Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Biancatje88
#1640477
Hallo allemaal.

Ik ben ondertussen een dikke 2 maanden Kenzi barf aan het voeren. Alles gaat eigenlijk heel goed. Ze lust het allemaal en kauwt goed. Nog geen problemen gehad, tot nu.

Ze heeft vanavond voor het eerst een konijnenkop gehad, en een half uur/uurtje erna zag ik al aan dr dat ze niet helemaal lekker was. Ik haar al eens getemperatuurd, maar ze had geen koorst, dacht ook dat het zo wel zou over gaan.
Maar het wordt dus alleen maar erger. Ze ligt echt heel zielig als een hoopje ellende in dr mandje, als ze opstaat zie je dat ze pijn heeft. Ze kan ook niet meer op de bank springen, en als ze wilt gaan liggen weet ze niet goed hoe ze zich moet draaien, zodat ze geen pijn heeft.
Ik heb eens gevoeld aan haar buik toen ze recht stond en ze verkrampte helemaal toen ik er aan kwam, beetje bibberen zelfs en dr staart tussen dr benen. Haar buik voelt echt kei hard. Maar dat komt misschien omdat ze zo samenkrampt als ik wil voelen?
Ik heb haar nog eens getemperatuurd maar ze heeft geen koorts.

Wat kan ik doen? Of zou ik naar de DA rijden?
Ben erg ongerust!
Laatst gewijzigd door Biancatje88 op do 03 jun 2010, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#1640523
Het eerste wat ik denk bij een harde buik is: maagtorsie, dus ik zou geloof ik wel naar de dierenarts gaan. Maar misschien weten anderen het beter?

Tik anders even maagtorsie in bij google of hier in de zoekfunctie boven aan de pagina. Als de symptomen overeenkomen, dan als de wiedeweerga naar de da! Maagtorsie is wel iets wat voornamelijk bij grotere honden en bepaalde rassen voorkomt, geloof ik, maar ik weet dus niet hoe dat met Kenzi zit.

STerkte en beterschap in ieder geval!
Door Anne in Zweden
#1640527
Van Wikipedia:

Symptomen

De symptomen van een maagtorsie bij honden zijn een opzetting van de buik vlak achter de ribben. De buik is vaak strak gespannen en tikken op de buik geeft een hol geluid (Tympanie). De honden zijn vaak rusteloos of juist sloom en er bestaan braakneigingen zonder dat er daadwerkelijk wordt overgegeven. De dieren vertonen een moeizame ademhaling en hebben pijn. De symptomen gaan vaak snel over in een shock symptomatiek.
Door Anne in Zweden
#1640532
In een Engelstalig artikel hier op bp staat dat je toch wel binnen een uur of anderhalf moet ingrijpen als het een torsie is, anders kan die fataal zijn. Ik zoek nog even verder voor je!
Door tt-tjes
#1640536
Heb je haar alleen een konijnenkop gegeven, of ook spiervlees er bij. Kop alleen zit bijna geen vlees aan dus misschien dat ze daar last van heeft.
Door Biancatje88
#1640537
Bedankt voor je antwoord.

Ik had daar ook al een stukje over gelezen op internet, maar denk eerlijk gezegt niet dat het dat is, want ze heeft helemaal geen braakneigingen en als ze ligt voelt haar buik niet hard aan. Alleen als ik onder haar buik wil voelen als ze staat. Net of ze dan verkrampt.
Ik ga haar iniedergeval goed in de gaten houden, en als het moet toch maar even contact opnemen met de DA.
Ik heb zelf het idee dat die konijnenkop niet goed gevallen is. Misschien toch te groot doorgeslikt of zwaar op dr maag? Ik weet het niet..
Door Biancatje88
#1640538
tt-tjes schreef: Heb je haar alleen een konijnenkop gegeven, of ook spiervlees er bij. Kop alleen zit bijna geen vlees aan dus misschien dat ze daar last van heeft.
Ze heeft wel spiervlees gehad, maar vanmorgen.. Want ze krijgt nog 2 keer perdag eten en meestal geef ik een deel bot met spiervlees smorgens en dan savonds nog eens, maar nu was het wat minder dus had ze vanmorgen het spiervlees op en vanavond de konijnenkop.
Wat moet ik nu doen dan?
Door Anne in Zweden
#1640540
Da´s alvast een opluchting, ik was nogal ongerust omdat je schreef dat haar buik keihard was.

