Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1632430
Mijn Turkse Angora kater van net 4 jaar is erg ziek en wou dagen niet eten, kroop weg, uiteindelijk bij 3e DA bezoek en echo kwam een vreselijk ontstoken alvleesklier aan het licht.
Hij is meteen opgenomen en aan het infuus gelegd.
Vandaag is de 3e dag dat hij opgenomen is.
Gisteren heb ik hem bezocht op hun verzoek met eten van thuis en ik had kippenhartjes meegenomen en eindelijk na bijna een week at ie dat van me! Erg blij mee natuurlijk.
Vanmorgen had hij echter weer 40 graden koorts bij de DA en ze hopen/denken dat het van zijn infuusnaald komt die irritatie in de ader veroorzaakt heeft, dus naald er van morgen uit (hij was gisteravond al van het infuus afgehaald, maar naald was voor calamiteiten nog blijven zitten).
Wat ik begrepen is moet je met een zieke alvleesklier in ieder geval een tijd lichtverteerbaar eten om die niet te veel te belasten.
Dat ik dan bijv geen eend (is nogal vet) moet voeren kan ik me nog bedenken, maar hoe zit het met de verteerbaar had van andere verse voeding en vooral ook met bot?
Mijn katten eten nu wisselend: eendagskuikens, kip, konijn, lever, hartjes, maagjes, nekken, en soms zalm

Iemand hier ideeën over of ervaring mee?
Of eventuele suggesties die ik nog kan toevoegen aan de voeding?
Alvast hartelijk dank.
#1632450
wat zielig! veel beterschap!

volgens mij hebben honden soms wel eens alvleesklier-problemen (of komt het iig vaker voor). in de medische honden-afdeling kan je er mss wat vinden, er staat me iets van bij dat ze pillen met veteringsenzym krijgen of rauwe pancreas aan het menu krijgen toegevoegd.
ik zou ook advies inwinnen van een pro-vers DA (Tannetje in Otterlo en A'dam, Dorothea en Anyanimal in Heiloo).
#1632612
Er zijn twee soorten pacreatitis. Acute pancreatitis en chronische pancreatitis. Beide zijn ernstige aandoeningen die met veel pijn gepaard kunnen gaan. Men spreekt van een chronische pancreatitis, indien de acute situatie langer dan zes maanden duurt.
Het is een ernstige aandoening.

Hier kun je er wat meer over lezen http://www.causus.be/doorverwijzing.cfm?Id=101
#1632894
Hij heeft 6 dagen niet gegeten voor we hem uiteindelijk weer aan het eten hadden (hij was toen al opgenomen en lag idd aan het infuus), ook krijgt hij pijnmedicatie.
Maar mijn vraag is wat mager vlees zou zijn?
Ze eten nu zoals in mijn eerste bericht staat,eendagskuikens, kip, konijn, lever, hartjes, maagjes, nekken, en soms zalm. Zou hij al die dingen gewoon mogen hebben? Hij heeft vanavond 2 kuikens gehad en bij de DA heb ik hem kippenlevertjes gebracht. Hij wil geen eten van de DA.
#1632907
kip & paard zijn, volgens de diëtiste van mn tante, mager. Het gele vet dat vaak bij het paardenvlees zit kan je wegsnijden, er schijnt weinig vet tussen de spierenvezels zelf te zitten. Kalkoen zal dan ook wel mager zijn denk ik. In het topic bij honden heb ik ook gelezen dat zij enige tijd uitsluitend pancreas voeren.
Heel veel sterkte met t beestje!
#1632937
Fijn dat jullie allemaal reageren, ik zoek me suf naar het juiste voor hem en naar info
Ik wil gewoon niet weer brok of zo gaan voeren eigenlijk, en hij eet dat ondertussen ook gewoon slecht.
Bij de dierenarts wou ie mooi geen A/D voer of brokjes maar toen ik kwam met kippenhartjes at ie er van!
Bedankt voor het meedenken
Denk dat ik botwerk idd rustig moet opbouwen
Wat zou goede kvv zijn?
Zag dat carnibest ook een katvariant natuurvoer heeft om de alvleesklier te ontlasten
#1632982
Die pancreasversie [heb je daar samenstelling van?] is vermoedelijk speciaal voor de chronische patienten, of poes dat nu tijdens t herstel ook nodig heeft zou ik niet weten [daar ga ik nog even over denken]

Heeft de da al iets gezegd over vervolg, voeding, herstel..

Pammie heeft gelijk..  en verschillende delen van dieren zijn meer of minder vet, maar dat zie je zelf ook heel goed.
#1633007
Ja ik had van de hartjes ook de topjes afgesneden (wit = vet ging ik van uit)

Samenstelling van die carnibest:
Bevat: Vers kippenvlees, koudgeperste zonnebloemolie,  natuurlijke vitaminen en mineralen.
Eiwit  19% 
Vet  12%
As  2% 
Celstof  1% 
Vocht  66%
Calcium  0,54%
Fosfor  0,47%

Moet morgen weer met hem terug naar de DA
Als advies gaven ze vanmiddag (ik mocht hem toen eindelijk naar huis halen) niet te vet eten. 
#1633081
Je zou ook tartaarvlees kunnen geven. En inderdaad van de hartjes het witte eraf snijden. Lamshart kun je ook geven. Ik zou ook niet teveel orgaan geven, maar proberen voor mager spiervlees.

Vis en eend zijn vet dus die zou ik even laten gaan..

Van KVV kun je ook de pancreas voor hond geven (als hij dat zou lusten) wel moet je er dan extra hart bij geven.
Eiwit  15%   
Vocht  65%
Vet 11%
Calcium 0,50%
As 3%
Fosfor 0,45%
Celstof 2%
#1633157
Hmmmm ervan uitgaande dat t de acute vorm is.. -de meeste info [ook op t forum] gaat over honden én de chronische vorm-

zou ikzelf de komende weken mager vlees voeren  kip [zonder vel], mager rund, kalkoen, wild, konijn, patrijs, kwartel, haas etc
en eend, geit ,schaap en vette vis [en de vette delen van andere dieren] mijden.

Verder zou ik, geloof ik,  een normaal [zelf samengesteld] menu geven zodat je zelf in de hand hebt wat ie eet.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door