Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sandra K
#1645214
Poes Gijs (dame) heeft 16 jaar brokken gegeten omdat ze verschillende vleespogingen altijd afwees. Dit najaar is ze onder narcose geweest voor een operatie aan haar witte oor.
Daar hebben haar nieren denk ik een vreselijke opdonder gekregen en ze ging ineens keihard achteruit. Werd doof en schrompelde helemaal in. Het werd een zakje botten dat slecht at en heel veel dronk.
Het is uiteindelijke gelukt haar op Bandit dieetvoer te zetten. Afgezien van de doofheid is ze weer helemaal opgeknapt. Maar ze wordt nu tonnetje rond.
Ze krijgt 2x 120 gram Bandit. Maar als ik 's avonds naar bed ga, staat ze om eten te schreeuwen als een idioot. Ik geef haar dan meestal nog een paar nierbrokjes.
Dat laatste zou ik eigenlijk niet moeten doen. Maar ze is al zo oud en dan vind ik het zielig.
Hoe ging dat bij jullie na het omschakelen.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1645242
En als je de porties meer verdeeld over de dag, bijvoorbeeld 4x daags 60 gram?
Je zou ook kunnen proberen om haar voor de nacht een stukje konijn te geven, dat is heel mager vlees...
Door Too
#1645272
2x120 gram is best veel .... oudere dames zijn vaak niet meer zo heel actief dus dat rolrond worden is niet zo vreemd.
Ter vergelijking:mijn gezonde, niet zo heel wilde, jonge dames krijgen 90gr [barf] per dag.

Je zou idd een klein deel van de dagportie voor t slapen kunnen geven of als ze t wil een klein stukje vlees ipv van kvv
ik heb nl wel t idee dat stukken langer verzadiging geven dan kvv
Door Havvanur
#1645293
Ik vind het ook wel wat veel.
Ik zou ook de porties wat kleiner maken en misschien kun je de avondmaaltijd naar wat later verschuiven?
Door Cizsel
#1645711
Ik heb dezelfde problemen. Poes krijgt 100g KVV per dag verdeeld over twee porties... 50g om 7-8u en 50g om half 10 's avonds. Maar ze zeurt erg veel nog om eten, hoewel ze zelfs wat dik begint te worden en ik dus echt NIET meer moet geven........
Gebruikersavatar
Door koekje
#1645800
is ze niet gewoon dement aan het worden en dat ze is vergeten dat ze al eten heeft gehad? in dat geval kan het handiger zijn om vaker te voeren, dus meer maaltijden zonder de hoeveelheid te verhogen.
barf vult ook beter en schiet niet zo snel de spijsvertering door.
Door Sandra K
#1645871
Ze leek heel dement toen het zo slecht met haar ging. Maar is nu weer aardig bij de pinken. Gekke is dat ze overdag niet zeurt.
Dus waarschijnlijk weet ze gewoon dat ze aan het eind van de avond nog wel een brokje los kan peuteren. Ze mocht altijd net zoveel brokken eten als ze wilde en daarmee bleef ze prima op gewicht. Maar het vlees bevalt haar kennelijk uitzonderlijk goed.
Ik ga er in ieder geval 3 porties van maken. Grotere stukken zelf kauwen zie ik haar niet meer doen. Dat heb ik al te vaak geprobeerd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1645894
dingen als kipfilet zijn niet heel erg hard, maar vullen desondanks toch redelijk en kosten iets meer moeite om naar binnen te werken dan een hap gemalen prak. je kan dan een halve kipfilet in reepjes snijden bv.
je zou als snackje (als het echt daarom gaat) ook kleine stukjes gedroogd vlees kunnen geven. van die runderrepen van de dierenwinkel van de hondenafdeling zijn wellicht te hard, maar proline kipreepjes zijn kleiner en zachter.
Door Limpy
#1646046
Ouwe Limpy ktijgt hier zelfs een friemeltje gedroogde tokvleugel of een stukje hondentok van proline weg met z´n ouwe bekkie (blixa trouwenas ook met dr 9 jr terwijl obi-wan met zn 2½ miept dat het kleiner moet en als hij miept dan miept pekke ook  :-X)

Maar op kipdag krijgen ze hier ook de kipfilet ook pas later op de avond en ze zeuren dan idd minder snel.....
Door Sandra K
#1647631
Gister aten we zelf kipfilet. Dus toch even geprobeerd wat ze daarmee zou doen. In blokjes gesneden en mevrouw kouwde het lekker weg.
Ze moest er inderdaad flink haar best voor doen maar het lukte.
Als ik haar af en toe zo iets geef naast de Bandit, maak ik dan de verhoudingen te erg uit balans? Of geeft dat niet zo bij een oude kat.
Door Mevroi Kruim
#1647876
Bij mijn ouwe dametje maak ik me niet meer druk, die krijgt wat ze lekker vindt en kan verwerken. Dat is dan af en toe wel uit balans maar met 20 en een broze gezondheid vind ik dat niet meer belangrijk, het is toch een kwestie van aftellen.
Zolang je niet meer dan pak 'm beet 1/3 aan ander spul bijvoert hoef je je niet druk te maken, gaat het om een oudere kat die best nog een aantal goeie jaren voor de boeg heeft dan zou ik wel gaan rekenen als je meer barfdingen geeft.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door