Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Esther Q
#1631513
Weet iemand in hoeverre een euthanasiestof in het lichaam van een overleden dier nog werkzaam is en daardoor schadelijk voor aaseters/insecten/grond? Dus in het geval een geëuthanaseerd dier in het bos wordt neergelegd.
Door ulla
#1631764
Ik heb hier een complete begraafplaats van alle overleden honden, en alle bomen,struiken,planten en bloembollen doen het er weelderig op.
Een aaseters  m.u.v. wormen zullen er niet aan komen,omdat ze er niet bij kunnen komen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1632177
Ik denk dat het er wel invloed op kan hebben. Maar of de concentratie hoog genoeg is om de aaseters dood te krijgen betwijfel ik.
Door Esther Q
#1634885
Ik heb van een chemicus begrepen dat het middel zijn werking niet verliest. Het breekt nauwelijks af. Oraal is de bioavailability 70-90%, dus als een aaseter genoeg eet van een geeuthanaseerd dier kan hij een fatale dosis binnenkrijgen. Ook niet door verhitting. Wel bij verbranding. Bij begraving komt het in de grond terecht, waar het dus ook niet afbreekt,of pas na lange tijd. Dit zet me opnieuw aan het denken over het begraven van dieren, waar ik me prettig bij voelde :-\
Door 202Spots
#1635702
Ik heb wel gevonden dat het schadelijk is voor roofvogels en ook schadelijk kan zijn voor andere roofdieren die makkelijk
het dier kunnen opgraven wanneer het in ondiep graf is begraven.
Maar wanneer het graf diep genoeg is.... minstends 1-1.5 meter diep..dan is er weinig kans dat ze er bij kunnen komen.
Hier alleen info over adelaars:
http://www.peninsulaclarion.com/stories ... 0528.shtml
http://cpharm.vetmed.vt.edu/USFWS/USFWS ... tSheet.pdf
Door Esther Q
#1635708
202Spots schreef: Ik heb wel gevonden dat het schadelijk is voor roofvogels en ook schadelijk kan zijn voor andere roofdieren die makkelijk
het dier kunnen opgraven wanneer het in ondiep graf is begraven.
Maar wanneer het graf diep genoeg is.... minstends 1-1.5 meter diep..dan is er weinig kans dat ze er bij kunnen komen.
Hier alleen info over adelaars:
http://www.peninsulaclarion.com/stories ... 0528.shtml
http://cpharm.vetmed.vt.edu/USFWS/USFWS ... tSheet.pdf
Dank je Dory!
Ik heb ook gevraagd wat de invloed is op insecten, maar dat wist hij niet. Iig zelfs als je zo diep begraaft komt het spul toch in het ecosysteem terecht. Ik heb mijn laatste kat (diep) begraven, maar ga dat denk ik toch maar niet meer doen. Tenzij dieren een natuurlijke dood sterven.
Door Esther Q
#1636262
Mevroi Kruim schreef: Ik vraag me dan wel af hoe groot de dosis is en hoeveel invloed het dan zal hebben op de omgeving.
De dosis is zoals ik het begrepen heb nagenoeg dezelfde dosis als die een dier ingespoten krijgt. Mits het direct de bloedbaan ingaat. Wordt het oraal toegediend dan blijft dus 70-90% behouden. Het middel wordt verder niet afgebroken. En die dosis gaat dan de grond in. Als de boel verteert verspreiden de chemicaliën natuurlijk en op zich zal de invloed ervan te verwaarlozen zijn. Maar het blijft dus wel in het hele systeem zitten. Net zoals we al allerlei andere middelen terug blijven vinden, in de grond, in de zee, in het water, in de vissen, enz. Ik had er zelf eerder nog niet bij stilgestaan, maar volgens deze chemicus is verbranding de enige manier om de chemicaliën weer uiteen te laten vallen in de oorspronkelijke moleculen. Zonder restafval.
Door 202Spots
#1636524
Mevroi Kruim schreef: En hoeveel vervuiling veroorzaakt verbranden?
Je moet 'n keus maken.. :-\
De gifstoffen van de euthanasie blijven voor zover ik 't kan bekijken,  ook na 't vergaan van 't lichaam
langer in de grond en 't grondwater aanwezig, dan dat de rook/luchtverontreiniging van 'n crematorium in de lucht blijft hangen,
dat word verder verspreid en uit elkaar gewaaid door de wind....en is niet zo plaatselijk geconcentreerd meer. :-\
Als ik moest kiezen dan kies ik cremeren inplaats van begraven.
Door Esther Q
#1636552
Mevroi Kruim schreef: En hoeveel vervuiling veroorzaakt verbranden?
Het verbranden van de stof zelf dus niets. Als de temperatuur hoog genoeg is valt de stof uiteen in CO2, H2O, NOx (ik weet niet of dit alles is waar het uit bestaat, maar zo stelde onze vriend het). Blijft over een optelsom van ritje naar verbrandingsoven, vervuiling gepaard gaande met de bouw verbrandingsovens en dat soort dingen meer. Misschien dat dat alles bij elkaar wel meer vervuilt dan zelf naar huis rijden en het dier in de tuin begraven. Het blijft een afweging tegen een schadelijke chemische stof, die jaren en jaren niet verdwijnt en waarschijnlijk uiteindelijk weer ergens opduikt en via een omweg in onszelf terecht komt. Dan natuurlijk in een kleine dosis, maar toch. Het stapelt allemaal wel op, al die leuke stofjes.
In Estland is een studie gedaan. In 80% van bodemmonsters zijn overblijfselen van pesticiden en andere chemische stoffen gevonden. Estland zal geen uitzondering zijn.
Door Mevroi Kruim
#1636702
Het blijft idd een afweging van kwaden helaas. Vandaar dat het me goed lijkt om de feiten goed op een rij te hebben en aan de hand daarvan een besluit te nemen. Dat zal voor de een anders uitvallen dan voor de ander, afhankelijk van hoe zwaar je de verschillende aspecten weegt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door