Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1636547
Vraagje; ben sinds kort (3weken) overgestapt van brokken naar smuldier en ik probeer ze ( 2 duitse staande langhaar) zoveel mogelijk afwisseling in de smuldier te geven, dmv pens-vlees compleet, vlees-compleet , kip, vlees ect, nu doe ik bijv 's morgens half vlees of penscompleet gemengd met kip of vlees ( niet-compleet voer) ook krijgen ze om uit te proberen wat vlees compleet en kip compleet van lotinger, en heb ik de vriezer vol met kip afval en eenden nekken, maar hoe vaak in de week moet ik ze nu het kippenvlees of eendennekken geven???en moet ik daar een smuldier maaltijd voor weg laten??? de inhoud van de zakjes kip en en eendennekken is ook rond de 500 gram
Ze krijgen( voor mijn eigen gemak) allebei 800 gr smuldier per dag, de oudste hond Zandor is bijna 11 jaar woog 1 mnd geleden nog 42 kilo, shofthoogte 70 cm    ( veel te zwaar, maar eet de laatste week erg slecht) en de ander hond Jasper is 7 jaar en weegt 36 kilo schofthoogte 67 cm . (naar mijn idee een mooi gewicht) geef ik ze genoeg of te weinig?
En wat komen ze nu in hun voeding tekort?????
En is de extreme rui, jeuk tranende ogen allemaal een gevolg van het ontgiften????
soms twijfel ik of ik er allemaal wel goed aan doe.
Wie kan mij advies geven, alvast bedankt
Laatst gewijzigd door marga16 op ma 31 mei 2010, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#1636694
Ja, het leven wordt ineens een tikkie ingewikkelder als je zelf wilt gaan samenstellen  ;) zak br*kkies opentrekken is makkelijker  8) maar het went snel en als je ziet hoe goed je honden het er op doen heb je het er graag voor over!
Als je ong. 2/3 complete versies voert hoef je je over de resterende 1/3 niet heel veel zorgen te maken. Voer je de helft of minder compleet dan moet je zeker ff gaan rekenen aan vleesbot, spiervlees en orgaan. Het lastige van de niet complete versies is dat je niet weet wat er nou precies in gaat (in de complete versies ook niet maar dan weet je wel dat de verhoudingen min of meer kloppen). Voor een korte periode kun je best zelf bv een bak kip (is meest gemalen bot) combineren met een bak vlees of een bak pens. Voor de lange termijn zou ik absoluut dingen toevoegen die niet in de kvv zitten, lekkere lappen pens. andere diersoorten dan kip en rund.

Nou heb jij kipafval en eend in je vriezer en dat is natuurlijk ook prima om te geven. Ik zou daar dan zelf min of meer de verhoudingen bij aanhouden die we voor barf adviseren: 50% vleesbot (dus karkas, nek, poot, vleugel, dat middelt wel ongeveer uit op 50/50 spiervlees/bot), 15% orgaan en de rest spiervlees.
Als de kip op is zou ik eens kijken of je iets van bv konijn of parelhoen kunt scoren, dat is makkelijk bot voor beginners en weer eens een andere diersoort.

Bij de overgang naar vers merk je vaak dat de honden het in het begin niet optimaal verwerken waardoor ze afvallen. Voor een te dikke hond is dat geen probleem, heb je er een die niet dunner moet dan geef je gewoon meer, simpel  ;) na een paar maanden is dat effect meestal wel weg. Het is sowieso een kwestie van voeren met je ogen, honden verschillen enorm in hoe efficient ze met hun voer omgaan en hoeveel energie ze verbruiken. De richtlijnen op de verpakking zijn ook niet meer dan dat, je moet voor je eigen honden bekijken hoe ze het doen.
Als je oude hond slecht eet zou ik ff naar het gebit kijken. Heeft hij vooral moeite met het echte knaagwerk of eet hij de kvv ook slecht?

