Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1638531
Ik zit met de vakantie voor de boeg een beetje met een gifdilemma: wel of niet behandelen tegen teken?
Vorig jaar heeft de pulvex bij Indy een overmatige talgproduktie veroorzaakt. Hij leek wel een brokkenhond en z'n lucht was niet te harden. Ik ben dus een beetje huiverig geworden voor die spulletjes.
Kan iemand mij vertellen of er veel teken voorkomen in de eifel?
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1638648
Mijn ervaring is dat ze daar bij bosjes zitten!!!  8)

(nee, echt...Yuki had daar na een wandeling van 20 min. ook minstens 20 teken op zn vacht rondrennen)
Door Lizzy
#1638686
Hij mag van mij hier blijven staan hoor. Ja, ik behandel dus niet. Ik zou zilverwater geven (of het wat doet, ik heb geen idee maar kwaad kan het ook niet), met natuurlijke teek-werende middelen werken en elke dag 3 keer controleren. Met een Dalmaat mis je er ook wel eens een natuurlijk (tenminste, mij gebeurd dat wel) maar je voelt ze in de regel makkelijk zitten. Maar ja goed, ik ben natuurlijk simpelweg nogal anti gif..... :-\
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1638687
Normaal behandel ik ook niet, maar ja 8 dagen zo'n 6 uur per dag wandelen dan ga ik er een paar missen. En Indy is een ware tekenmagneet. Dus voorheen behandelde ik één keer per jaar, tijdens de vakantie als de infectiedruk heel hoog is.  :-\
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1638693
[quote="*Natasja*"]
Zijn er geen banden tegen teken, die je hem dan voor die korte periode kunt aandoen? Of krijgt hij daar ook uitslag van?  :-\
[/quote]

De scalibor heb ik nog niet geprobeerd. Maar die moet 2 weken voor vertrek al om, wat me tegenhoudt is dat de vissen doodgaan van die band en ze hier 3 keer per dag in de sloot springen.  :-\
Door Stef@nie
#1638743
[quote="Lizzy"]
Hij mag van mij hier blijven staan hoor. Ja, ik behandel dus niet. Ik zou zilverwater geven (of het wat doet, ik heb geen idee maar kwaad kan het ook niet), met natuurlijke teek-werende middelen werken en elke dag 3 keer controleren. Met een Dalmaat mis je er ook wel eens een natuurlijk (tenminste, mij gebeurd dat wel) maar je voelt ze in de regel makkelijk zitten. Maar ja goed, ik ben natuurlijk simpelweg nogal anti gif..... :-\
[/quote]

Waar denk je dan aan, of wat gebruik je hiervoor?
Ik heb me daar een beetje in verdiept en lees echt de meest uiteenlopende dingen die in worden gezet tegen teken: lavendel, eucalyptusolie, citronella, appelazijn... Ik heb gezocht naar wetenschappelijke artikelen waarin werd onderzocht wat teken nou echt weert. Niet alle genoemde middeltjes waren onderzocht en wat onderzocht was bleek toch geen teken te weren, of in ieder geval niet 100%. Het meest effectief (deden nog enigszins iets) zouden geraniol en neem zijn.

Ik heb nu in Duitsland een of ander natuurlijk spraytje gekocht en daar Maxi mee behandeld (ik wil toch zo graag íets doen, en liever geen gif gebruiken). Ik had haar hele lijf ingesprayt, behalve haar kop. Alleen op haar kop heb ik nou de afgelopen tijd nog teken op gevonden... maar daar zaten ze voorheen ook meestal, dus of die spray nou teekwerend heeft gewerkt op haar lijf of dat ze daar nou gewoon niet gingen zitten :-\ tja...
Door Deesje
#1638804
ik ben al zo'n keer of 4 met de honden in de eifel geweest maar niet meer last gehad dan hier... nu hebben die van mij (afkloppen) sowieso niet zoveel last..

kun je hem niet goed checken iedere dag? met zijn vachtje is dat nog wel te doen toch?
Gebruikersavatar
Door Riek
#1639700
Ik zou denk ik toch voor die pulvex kiezen.
De kans is, naar ik begrijp, 100% op teken, en dus ook een groot risico wat betreft Lyme.
Duurde die stank van die overtollige talkproductie erg lang? Weken of zo?
Als hij lYme krijgt ben je verder van huis.
Door rheawithpixels
#1639702
Ben jaren lang met een langharige hond in de Eifel geweest en ze had daar minder last van teken dan wij hier hadden in Drente vorig jaar. Hangt denk ik ook een beetje af in welke periode je er komt en wat voor weertype het is. Je kan er zoooooo lekker wandelen daar  :D
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1639746
[quote="Riek"]
Ik zou denk ik toch voor die pulvex kiezen.
De kans is, naar ik begrijp, 100% op teken, en dus ook een groot risico wat betreft Lyme.
Duurde die stank van die overtollige talkproductie erg lang? Weken of zo?
Als hij lYme krijgt ben je verder van huis.
[/quote]

Ik heb zeker een maand een hele vette stinkende hond gehad.  :-\
Ik heb besloten toch goed te checken. Honden zijn niet zo gevoelig voor lyme en Indy z'n weerstand is goed. Zou er daar babesia voorkomen dan zou ik wel behandelen tegen teken.
Door Mevroi Kruim
#1640210
Met een spikkel kan ik me voorstellen dat je gaat voor goed nakijken. Met een IJsco is dat helaas niet zo effectief  :-\ zelfs met 2x daags de kam erdoor kom ik lang niet alles tegen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1640240
[quote="Mevroi Kruim"]
Met een spikkel kan ik me voorstellen dat je gaat voor goed nakijken. Met een IJsco is dat helaas niet zo effectief  :-\ zelfs met 2x daags de kam erdoor kom ik lang niet alles tegen.
[/quote]

Nee dan zou ik het ook niet doen hoor, dat is onbegonnen werk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door