Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#162719
Ik wilde even laten weten, misschien weet iedereen het al hoor, maar ik wist het in ieder geval niet, dat dobermanns een bepaald soort antibiotica moeten hebben. Mijn DA vertelde dat dobermanns van het ene soort (ik ben helaas de naam kwijt) gewrichtsontstekingen kunnen krijgen. De antibiotica clavubactin is wel geschikt voor dobers. Ik weet niet of dit ook voor andere rassen geldt.
Gebruikersavatar
Door Binno
#162748
Wij hebben in ieder geval met onze vorige Rottweiler zoiets voorgehad.
Ze had Tribrissen (sulfadiazine+trimethoprim...)gekregen en kreeg daar een acute aanval van, zodat ze binnen de paar uur niet meer op haar poten kon staan en nog amper kon bewegen van de pijn in haar gewrichten.
Bleek dat ze niet tegen die bepaalde soort antibiotica kon en we hebben toen een bloedtest laten doen om uit te zoeken welke niet en welke wel veilig waren. Helaas weet ik daar de namen niet meer van want het is al wel enkele jaren geleden, maar wel dat het product clavulaanzuur geen problemen gaf (vb Synulox)...
Door Eef+Stippels
#163343
Inderdaad. volgens mij was het die sulfadiazine die ze niet mogen hebben. Het is wel fijn als je dat dan zelf weet voor het geval de DA dit niet weet. Zodat je zulke nare dingen kunt voorkomen. Eigenlijk vind ik dat je dat als dierenarts zou moeten weten, maar blijkbaar weten ze het toch niet.
Door Eef+Stippels
#167340
Ja, de goede dierenartsen weten het natuurlijk wel, maar ik vind het zelf fijn om zulke dingen te weten in het geval je niet zo'n goede dierenarts treft. Vandaar dat ik het hier even neergezet heb.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op wo 15 sep 2004, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door