Hier nog een stukje van een dierenartssite:


Maagtorsie

Maagtorsie of maagdilatatie-volvulus (MDV) is een acute aandoening waarbij een abnormale hoeveelheid gas de maag doet uitzetten (dilatatie), dit kan samengaan met het draaien van de maag (volvulus). Als er niet op tijd wordt ingegrepen kan deze aandoening een dodelijke afloop hebben. MDV komt voornamelijk voor bij grote hondenrassen op middelbare leeftijd, zoals de Duitse Dog, de Ierse Setter en de Duitse Herder.

Verschijnselen
Vaak ontwikkelt de MDV zich kort na het eten. De verschijnselen die u als eigenaar kunnen opvallen bij het ontstaan van de MDV zijn onder andere: kokhalzen, loos braken, veel speekselen en het snel ontstaan van een opgezette buik vlak achter de ribboog. Het dier kan snel verslechteren doordat het uitzetten van de maag het normaal functioneren van de longen en de bloedsomloop bemoeilijkt. Het dier gaat sneller en oppervlakkig ademen en kan uiteindelijk in shock raken.


Maar als ze niet kokhalst etc., zal het geen torsie zijn. Laten we het hopen!
Door Biancatje88
#1640548
Anne in Duitsland schreef: Da´s alvast een opluchting, ik was nogal ongerust omdat je schreef dat haar buik keihard was.

Hier nog een stukje van een dierenartssite:


Maagtorsie

Maagtorsie of maagdilatatie-volvulus (MDV) is een acute aandoening waarbij een abnormale hoeveelheid gas de maag doet uitzetten (dilatatie), dit kan samengaan met het draaien van de maag (volvulus). Als er niet op tijd wordt ingegrepen kan deze aandoening een dodelijke afloop hebben. MDV komt voornamelijk voor bij grote hondenrassen op middelbare leeftijd, zoals de Duitse Dog, de Ierse Setter en de Duitse Herder.

Verschijnselen
Vaak ontwikkelt de MDV zich kort na het eten. De verschijnselen die u als eigenaar kunnen opvallen bij het ontstaan van de MDV zijn onder andere: kokhalzen, loos braken, veel speekselen en het snel ontstaan van een opgezette buik vlak achter de ribboog. Het dier kan snel verslechteren doordat het uitzetten van de maag het normaal functioneren van de longen en de bloedsomloop bemoeilijkt. Het dier gaat sneller en oppervlakkig ademen en kan uiteindelijk in shock raken.


Maar als ze niet kokhalst etc., zal het geen torsie zijn. Laten we het hopen!
Toch erg bedankt om mee te helpen denken!
En het is ook al 4 uur geleden dat ze heeft gegeten dus ik denk dat het iets anders is..
Door Anne in Zweden
#1640565
Graag gedaan hoor! Helaas kan ik je niet helpen met de vraag wat je nu dan moet doen; even aanzien waarschijnlijk, misschien dat het vanzelf overgaat wanneer de kop grotendeels verteerd is.

Beterschap nogmaals!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1640608
Wil ze wel wat drinken?
Ik zou haar iig goed in de gaten houden, kijken of ze zich in de loop van de tijd wat beter gaat voelen.
En opletten of ze braakt en zoja wat eruit komt.
Als je het niet vertrouwd zou ik toch even contact opnemen met de DA.
Door Biancatje88
#1640678
Ik ga zo naar de DA want het is nog steeds niet beter en ik ben toch erg ongerust!
Ze braakt niet, heeft ook geen koorts, en drinken doet ze zoiezo al heel weinig dus dat weet ik niet. Ze heeft wel een waterbak in haar bench waar ze snachts inzit, dus ze heeft de mogelijkheid altijd.

Nu eerst maar even afwachten wat de DA ervan zegt
Door Lizzy
#1640693
Dit klinkt eerlijk gezegd niet goed nee. Heb je geen DA die ook 's avonds dienst heeft? Het zou een verstopping kunnen zijn. Succes bij de DA.
Door Anne in Zweden
#1640742
Och jee, wat vervelend. Hopelijk loopt het allemaal met een sisser af!

Sterkte, en hou ons op de hoogte!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door