Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door BaiChèDol
#1637703
Een goede vriendin van mij, en fokker van labradors, is kortgeleden haar hele nest kwijtgeraakt door het herpes virus. Dit was des te opmerkelijker omdat de moederhond was geënt met herpes antigenen (volgens fabrikant 100% bescherming)  volgens het entschema.

Ik weet dat er veel fokkers op barfplaats zijn, dus mijn vraag aan hen is dan ook of iemand hier wel eens eerder van heeft gehoord, of zelf heeft meegemaakt?
#1638100
Had de moeder wel genoeg melk?
met name natuurlijk de biest.
En is het onderzocht of het het herpes virus was?
Een bacterie of ander virus kan n.l. dezelfde klachten geven.
ook ik ben 2 jaar geleden een aantal pups verloren, ondanks de herpes vaccinatie.
De verschijnselen leken ook op herpes maar het is waarschijnlijk toch iets anders geweest.
mijn teef had niet genoeg melk.
#1638792
Ja, ze is 2 x geënt. En ja, het was herpes. Er zijn pups naar Utrecht gebracht voor extra onderzoek. Daar is ook definitief bevestigd dat het om herpes gaat. En deze moeder had juist heel erg veel melk, de pups zijn geboren via de keizersnee, omdat de DA vond dat 10 pups een te moeilijke bevalling zou kunnen worden.

Er wordt nu nog meer onderzoek gedaan, maar dit was het eerste nest dat overleed (na bijna 30 nesten!), en ook het eerste nest waar gevaccineerd is.

Vandaar dus mijn vraag of dit wel eens eerder is voorgekomen.
#1639616
[quote="BaiChèDol"]
Ja, ze is 2 x geënt. En ja, het was herpes. Er zijn pups naar Utrecht gebracht voor extra onderzoek. Daar is ook definitief bevestigd dat het om herpes gaat. En deze moeder had juist heel erg veel melk, de pups zijn geboren via de keizersnee, omdat de DA vond dat 10 pups een te moeilijke bevalling zou kunnen worden.

Er wordt nu nog meer onderzoek gedaan, maar dit was het eerste nest dat overleed (na bijna 30 nesten!), en ook het eerste nest waar gevaccineerd is.

Vandaar dus mijn vraag of dit wel eens eerder is voorgekomen.


[/quote]

wat vreemd...je zou bijna zeggen dat het door de vaccinatie komt...
Wat was de reden om te vaccineren? Vooral ook omdat het al die jaren zo goed ging.
Ik heb nu ook een nest liggen van nu 4 weken.
Ik heb de moeder ook laten vaccineren,maar gelukkig gaat het hier goed.
Door Lizzy
#1639745
[quote="BaiChèDol"]
Ja, ze is 2 x geënt. En ja, het was herpes. Er zijn pups naar Utrecht gebracht voor extra onderzoek. Daar is ook definitief bevestigd dat het om herpes gaat. En deze moeder had juist heel erg veel melk, de pups zijn geboren via de keizersnee, omdat de DA vond dat 10 pups een te moeilijke bevalling zou kunnen worden.

Er wordt nu nog meer onderzoek gedaan, maar dit was het eerste nest dat overleed (na bijna 30 nesten!), en ook het eerste nest waar gevaccineerd is.

Vandaar dus mijn vraag of dit wel eens eerder is voorgekomen.


[/quote]

Wanneer precies is de moederhond gevaccineerd tegen Herpes?
#1640216
ze is gevaccineerd volgens het schema, dus tijdens de dracht, en de laatste vaccinatie 1 week tot 10 dagen voor de uitgerekende datum.

Ja, het is zo raar dat je bijna zou gaan denken dat het door de vaccinatie komt, temeer de fabrikant over een schadevergoeding nadenk..
#1640684
Ja dat is altijd lastig het verschil tussen ondanks of dankzij de vaccinatie, ik vind wel dat er erg veel verhalen op internet zijn te vinden van fokkers die hun pups zijn verloren aan herpes ondanks/dankzij de vaccinatie.
Gebruikersavatar
Door kira
#1640874
Als je tegen herpes vaccineert, geef je dan eigenlijk een klein beetje herpes (dus besmet je je hond met iets in milde mate) zodat hij voldoende entstoffen maakt? Of geef je antistoffen zodat als hij herpes ontwikkeld, het lichaam in staat is zich te verweren?
Door Lizzy
#1640957
[quote="kira"]
Als je tegen herpes vaccineert, geef je dan eigenlijk een klein beetje herpes (dus besmet je je hond met iets in milde mate) zodat hij voldoende entstoffen maakt? Of geef je antistoffen zodat als hij herpes ontwikkeld, het lichaam in staat is zich te verweren?
[/quote]

Wat is Eurican Herpes 205?
Eurican Herpes 205 is een emulsie voor injectie samengesteld uit een poeder en een oplosmiddel.
Eurican Herpes 205 bevat de werkzame stof caniene herpesvirusantigenen (stam F205) in een dosis
van 0,3 tot 1,75 ?g.
#1641262
oh wat erg, ik heb nog nooit gevaccineerd tegen herpes en tijdens de dracht vind ik alles wat je aan medicatie in de teef stopt een angstig idee. :-[
homeopathie of vitamine na de geboorte oke, maar tijdens de dracht :-X
wel laat ik een uitstrijkje maken zodra de loopsheid begint en de teef gedekt moet worden.

sterkte voor de fokker het is vreselijk om dat mee te maken :'( :'( :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door