Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#1616748
Hallo allemaal,
dit is het basisvaccinatieschema van de dierenarts waar ik nu heen wil gaan met mij  honden.

Volgens mij is dit een goed schema, wat vinden jullie?

PS: mijn honden gaan naar de hondenschool, dus moet ik de KC wel geven. Mocht ik over een tijd niet meer gaan, kan ik die evt schrappen.

6 weken Nobivac Puppy DP
9 weken Nobivac Lepto + Nobivac Parvo-C + Nobivac KC
2 weken Nobivac DHP + Nobivac Lepto
6 maanden Nobivac R
1 jaar Nobivac DHP + Nobivac Lepto + Nobivac KC


Hoog risico kennelhoest schema:
2e jaar Nobivac Lepto + Nobivac KC
3e jaar Nobivac Lepto + Nobivac KC
4e jaar Nobivac Lepto + Nobivac KC + Nobivac DHP
5e jaar Nobivac Lepto + Nobivac KC
6e jaar Nobivac Lepto + Nobivac KC
7e jaar Nobivac Lepto + Nobivac KC + Nobivac DHP
8e jaar Nobivac Lepto + Nobivac KC enz.

Laag risico kennelhoest schema:
2e jaar Nobivac Lepto + Nobivac Pi
3e jaar Nobivac Lepto + Nobivac Pi
4e jaar Nobivac Lepto + DHPPi
5e jaar Nobivac Lepto + Nobivac Pi
6e jaar Nobivac Lepto + Nobivac Pi
7e jaar Nobivac Lepto + DHPPi
8e jaar Nobivac Lepto + Nobivac Pi

Bedankt en groetjes,
sandra
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op wo 12 mei 2010, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Robian
#1616772
Ik ken wel meerdere hondenscholen die het verplicht stellen.

Ooit heb ik er een discussie over gehad want in mijn honden gaat geen kennelhoest enting, punt.
Ik heb ze toen gevraagd of zij ervan overtuigd waren dat de enting de honden voor kennelhoest beschermde.
Hun antwoord was JA waarop ik aangaf dat volgens hun logica dus alleen de ongeente honden risico liepen en de geente honden niet.
Aangezien ik dan (volgens hun) de enige ongeente hond had, zou ik dus als enige risico lopen.

Tja....en toen kreeg ik geen weer woord meer  :P
Ik heb er jaren getraind en stond er bekend als "extreem" want ik voerde beestjes en nam verschrikkelijke risico's met ziektes  :D
Door calimero_a
#1616777
Ik heb ze toen gevraagd of zij ervan overtuigd waren dat de enting de honden voor kennelhoest beschermde.
Hun antwoord was JA waarop ik aangaf dat volgens hun logica dus alleen de ongeente honden risico liepen en de geente honden niet.
Aangezien ik dan (volgens hun) de enige ongeente hond had, zou ik dus als enige risico lopen.

Dat stopte hier de hele discussie ook :biggrin2: :biggrin2:
Door Deesje
#1617022
ik vind het een heel zwaar schema.. volgens mij is het een beetje het standaard schema..

de lepto zou ik zeker niet met 9 weken al geven, die werkt immunosuppressief, kortom is veel te heftig in combi met de rest en je weet niet wat de invloed op de andere is.. lepto is beter pas na de 15de week te geven...

de vaccinatie met 6 weken vind ik persoonlijk erg vroeg, slaat vaak ook niet aan maar die beslissing ligt meestal bij de fokker (ik heb mijn fokker bewust hem niet laten vaccineren)

daarnaast is de rabies die met een half jaar gegeven wordt niet veprlicht in nederland, wel in het buitenland maar die kun je op ieder tijdstip doen, is 3 jaar geldig en moet alleen 3 weken (21 dagen) voordat je hond in het buitenland reist gegeven worden.. kortom zo lang mogelijk uitsltellen is ideaal...

ik zou op de hondenschool de discussie even aangaan, even vragen wat verplicht is.. (vragen naar iets op schrift?)

je zou ook kunnen overwegen een titerbepaling te laten doen, kijken hoe de titers zijn en dan later pas te vaccineren.. soms kan dat in overleg ook bij je hondenschool

ik moet eerlijk zeggen dat ik dit schema al vaker heb gezien en nog steeds niet begrijp waarom ze indelen in hoog en laag risico kennelhoest en de puppen gewoon zowel pi als kc geven los van het risico... zal wel voor de 'veiligheid' zijn
Door _Sandra_
#1619648
Mijn pup is pas 2 dagen voor 8 weken geënt, dat is dus gunstig wat later.

Rabiës moet ik wel snel doen, ik woon in Duitsland en ga veel; naar Nederland en weer omgekeerd. Dat is dus een 'must' voor me.

Groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Door choopy
#1621845
bij de hsv waar ik trainde was de kc ook verplicht.
De reden hiervoor was: als een hond kennelhoest heeft gehad, zonder enting is de hond nog ongeveer nog 6 weken besmettelijk voor andere honden en mag dus 6 weken niet trainen. een hond die wel ge-ent is, is na het verdwijnen van de symptomen ook niet meer besmettlijk en mag je dus met een weekje weer trainen.
Door Elvira
#1634905
choopy schreef: bij de hsv waar ik trainde was de kc ook verplicht.
De reden hiervoor was: als een hond kennelhoest heeft gehad, zonder enting is de hond nog ongeveer nog 6 weken besmettelijk voor andere honden en mag dus 6 weken niet trainen. een hond die wel ge-ent is, is na het verdwijnen van de symptomen ook niet meer besmettlijk en mag je dus met een weekje weer trainen.
Dus een geente hond krijgt ook kennelhoest en symptomen, is alleen minder lang besmettelijk. Ik denk dat de meeste mensen ervan uit gaan dat hun hond geen kennelhoest krijgt als ze enten.
Mijn honden worden overigens niet geent tegen kennelhoest.
Door Deesje
#1635970
ik vraag me af of de besmettelijkheid daadwerkelijk anders is.. de incubatietijd en de tijd met daadwerkelijke ziektesymptomen lopen vaak niet helemaal zo evenredig op.. het herstel van een gevaccineerde hond is vaak ietsiepietsie sneller omdat het immuunsysteem net iets minder lang nodig heeft om via de geheugencel het virus aan te vallen dan dat het zelf een aanval moet activeren... echter als het een niet bekend virus is is het immuunsysteem niet voorbereid en op een vreemde variant zal het dus ook niet zo snel reageren.. en de vraag is dus of je met veel voorbereiden en vaccineren dus het immuunsysteem niet 'lui' maakt en plat gooit..
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door