Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#1632892
Laatst hoorde ik iemand die zon ding voor haar katten heeft gekocht. Het schijnt dat de katten dan meer gaan drinken, omdat stromend water lekkerder/leuker is. Hierdoor wordt de kans op urineweg problemen dus kleiner. Ik weet niet of die katten vers of brokken krijgen (ga er altijd maar vanuit dat men brokken voert...).
Het was een 'uitvinding' van een dierenarts en haar katten dronken echt veel meer. Kan natuurlijk ook zijn dat je er dan ineens meer op gaat letten.
Voor een brokken kat kan ik mij wel voorstellen dat het altijd beter is als er meer gedronken wordt, maar een barf kat krijg sowieso al meer vocht binnen. Onze kat drinkt alleen uit de kraan of vies oud water dat over is van een regenbui 2weken terug. Het bakje water staat voor de verdamping in de keuken...
Heeft iemand hier ervaring mee? of zal het pure geldklopperij zijn?
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1632994
Ik had eerst een gewone drinkbak en toen de katten nog op brokjes stonden werd er redelijk gedronken. Later een waterfontein gekocht en toen werd er meer gedronken.
Sinds een maandje of twee eten ze hier kvv en barf. Er wordt nog steeds gedronken maar veel minder als toen ze nog brokjes aten.
Wel wordt het water uit de fontein veel lekkerder gevonden dan ander beschikbaar water. Ook valt me op dat ze bij voorkeur water lebberen waar het uit de fontein komt, uit het opvangbakje wordt niet gedronken.
Dus  ik vind het een goede uitvinding.
Door Havvanur
#1633171
Ik heb deze
Afbeelding

En het is zeker waar dat ze er meer van drinken. Al halen ze hier het meeste vocht ook uit hun vlees.
Dat was echt een enorm verschil toen ik volledig overging op vlees.
Door Cizsel
#1637407
Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar want vooral Mispel drinkt inderdaad heel weinig of vies water van oude regenbuien ofzo...

Oh en ik denk niet dat het kwaad kan als ze wat meer zou drinken. Ik denk dat het poepen daar beter van zou gaan, daar heeft ze namelijk veel problemen mee gehad, op vers voer.
Laatst gewijzigd door Cizsel op ma 31 mei 2010, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1637414
[quote="Cizsel"]

Oh en ik denk niet dat het kwaad kan als ze wat meer zou drinken. Ik denk dat het poepen daar beter van zou gaan, daar heeft ze namelijk veel problemen mee gehad, op vers voer.
[/quote]

En als je wat meer orgaanvlees geeft? Dat schijnt te laxeren....
Door liessie
#1642960
Ik heb deze:

Afbeelding

Maar eigenlijk meer, omdat ik die aan de wand vast kon plakken :biggrin2:
Sanya heeft namelijk een tik met drinkbakjes, ze wil er graag onderkijken :P en ik was het zat om na ieder keukenbezoek natte voeten te krijgen.
Dat was trouwens de eerste en de laatste keer dat ik pro plan kocht ::) uiteraard voor ik met ze begon te barfen ;)
Deze druppelt, maar dat vinden mijn katten maar raar en ze vonden het al helemaal niet leuk, dat er tijdens het drinken druppels op hun kop komen.
Hier drinken ze dus vooral uit het bakje eronder en ik zie ze regelmatig drinken, dus laat het maar zo :)
Door *Flip*
#1642975
Hier is het een succes, voor de kat dan >:( Het is een keramische bak die schuin afloopt. Boven komt er een straaltje water uit, daar zet je dan je pootje op en kijken hoe ver het komt... ;D De fontijn staat nu met mooi weer buiten.
Het drinken gaat nu ook rustiger, omdat zijn huigje te smal is (productiefoutje...) verslikte hij zich steeds. Hij drinkt nu van het stroompje en geen proestbuien meer na het drinken.
Flip gooide ook vaak zijn bakje om, eerst speeltjes erin gooien dan eruit (proberen) te hengelen, dat ging niet altijd goed...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1643326
[quote="Pammie"]
Boven komt er een straaltje water uit, daar zet je dan je pootje op en kijken hoe ver het komt...
[/quote]

;D ;D

sien heeft de onhebbelijkheid waterbakken leeg te scheppen. vindt ze leuk. ik heb daarom grote watersilo's, die zijn niet zo snel leeggeschept.
Door Mevroi Kruim
#1643368
Leegscheppen deed Karel ook, liefst met de hondenwaterbak  ::) kun je een lekker meertje mee maken. Hij dronk ook veel (nieren) maar eerst moest er altijd een poot doorheen, ff spetteren en hengelen en dan een slokje nemen.
Door Sella
#1644726
Ja maar dat is toch ook het leukste? Hengelen in de waterbak?
Door liessie
#1646052
Sanya leekt meer te willen weten wat er onder de waterbak te vinden was :biggrin2:
Mijn moeder werd er ook helemaal gek van, ze had een bakje in de badkamer gezet.
Dat werd steeds netjes aan de kant gezet, maar dat moest natuurlijk midden in het pad gezet worden en het liefst met een plas water er naast.
Heb een keer midden in de nacht mijn moeder wakker gemaakt.
Ik liep in het donker de badkamer in en trapte vervolgens het stene schaaltje kapot midden in de nacht op een stenen vloer.
Toen hier in mijn nieuwe huis ook steeds natte voeten en toen was ik het zat.
Nu het bakje met montagekit aan de muur geplakt en nergens meer last van :biggrin2:
Door Limpy
#1646062
Als "alternatief" waterfontijn staat er hier een grote bak of klein pannetje in de gootsteen onder druppende kraan voor de oosterlingen (als ik eens een weekend of op warme dag weg ben drinkt ook blixa daar uit), voldoet al jaren prima en bespaart mij natte voeten...
Door *Flip*
#1646418
[quote="Limpy´s aai-assistente"]
Als "alternatief" waterfontijn staat er hier een grote bak of klein pannetje in de gootsteen onder druppende kraan voor de oosterlingen (als ik eens een weekend of op warme dag weg ben drinkt ook blixa daar uit), voldoet al jaren prima en bespaart mij natte voeten...

[/quote]

idd ook een goed idee, als de kat op het aanrecht komt. Hier een hele vreemde die dat niet als een optie ziet  :o
Door beesteboelmona
#1673960
Ik heb de grote cat it.
Ik vindt het ideaal het water blijft lekker koud met dit weer ze drinken meer en ze draaien de kraan ook niet meer open om daar uit te drinken.
Door wenche
#1674066
Ik heb ook een cat-it... Momenteel in gebruik voor de honden :p Maar zowel de katten als de honden vinden het heerlijk er uit te drinken... Het water is toch koeler dan wanneer het al een tijd in een bak staat...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door