Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#1634858
Ons 10mnd jonge kater(tje) vangt sinds kort zijn eigen vogel voor ontbijt! Het begon met jonge vogeltjes, maar vanochtend een 'echte' volwassen vogel. Op de pinnen na is alles met smaakt weggewerkt. Als dat geen geboren Barfer is  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1634870
Proficiat!!!!
HIer blijft het bij bijen, wespen e.d. met als resultaat dagelijks dikke poten, lippen van al het gesteek :-(
Geen vogels tot nu toe helaas ;-)
Door *Flip*
#1634899
wespen heeft hij gelukkig een (natuurlijke??) afkeer tegen, bijen zijn alleen leuk om te vangen, (brom)vliegen zijn ook lekker om te eten. Helaas gaat het laatste vaak samen met sneuvelende vazen, landen in bloempotten, kattenkont vol cactusharen (waar alleen degene die hem vervolgens aait last van heeft >:( ) en met regelmaat plat tegen de muur/raam, lang leve een gladde vloer ;D
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1634931
Ik heb hier al snel geleerd dat het verstandig is om alles wat kapot kan of kan omvallen van de vensterbanken te halen want in de gorte jacht op vliegbeesten gaat alles tegen de vlakte ;-)
Als de kleuters in de tuin ronddraven met mooi weer dan geef ik ze inmmiddels prefentief het homeopatische middeltje apis mellifica. Dat helpt goed tegen de effecten van stekebeesten.
Dagelijks worden ze wel eek keer gestoken, en nu blijft de schade beperkt tot een dikke poot en zijn ze er niet meer ziek van.
Maar afleren????? Nee, zo ver zijn ze hier nog niet hoewel Luna voor de rest een zeer intelligente poes is (en Eddie echt een dommige kater)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1635102
als die van mij een vogel zouden vangen, zou ik stiekem ook apetrots zijn. maar toch is het iets wat denk ik niet te veel te bemoedigen valt. het heeft nogal een nadelige impact op de lokale vogelpopulatie.
Door Mevroi Kruim
#1635252
Tja, ach .... als je ziet hoe groot die nesten zijn van merels, om van mezen maar te zwijgen .... als er niet regelmatig een paar weg zouden vallen zaten we al snel tot over onze oren in de vogels.
Ik heb het ook liever niet maar da's meer omdat ik bang ben dat ze van pure jachtdrift enge dingen gaan doen, En de merel die door een van mijn bankaardappels gevangen wordt, die had het toch niet zo lang gemaakt  ::)
Een echt probleem vind ik verwilderde katten in een kwetsbaar natuurgebied, die daar zeldzame vogeltjes vangen.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1635264
Hier moet de eerste vogel nog gevangen worden, maar ach, ze zijn pas 8 maanden oud, en het zijn ragdolls dus de kans dat er iets gevangen wordt is niet zo groot ;-)
Door Limpy
#1635346
Pekke beleeft nu zijn eerste voorjaar dus die is vooral v/h vliegen+motten-vangen, hoe groter hoe beter....  :yucky:
Daar gaat dus elke ±4 weken wat (gekookte) knoflook in.

Op 3 hoog blijft het gelukkig bij vliegen en motten (alhoewel ik 5 jr geleden ineens een domme mussenpup achter de bank had zitten die blixa en wijlen luna persé wilden vermoorden en opeten maar die ik heb kunnen redden), had ik een leuk tuintje gehad waren de hufters en blixa ongetwijfeld ook regelmatig heel blij met vogeltjes thuisgekomen... met uiteraard mijn zegening! Barf it yourself!
Door Limpy
#1635365
Jep, daar geef ik het voor (vlooien vinden het ook niet lekker)
Dit geef ik al jaren, ook toen ze nog brokken kregen.
Alleen even uitkijken met de hoeveelheid omdat TEveel knoflook ook weer niet goed schijnt te zijn voor katten (honden schijnen daar beter tegen te kunnen)

PS: ik kook 1 - 1,5 teen knoflook voor 4 katten per keer.
Door *Flip*
#1635397
Hier (brabantse wal) ben ik eerder bang voor een vogel overschot, ondanks de vele katten die hier rond lopen. Ik ben wel blij dat Flip de vogeltjes pas mee naar huis neemt als hij er mee uitgespeeld is (aanzienlijk minder veertjes) en ze dus dood zijn. Hoe naief ook, een vogeltje dat nog vecht voor zijn leven zal ik wel moeite mee hebben. Verder kan ik er weinig aan doen, we hebben een kattenluik zonder timer, maar met schemer stand. Deze gaat tegenwoordig rond 6u 's morgens open, over het algemeen ben ik dan nog niet op om zijn eten neer te zetten...
In deze (bijna)alleseter krijg ik alles behalve groenten en al helemaal geen knoflook. Hij heeft kattengras waar hij soms aan knabbelt, maar dat is het dan ook. Daarom toch maar frontline & chemisch ontwormen indien (tot nu toe gelukkig nog niet) nodig.
Wbt de jachtdrift en domme dingen doen, daar denk ik ook maar liever niet over na. Laatst was ik een nachtje weggeweest, toen ik de achterdeur open deed zag ik de coniveer (>3m vd schuur vd buren) heel hard op en neer zwiepen en daar vloog t beestje door de lucht om maar net het dak vd schuur te halen, als een dolle mijn kant op over het schuine dak, grote sprong over schutting & hulst en de zachte landing was ver te zoeken. Na ff verdwaasd op het gras gezeten te hebben kwam hij wat wankel aan lopen... Ik maak mezelf maar wijs dat wijsheid met de jaren komt, maar nu ben ik ook nog jong  ;D
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1635425
[quote="Limpy´s aai-assistente"]
Jep, daar geef ik het voor (vlooien vinden het ook niet lekker)
Dit geef ik al jaren, ook toen ze nog brokken kregen.
Alleen even uitkijken met de hoeveelheid omdat TEveel knoflook ook weer niet goed schijnt te zijn voor katten (honden schijnen daar beter tegen te kunnen)

PS: ik kook 1 - 1,5 teen knoflook voor 4 katten per keer.
[/quote]

Ik moet het afkloppen, maar vlooien hebben al onze katten (ook de vorige 3 raggies) nooit gehad. Ze blijven dan ook netjes in de tuin en hebben geen contact met andere katten.
Ik kijk ze wel regelmatig na op vlooien overigens.
Wat wormen betreft ben ik nog wel voorzichtig omdat ze nog jong zijn. Om de 3 maanden een tabletje milbemax tot ze 1 jaar zijn en dan zie ik wel verder.
Door Limpy
#1635452
De 2 oosterlingen krijgen hier al van kleins af aan soms wat knoflook, scheelt wel dat obi-wan het heeft leren eten van wijlen zijn pleegnoeder en dit nu aan pekke heeft doorgegeven.
Mijn (kruising)oosterlingen/siamesen zijn/waren al 17 jr gek op knoflook en gaven dat door aan mekaar én ook aan de europese katten  :thumbup:
Door Too
#1635479
Worm doe ik niet zoveel aan.. ze waren een maand of 5 toen ze kwamen -geheel behandeld door t asiel- tot een maand geleden is er niks meer in/op gegaan wbt vlo/worm, ze zijn nu 3
Reden om tóch een keer een wormenpil te geven was dat ze [vooral Too] erg schraal werden ondanks wat meer voeren.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door