Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1633002
Kjell is vanavond voor de jaarlijkse senioren check naar de DA geweest.

In de urine zaten wat eiwitten en enkele cellen die wezen op een probleempje met de prostaat.
Een beetje eiwitten in de urine heeft hij al zo lang ik me kan herinneren (urine is de afgelopen jaren vaker gecontroleerd)
dus daar probeer ik me niet al te veel zorgen over te maken.
Ze zei dat de tunneltjes van de nieren in de loop der jaren wat groter kunnen worden,
waardoor ze stofjes door gaan laten die eigenlijk niet doorgelaten zouden moeten worden.

Bloed is gecontroleerd en 100% in orde.

Anderhalf jaar geleden druppelde hij soms wat bloed en bleek hij een blaasontsteking te hebben, prostaat is toen ook gecontroleerd.
Na een AB kuur heeft hij nooit meer bloed gedruppeld.

Ze heeft nu de prostaat d.m.v. een echo bekeken en hij is iets vergroot. Geen cystes of andere zorgwekkende dingen.
Ze vond het zeker niet nodig om nu preventief te gaan castreren o.i.d.
Als hij klachten zou krijgen, moest ik even bellen en dan zou ze Kjell injecties kunnen geven.
Na wat zoekwerk hier op BP neem ik aan dat ze daarmee chemische castratie bedoeld.

Nu wil ik eigenlijk niet af gaan zitten wachten tot hij echt problemen krijgt, dus ben ik op onderzoek uitgegaan en kom tot het volgende "actieplan":

- Sabal serrulata (zaagbladpalm / dwergzaagpalm) geven.
- Wat meer zink en selenium geven d.m.v. zijn voeding (Zink zit aardig wat in lamsvlees? En waar zit selenium in?)
- Eventueel visolie toevoegen. Hij krijgt 2x per week een blikje vette vis (op water of olijfolie) bij zijn groentemix.
Maar ik wil over proberen te schakelen op verse visjes. Is dat genoeg, of kan ik beter toch nog extra omega 3 visolie toevoegen?
(Er zit trouwens ook haas en hert in zijn menu en bij de groentenmix doe ik 2x per week een eetlepel gemalen noten, daar zit ook nog Omega 3 in toch?)

En mocht hij onverhoopt toch nog echt last gaan krijgen, dan lijkt me een GNRH implantaat beter dan chemische castratie of niet?

Zou iemand eens over mijn actieplan willen kijken en eventueel opmerkingen of tips willen geven?
Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1633426
In mijn ervaring is de sabal serrulata voldoende.
Verse vis is inderdaad wat beter dan uit blik. Maar met het geven van vis benader je niet wat een capsule visolie doet. Dus dat kan er eventueel wel bij.
Selenium zit wel in vlees en groenten maar bij ons wat minder omdat de Nederlandse bodem vrijwel uitgeput is aan selenium. Dus een supplement kan geen kwaad. Ik weet niet of er supplementen zijn waar zowel selenium als sabal in zit, dat zou wel een logische combinatie zijn.
Door Lizzy
#1633470
HannekeKjell schreef: Kjell is vanavond voor de jaarlijkse senioren check naar de DA geweest.

In de urine zaten wat eiwitten en enkele cellen die wezen op een probleempje met de prostaat.
Een beetje eiwitten in de urine heeft hij al zo lang ik me kan herinneren (urine is de afgelopen jaren vaker gecontroleerd)
dus daar probeer ik me niet al te veel zorgen over te maken.
Ze zei dat de tunneltjes van de nieren in de loop der jaren wat groter kunnen worden,
waardoor ze stofjes door gaan laten die eigenlijk niet doorgelaten zouden moeten worden.

Bloed is gecontroleerd en 100% in orde.

Anderhalf jaar geleden druppelde hij soms wat bloed en bleek hij een blaasontsteking te hebben, prostaat is toen ook gecontroleerd.
Na een AB kuur heeft hij nooit meer bloed gedruppeld.

Ze heeft nu de prostaat d.m.v. een echo bekeken en hij is iets vergroot. Geen cystes of andere zorgwekkende dingen.
Ze vond het zeker niet nodig om nu preventief te gaan castreren o.i.d.
Als hij klachten zou krijgen, moest ik even bellen en dan zou ze Kjell injecties kunnen geven.
Na wat zoekwerk hier op BP neem ik aan dat ze daarmee chemische castratie bedoeld.

Nu wil ik eigenlijk niet af gaan zitten wachten tot hij echt problemen krijgt, dus ben ik op onderzoek uitgegaan en kom tot het volgende "actieplan":

- Sabal serrulata (zaagbladpalm / dwergzaagpalm) geven.
- Wat meer zink en selenium geven d.m.v. zijn voeding (Zink zit aardig wat in lamsvlees? En waar zit selenium in?)
- Eventueel visolie toevoegen. Hij krijgt 2x per week een blikje vette vis (op water of olijfolie) bij zijn groentemix.
Maar ik wil over proberen te schakelen op verse visjes. Is dat genoeg, of kan ik beter toch nog extra omega 3 visolie toevoegen?
(Er zit trouwens ook haas en hert in zijn menu en bij de groentenmix doe ik 2x per week een eetlepel gemalen noten, daar zit ook nog Omega 3 in toch?)

En mocht hij onverhoopt toch nog echt last gaan krijgen, dan lijkt me een GNRH implantaat beter dan chemische castratie of niet?

Zou iemand eens over mijn actieplan willen kijken en eventueel opmerkingen of tips willen geven?
Alvast bedankt!!
Pompoenpit olie werkt overigens erg goed bij prostaatproblemen/vergrootte prostaat.

Natuurlijke bronnen van selenium zijn: knoflook, rauwe ongezouten noten (vooral paranoten) en groenten.

Vette verse vis is natuurlijk super. Maar wil je echt een verhoogde hoeveelheid omega 3 geven, kun je beter capsules geven. Ik zou zelf gaan voor verse hele vette visjes zoals sardien en ik zou daarbij pompoenpit olie gaan geven. En extra selenium/zink in de vorm van rauwe gemalen noten, waaronder paranoten. En knoflook door de groentenmix.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1633576
Zou ik sabal en pompoenpitolie samen kunnen geven, of beter een keuze maken en een van beide geven?

Paranoten zitten in de notenmix, dus daar ga ik gewoon mee door.
Knoflook zit de ene keer wel en de andere keer niet in m'n groentenmix, maar die ga ik voortaan standaard toevoegen.
Verse vis ga ik ook mee aan de slag, en eventueel nog visolie capsules.

Bedankt!  :-*
Door Lizzy
#1634099
HannekeKjell schreef: Zou ik sabal en pompoenpitolie samen kunnen geven, of beter een keuze maken en een van beide geven?

Paranoten zitten in de notenmix, dus daar ga ik gewoon mee door.
Knoflook zit de ene keer wel en de andere keer niet in m'n groentenmix, maar die ga ik voortaan standaard toevoegen.
Verse vis ga ik ook mee aan de slag, en eventueel nog visolie capsules.

Bedankt!  :-*
Ik vind diverse kant en klare natuurlijke prostaat middelen zaagpalm + pompoenpit samen in zit dus ik voorzie geen problemen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door