Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1640899
Hallo allemaal

Naar ik begrepen heb zijn paardenbloembladeren en brandnetels gezond voor onze vrienden. Ik sta nu op het punt om een groentemix te gaan maken. Maar kan ik deze gewoon plukken (brandnetels helemaal?) schoonmaken en er doorheen doen?

groetjes Evie
#1640913
Zoek even op "brandnetel" voor meer info..
Maar ik zou geen rauw brandnetels door de groentemix doen.
En alleen de kleine jonge blad van paardebloem gebruiken, dat kan wel raw gemalen door de groentemxi
Volgens JdBL word er eerst thee getrokken van brandnetels,en dat word gegeven als drinkwater of door het eten en wanneer ze als blad gebruikt worden dan moeten ze even in kokend water gekookt worden om de "prik" er af the halen voordat het bij het voer geroerd word.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg988566
#1640967
Oei ik geloof dat ik dit nog niet aandurf met die brandnetels. Had niet in de gaten dat er zoveel bij kwam kijken. Daar ga ik me eerst nog maar eens even in verdiepen. Zou ik de brandnetels ook in kunnen vriezen ofzo? Van de winter zijn ze er natuurlijk niet en nu kom ik erin om, paardenbloemen ook trouwens.
#1642440
Ik haal gedroogde brandnetel bij de ´thee-zaak´ of reformwinkel/natuurdrogist. Ze zijn zomer en winter gewoon te verkrijgen in zakjes net als thee, fijn gesneden. Heb ook eens zelf brandnetel gedroogd en fijngesneden. Maar dat veel werk, met een niet zo grote opbrengst omdat de stengels eraf gaan.

Brandnetel gebruik ik op aanraden van de natuurlijke dierentherapeute. Het reinigt van binnenuit. Half theelepeltje per 100gram voer/per dag voor drie weken als kuur. Maar in mindere hoeveelheid kan dit elke dag.

Paardebloemblad haal ik lekker bij ons uit de tuin en zo nu en dan doe ik dat door de groentemix.
#1642591
mijn opa maakt al jaaaaaaaaaaaaaren thee van jonge brandnetels voor zijn duiven...is goed voor ze zegt hij..(en als mijn opa dat zegt is het beslist waar.... ;) ;))

ik zou idd ook eerst thee ervan maken en daar dan wat van door de groente mix doen
(maar weer niet te veel)
#1646695
ik zou brandnetel alleen geven als er een medische noodzaak voor is. Brandnetel is vochtafdrijvend. Lijkt me niet nodig voor een gezonde hond.

---

bron: http://www.natuurlijkerwijs.com/brandnetel.htm
Als geneesmiddel wordt het kruid en de wortel gebruikt.

Werking en karakter.
Bloedzuiverend, bloedstelpend, zwak vochtafdrijver, anti-allergisch, voedzaam.

Indicaties.
- Huidaandoeningen, zoals eczeem
- Allergische aandoeningen, zoals hooikoorts en astma.
- In de menstruatie om zware bloedingen te verlichten.
- Bij een vergrote prostaat (gebruik hierbij de wortel).

Toepassing.
Drink van een thee 2 maal daags 2 deciliter en van het wortelafkooksel dagelijks 2 dl. Neem van de tinctuur 3 maal daags 3 ml (60 druppels) in. Verwerk de jonge toppen van de bladeren in een soep. Gebruik de soep als dagelijks tonicum.

Er zijn ook Capsules van brandnetel verkrijgbaar, klik daarvoor hier.

De werking in het lichaam.
Hoewel de brandnetel bekend staat om zijn prikkende werking, heeft hij dit effect niet als hij is blootgesteld aan warmte, door koken of bij bereiding tot thee. Ironisch genoeg wordt hij gebruikt bij huidaandoeningen, zoals eczeem en aanverwante allergieën. Brandnetel heeft ook samentrekkende en bloedstelpende eigenschappen en kan daarom toegepast worden bij ernstige bloedingen van wonden of bij de menstruatie. De aanwezigheid van vitamine C en ijzer maken het kruid zeer geschikt als tonicum bij anemie en bij een ijzertekort. De wortel wordt wel gebruikt om een vergrote prostaat te behandelen. Brandnetelsap en thee zijn nuttige dranken wanneer u zwanger bent of borstvoeding geeft. Het sap en de thee zijn heilzaam bij jicht en gewrichtsontstekingen.

Uitwendig gebruik
.
- Wrijf bij stijve gewrichten de pijnlijke plaats in met verse brandnetelbladeren.
- Snuif bij een bloedneus vers brandnetelsap op.
- Maak een kompres tegen verbrandingen.
- Het olie-extract is heilzaam bij ontstoken psoriasis.
- Gebruik de thee of tinctuur als spoeling bij haaruitval en een droge hoofdhuid.

Ander gebruik
Veel insecten voeden zich met brandnetel zoals vlinders en bijen. De vezel kan tot stof worden geweven. De bladeren geven een groene kleurstof en de wortels een gele.
De kleine brandnetel (urtica urens) wordt in de homeopathie gebruikt bij netelroos. De jonge bovenste bladeren kunnen het hele jaar gekookt worden gegeten als spinazie of als soep. Gekookte brandnetels steken niet. Zie ook bij culinair.

Chemische eigenschappen
In de plant aanwezige stoffen.
Bitterstof (cnicine), looistoffen, slijmstoffen, etherische olie (weinig), chlorofyl, indolen (bijvoorbeeld: histamine en serotonine), acetylcholine, vitamine C, betacaroteen, ijzer, kalium, calcium, zwavel, mangaan, silicium en voedingsvezels.

Voorzichtig

Bij sommige mensen kan irritatie optreden. Als dit bij u het geval is, stop dan met het gebruik.
Eet rijpe planten niet rauw, dit is slecht voor de lever.
Wees voorzichtig bij het plukken. De netelharen steken. Een goede remedie tegen de irritatie veroorzaakt door de brandnetel is hondsdraf. Pluk wat blaadjes van de hondsdraf (die er bijna altijd in de buurt groeit) en wrijf dit op de jeukende plek.
#1647640
Ik gebruik de brandnetel dan ook omdat Baiko vrij snel last heeft van rode plekjes. Dit komt uit zijn voedsel. Het is al stukken minder dan de tijd dat hij brokken at. Maar nog altijd heeft hij af en toe een klein plekje. Wat jeukt en daar gaat hij dan weer aan bijten. Ook smeer ik de plekjes in met tea tree, dat verzacht. En naar mijn mening helpt brandnetel het bloed al te zuiveren van binnenuit, zodat de reactie ook minder zijn.
#1649716
Dit is een citaat van een artikel over vers voeren van honden:

Kruiden
Alle kruiden die routinematig voor de mens gebruikt worden zijn geschikt. Maar ook ‘onkruiden’ zoals paardebloem, varkensgras, hondsdraf, brandnetel etc zijn welkom.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door