Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Evie
#1639800
Hallo allemaal

Ik zit hier een beetje vast geloof ik. Ik had bedacht dat ik zelf mix ging maken van allerhande organen maar dat gaat dus niet. Ik krijg het niet gelijk allemaal binnen en het is diepbevroren. Dit resulteert nu in enorme blokken vlees die ze nooit in een dag opkrijgen. Maar de dag erop weer geven lijkt me ook niet goed?

En dan pakketjes maken voor een pup. Vind ik toch erg lastig. Hoe pak ik dit het beste aan en vooral in. Hoe doen jullie dat?

En de pensdag, krijgen ze dan verder niets meer?

groetjes Evie
Door Esther Q
#1639860
Je kunt het deels ontdooien, in porties verdelen en terug in de vriezer stoppen. Het is verstandig om ervoor te zorgen dat ze in 2 weken de juiste hoeveelheden binnen krijgen, maar het hoeft dus niet perse elke dag in die hoeveelheden. Als het praktisch uitkomt om de ene dag wat meer van dit of dat te geven dan kun je dat prima doen. Bij een pensdag zou ik erop letten of alleen pens resulteert in stevige ontlasting. Sommige honden krijgen slappe poep van alleen pens, in dat geval kun je er wat bot bij voeren. Misschien heb je ook nog wat aan onderstaande topics :)

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 376.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 000.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 982.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 298.0.html
Door orinake
#1639915
Evie schreef: Hallo allemaal

Ik zit hier een beetje vast geloof ik. Ik had bedacht dat ik zelf mix ging maken van allerhande organen maar dat gaat dus niet. Ik krijg het niet gelijk allemaal binnen en het is diepbevroren. Dit resulteert nu in enorme blokken vlees die ze nooit in een dag opkrijgen. Maar de dag erop weer geven lijkt me ook niet goed?

En dan pakketjes maken voor een pup. Vind ik toch erg lastig. Hoe pak ik dit het beste aan en vooral in. Hoe doen jullie dat?

En de pensdag, krijgen ze dan verder niets meer?

groetjes Evie
Heb je in de buurt een slagerij die zelf nog versnijd?
Ik laat blokken van 10kg ook verzagen bij een slagerij hier in de buurt.
Ik ben er wel klant, dus doet hij dat met plezier :)
Dan kan je het in kleinere blokjes laten versnijden.

Hier krijgen ze op een pensdag enkel pens.
De dag voordien krijgen ze wel spiervlees of vleesbot
Gebruikersavatar
Door pike
#1639998
Grote stukken ontdooi ik, wat ik niet geheel nodig heb (bijv. bij lever en nier wat ze maar één keer in de week krijgen) gaat in porties (in diepvrieszakjes) terug de vriezer in, maar ander spul zoals een kilo spiervlees daar eten ze van tot het op is en dat gaat dan gewoon in de koelkast. 

Porties maken bij een pup lijkt me echter niet zo handig, omdat de hoeveelheid voer telkens verandert. Naarmate pup groeit moet hij steeds meer eten. En dan zijn je porties weer te klein.  :-\
Pensdagen hebben ze hier niet.

Succes  ;)
Door Evie
#1640476
Het valt inderdaad niet mee om voor een pup toch pakketjes te maken. Ik heb nu een lijst gemaakt met wat ze bij welk gewicht van alles nodig heeft. Ik denk dat ik zo maar in ga vriezen. Met een stickertje met naam hond en hoeveelheid kilo's die ze dan heeft. Het lijkt me toch dat ze dan globaal gezien wel genoeg krijgt.

Ik kom eigenlijk nooit bij de slager nee. Ik neem genoegen met vlees in de aanbieding van de supermarkt. Maar dat zou nog wel een idee wezen.

Super bedankt voor die linken, daar heb ik zeker wat aan. Met frisse moed er weer tegen aan maar.

groetjes Evie
Door tess06
#1640911
ik snij alle organen in stukjes en stop ze dan in een zakje(per portie)
50 % pens
12,5 % hart
12,5 % lever
12,5 % maag
12,5 % nier

omdat ze geen lever en nier lust en het op deze manier wel opeet
#1640963
Je zou ook voor pup enkele losse pakketjes kunnen maken van bvb 100 gr per zakje.  Dan neem je bvb een zakje van 250 gr en doet er dan een zakje van 100 gr bij als ze wat groter is geworden en dus meer nodig heeft... ( ik zet nu maar cijfers want ik weet niet hoeveel je pup moet gaan eten natuurlijk.
Wat wij hier ook doen is bevroren materiaal  ietsjes laten ontdooien en dan de zaag er in.  Maar de meeste spullen die moeten verdeelt worden zijn vers als we het halen dus kunnen we dat vaak omzeilen.
Door Too
#1641292
Als je toch orgaan-compleet-porties wilt gaan maken zou ik de grote blokken in wat handzamere portioneren [in 3-/4-en?] en zodra alles binnen is t in 'verzamelzakken doen, dan hoef je maar 1x te graaien
Door suzanne 1
#1641372
Ik heb voor mijn pup de organen ontdooit, in kleine blokjes gesneden en op een bakplaat in de vriezer gedaan. Dan vriezen ze allemaal apart van elkaar weer in en die stop ik dan in een plastic bakje. Zo kan ik elke keer eruit scheppen wat ik nodig heb., En ik hoef alles maar 2 keer te ontdooien. Hart en pens kun je trouwens al als blokjes kopen. Scheelt weer werk (is wel iets duurder). Vooral met mijn wat kleinere pup is dit erg makkelijk.

Hij zit trouwens vanaf 4 maand al op hetzelfde gewicht aan eten. Hij kreeg met 4 mnd 400 gram per dag en nu met 6,5 mnd nog steeds. Dit komt omdat hij steeds minder snel gaat groeien (dus minder % per kg) maar wel meer gaat wegen. Klinkt heel lastig maar het is echt zo. Hij is mooi slank en doet het prima op die 400 gram. Al ruim 2 maanden dus. Daarvoor verschilde het wel steeds heel erg en moest ik per week kijken hoeveel hij woog en wat hij kreeg aan gram vlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door