En ja, rui met jeuk en tranende ogen kan heel goed door ontgiften komen. Het is een goed idee om iets van vette vis te voeren, zalm, sardien, of visolie (die van de Hema is OK). Het vissenvet bevat veel goeie omega-vetzuren die prima zijn voor de huid en de vacht. Ik zou in deze periode gerust 2 a 3x per week vette vis bijvoeren dan wel visolie geven.
Kijk ook ff de oren na, ook die kunnen lekker meedoen met ontgiften. Er zijn goeie oordruppels die daarbij kunnen helpen, bv die van Prodier.
#1636752
Hallo.
dank je wel voor de reactie en alle informatie,
Ik probeer idd voor 50 tot 75 % op een dag een complete versie te voeren, en wat ik tot nu toe doe is bijv een maaltijd op de ochtend ( ze krijgen hier 2x p er dag eten) te vervangen voor de kip, (dit was een emmer vol met kipvlees, kipdijen, kip karkas ect ect)
blijf het wel eng vinden, ben nog als de dood dat ze in zo'n bot stikken, Ha ha. of dan geef ik ze s'morgens maar een halve portie smuldier en dan krijgen ze ieder 2 eendennekken. ik ben zelf niet zo,n held om ze hele dieren te voeren, als de kat met een dode vogel thuis komt, bel ik me zus al op of ze het aub voor me wil opruimen en heel diep wil verstoppen in de kliko, ik gruwel daarvan.
een nek, rug oid gaat nog net maar dan moet ik er niet teveel bij gaan nadenken, de hond van mijn zoon krijgt bijv ook konijnenkoppen, maar ik heb een kleine hobby fokkerij met 4 konijntjes, ik kan dat ect niet aan zien, sorry , mijn katten kregen vroeger wel eens eendagskuikens, ik heb daarna nooit meer een gekookt ei gegeten, dus het voeren moet hier wel een beetje met een aanpassing.
de oudste hond is afgelopen zaterdag heel erg misselijk geweest ( niet ziek want hij was actief genoeg, en ook honger, maar alles wat hij at kwam er met de zelfde vaart weer uit, nu is hij weer beter, en eet ook weer, en ja hij liet de kvv ook staan, nam 2 hapjes en liep er dan bij weg, maar voorheen was hij ook zo'n miepert met zijn brokken , dan had ie er gewoon geen zin in , maar dan vervolgens wel schooien om macaroni, nasi, en ander mensen eten, ja dat gaat er wel in bij hem.
maar dat is weer zo moeilijk als je 2 honden hebt, geef ik de een  wat geef ik de ander ook wat, en ja als die ene zijn bak wel met smaak leeg eet heeft hij zijn voeding al binnen, ga je hem daarna ook nog mee laten eten met de macaroni, of de bak met kvv van de andere hond leeg laten eten.zit die straks weer met een overgewicht.
Mag je de hond ook vis uit blik geven???? bijv de sardientjes op olie of zo?

Wat een gedoe allemaal, he. maar misschien was zaterdag de ommekeer voor hem?????
#1636858
Er is hier al uitgebreid gereageerd..Als ze compleet krijgen zou ik me niet direct zorgen maken over voedingstekorten.
Kijk wel naar hoe het gaat met verwerken van bot e.d. Zeker in de beginperiode. Hier moesten ze er ook erg aan wennen. En de ontlasting was in begin wisselend, soms slijmproppen of witte ontlasting (= teveel bot). En ook zag ik dat ze gingen verharen, vieze oogjes..Kortom.. Ik heb ook wel even getwijfeld of het goed was waar ik mee bezig was..
Maar het lichaam moet er echt aan wennen dat ze ander voer krijgen..Bij de oudste van 8 heeft best last gehad maar dat gaat nu perfect.
Laatst gewijzigd door wijkje op ma 31 mei 2010, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#1636952
Ja idd ik heb me de afgelopen week ook wel vaak afgevraagd doe ik het nu wel goed, zijn ze niet te oud voor veranderingen, maar aan de andere kant als ik zie hoe hun vacht al veranderd, het heeft nog nooit zo mooi geglimd.
maar de twijfels blijven, eerst wil de hond niet meer eten geen kvv en geen kippenresten en dan denk je zou die het niet lekker vinden en dan in een keer zo spugen, dan ga je toch weer enorm twijfelen.
Maar gisteren en vandaag was er weer niks aan de hand, dus zal die wel gewoon iets onder de leden hebben gehad wat hij anders ook gekregen zou hebben.
maar weet iemand of je ze ook vis uit blik mag geven bijv. sardientjes op olie?????:
#1636974
Dit is voor mij even makkelijker, we we wonen in een dorp en hier komt maar 1x in de week de visboer, de jongste hond heeft laatst van mijn zoon wel een zalmkop gekregen was ie dol enthousiast mee, had ik van hem nooit verwacht, was altijd zo voorzichtig met eten, alles moest klein anders kreeg hij het niet weg en nu met de zalmkop en de eendennekken en kippenvlees, ha ha, je gelooft je ogen niet als je het ziet, niks geen kleine stukjes , kom maar op met die botten!en stukken kip!

Maar als het verse vis moet zijn wat kan ik dan in het begin het beste nemen voor ze?????
#1643481
[quote="marga16"]
Dit is voor mij even makkelijker, we we wonen in een dorp en hier komt maar 1x in de week de visboer, de jongste hond heeft laatst van mijn zoon wel een zalmkop gekregen was ie dol enthousiast mee, had ik van hem nooit verwacht, was altijd zo voorzichtig met eten, alles moest klein anders kreeg hij het niet weg en nu met de zalmkop en de eendennekken en kippenvlees, ha ha, je gelooft je ogen niet als je het ziet, niks geen kleine stukjes , kom maar op met die botten!en stukken kip!

Maar als het verse vis moet zijn wat kan ik dan in het begin het beste nemen voor ze?????
[/quote]

Hier komt de visboer ook maar 1x in de week. Maar hij neemt, als ik het vraag, wel verse zalmkoppen, soms met de rug er nog aan, gratis voor mij mee.
Verder smullen ze hier ook van sardienes. Die moet ik dan wel betalen natuurlijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door