tijdelijkoplossen met extra KVV erbij of gewoon extra spiervlees erbij?
Door Too
#1648759
Die 2% is en blijft een richtlijn, individuele verschillen kunnen best groot zijn!

Als Bandhu te schraal wordt geef je gewoon meer, dat zal ie nodig hebben  ;)

Ow ik lees nu pas goed.. je hebt alles geportioneerd in de vries zitten.. toch?
tja als je jezelf een hoop gepieremier wilt besparen dan kan een aanvulling met kvv ook
Laatst gewijzigd door Too op za 12 jun 2010, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1648763
Je kunt wat extraatjes geven als 3 keer per week een eitje, 2 keer per week een sardientje, 2 keer per week wat volle kwark/yoghurt en desnoods een blikje zalm. Extra spiervlees kan ook maar lukt dat dan wel, qua porties?
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1648773
Nee, qua porties is dat niet handig, dan kom ik op een gegeven moment toch weer niet uit.

Ik zou smuldier vlees, hart of kip bij kunnen geven. Maar kip heeft ie al niet zo veel aan. Die drie zijn in ieder geval geen compleet voer.

Ik denk dat ik dan extra's als een (gekookt?) eitje, sardientjes, zalm, kwark en zo kan geven. Gaat om de eiwitten begrijp ik?

Blikje tonijn kan dat ook, op eigen sap?
#1648922
Lekker rauw eitje, met schaal, en dan laten uitvogelen hoe dat werkt  ;) (je kunt alvast een beginnetje maken  ::))
Je kunt ook maaltijden van verschillende grootte voeren, geen enkel probleem. De ene keer bv 300g en de andere keer 200 g kan prima.
Door Happy Tail
#1649069
Aradia schreef: Zoals ik al geschreven had, kom ik op een gegeven moment met mijn porties dan niet meer uit, dat vind ik niet handig.

kun je dan niet af en toe 3 van die porties ondooien en dat in 2 dagen voeren? 
wat rundergehakt erbij doen of een kippenlvleugeltje uit de supermarkt? 
Door Lizzy
#1649122
Angelique schreef: Als 2,4% niet genoeg is dan kun je toch ook gewoon 3% voeren?  ???  Klein hondje, jong, energiek, die past helemaal niet in het plaatje van 2%.
Dat is exact wat ik ook dacht maar dit is voor tijdelijk, vanwege de grootte van de porties.

Wat je ook nog kunt doen (TS) is dat je 1 portie extra uit de vriezer haalt en dat over 2 of 3 dagen verdeeld. Dus bij het normale portie voert. Dan voer je gewoon van alles in z'n totaal meer.
Gebruikersavatar
Door pike
#1649270
Aradia schreef: Bandhu is een jaar oud, is ongeveer 46 hoog en weegt rond nu de 14,3 kg.
Ik zat eerst, netjes volgens het boekje met Bandhu op 2%, maar hij was afgevallen.
Aangezien elke hond anders is valt er niet volgens welk boekje dan ook te voeren.
Als ik die van mij 2% zou voeren had ik drie skeletjes rondlopen  ::) want die krijgen van ruim 3 tot bijna 4%.
Wat niet wil zeggen dat die van jou ook zo veel moet eten. Als je porties hebt liggen, zou ik gewoon extra geven in de vorm van kippevleugeltjes uit de super o.i.d, extra sardientje, extra eitje. Of inderdaad zoals hiervoor vermeld 3 porties over 2 dagen verdelen. Extra kvv kan ook.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1649335
Wat een ideeen allemaal, fijn dat jullie zo meedenken!!!!

Ik had gelezen, dat als ze uitgegroeid waren, ze normaal gesproken op 2% kwamen te zitten.  :-[
En verder eigenlijk nergens bij nagedacht en nog onervaren...  :biggrin2:

Maar ik al jullie ideeen even opschrijven, hier kan ik zeker wat mee, klasse.

Ik had ook al zitten denken om af en toe een rundersudderlap bij de slager te halen, want het spiervlees wat ik dit keer bij Herby weg heb, is allemaal gemalen!!!  :o :o

En zo'n sudderlap heeft ie lekker even werk aan.

Dank jullie wel. Hoop dat ik ooit zoveel ervaring heb, dat ik hier ook anderen kan helpen  ;) 8)
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1649382
2% is voor mijn hond ook veel te weinig. Hij viel al af toen ik in het begin 3,5% gaf. Nu pas na 1½ jaar gaat hij in de rustiger periodes terug naar 3%. Als hij volop in het jachtseizoen zit krijgt hij zeker 3,5% of 4%. Ik pas vaker de porties aan. Ik heb verschillende schema´s. Ik kan makkelijk aanpassen, omdat ik vleesbot in makkelijke porties verpakt heb (en een beetje meer of minder maakt dan niet uit), spiervlees heb ik in bakjes verpakt, daar haal ik gewoon precies zo veel af als ik nodig heb. (half ontdooien in de magnetron, precies genoeg tot het mes erdoor kan en dat dan direct in meerdere stukken verdelen voor volgende keer). Zo ook met de mixen (die ik zelf gemaakt heb) van orgaan. Ook daar haal ik af wat ik nodig heb en de rest weer terug in de vriezer. Lijkt heel wat werk, maar het verpakken vooraf is gewoon de bakje vol en invriezen. En dan op de dag zelf heb ik binnen tien minuten alles geproportioneerd. Zo kan ik makkelijk van schema wisselen. Zonder dat ik in de knoop kom en veel moet gaan rekenen.
Ik weet wat hij al ideaal gewicht heeft en daar ga ik met de procenten vanuit.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1649390
Ik kom vast ooit ook eens zover  :biggrin2:
Ik ben nu nog erg aan het uitproberen wat ik handig vind en kom er snel mee in de knoop.

Maar het gaat ooit wel een keer lukken om het zo te doen als jij het doet  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door