Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kefraya
#1640871
Poes Kefraya heeft al geruime tijd bloed (en soms wat slijm) bij de ontlasting. Nu zijn poes en ontlasting nagekeken bij de da, maar er komt niet echt iets zinvols uit. Ze krijgt ook al lang psyllium door de cb, omdat ze wat last had van harde ontlasting. Een jaar psyllium levert wel mooie zachte drolletjes op, echter geen vermindering van het bloed.
Nu suggereerde de da dat het eventueel ook een voedselallergie zou kunnen zijn en wil ik kijken naar een eliminatiedieet (de hypo-allergene br*kken heb ik vriendelijk doch beslist geweigerd  :biggrin2:)
Kefraya eet cb, dus ik dacht om haar eerst maar eens op de eend te zetten. Maar wat kan ik daarna doen? Bij paard of struisvogel moet ik toch ook botten en orgaan toevoegen, of kan ze 6 weken alleen spiervlees eten? Is kwartel een optie of lijkt dat teveel op kip?
Iemand briljante suggesties?

Voor de volledigheid: mevrouw is geen knagerd, alles wat hard is wordt meteen weer uitgespuugd...  :P Ik kan wel zelf malen, da's geen probleem.
Door Mevroi Kruim
#1640965
Eend is prima, konijn of parelhoen kan ook. Daar kun je in principe alles van krijgen, bot, spiervlees en orgaan, en dat kun je dan gerust 6 weken voeren. Het gaat er maar om dat je in die 6 weken een eiwitbron hebt die de kat nog nooit gegeten heeft, en dat je in die 6 weken dus absoluut alleen maar die eiwitbron voert en helemaal niks anders. Dat betekent ook dat je moet kunnen voorkomen dat ze bv buiten iets lekkers opdoet, bij de buren gaat schooien oid.
Als in die 6 weken de verschijnselen verdwijnen dan weet je redelijk zeker dat ze reageert op iets in de CB. Dan is het dus zaak om de ingredienten van de CB een voor een uit te testen om uit te vogelen wat de problemen oplevert. Dat doe je door een ingredient tegelijk toe te voegen en dat elke keer 6 weken lang.

Wat ik me afvraag trouwens, welke variant van CB eet ze? Zit er zonnebloemolie in, of graan? Dan zou ik zelf beginnen met een variant zonder granen en zonder toegevoegde olie. Wie weet heb je dan gelijk al de boosdoener(s) te pakken.
Door Kefraya
#1641032
[quote="Mevroi Kruim"]
Eend is prima, konijn of parelhoen kan ook. Daar kun je in principe alles van krijgen, bot, spiervlees en orgaan, en dat kun je dan gerust 6 weken voeren. Het gaat er maar om dat je in die 6 weken een eiwitbron hebt die de kat nog nooit gegeten heeft, en dat je in die 6 weken dus absoluut alleen maar die eiwitbron voert en helemaal niks anders. Dat betekent ook dat je moet kunnen voorkomen dat ze bv buiten iets lekkers opdoet, bij de buren gaat schooien oid.
Als in die 6 weken de verschijnselen verdwijnen dan weet je redelijk zeker dat ze reageert op iets in de CB. Dan is het dus zaak om de ingredienten van de CB een voor een uit te testen om uit te vogelen wat de problemen oplevert. Dat doe je door een ingredient tegelijk toe te voegen en dat elke keer 6 weken lang.

Wat ik me afvraag trouwens, welke variant van CB eet ze? Zit er zonnebloemolie in, of graan? Dan zou ik zelf beginnen met een variant zonder granen en zonder toegevoegde olie. Wie weet heb je dan gelijk al de boosdoener(s) te pakken.
[/quote]

Ze eet nu lam en de eco-variant, heel soms een beetje eend. Tot een half jaar geleden voerde ik de diabetes (graanvrij) en later ook natuurvoer, ook daar had ze bloed in de ontlasting.
Ze vangt soms wel een vogeltje of muisje, maar die zullen gegarandeerd vrij zijn van granen en olie  ;D

Konijn lust ze niet, parelhoen wel. Maar lijkt parelhoen niet te veel op kip qua allergie-opwekkers?
Door Mevroi Kruim
#1641127
Parelhoen is een heel andere soort dan kip dus dat lijkt me geen probleem.
Eend zou ik niet geven als ze dat al eens gegeten heeft, dan werkt het eliminatie-gebeuren niet meer.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1643771
Maar als je zegt dat ze parelhoen lust dan wil dat dus wel zeggen dat ze dat ook wel eens heeft gegeten toch?

Misschien moet je toch over op struisvogel of kangeroe ofzo... of geit, maar dus geen kip, lam, rund, eend, parelhoen (als ik het lijstje zo compleet heb van wat er al gevoerd is..)

Overigens zijn hypo allergene brokken sowieso ook niet geschikt voor een eliminatie dieet!! Normaal gesproken wordt er dan door de heren en dames dierenarts gekookte kipfilet met rijst ofzo voorgeschreven  ::) ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door